Dézsi doktornak „Budapest borzasztó” – lássuk a tényeket!

Megint belecsapott a lecsóba a győri prof. polg. Dézsi Csaba András. A hetente jó 60 ezer példányban megjelenő városi újság (ezen a héten csupán mindössze három fényképen szerepel benne a prof. polgármester) legfrissebb számának 7. oldalán olvasható, hogy a városvezető kéthetente esedékes rádióvizitjén – a nyomtatott beszámoló szerint – a többi között kinyilatkoztatta:

„Az elővárosi vonatfejlesztésről dr. Dézsi Csaba András elmondta: sokan azt mondják, hogy borzasztó Győr közlekedése. «Budapest a borzasztó, nem az, ami Győrben van». A tömegközlekedés fejlesztésének most állunk neki, olyan ötleteket rakunk az asztalra, ami valós megoldás lehet. Ehhez kaptunk támogatást a kormány részéről” – derült ki a beszélgetésből.

A polgármester azt is elárulta (a meglehetősen hányaveti fogalmazásban – a szerk.): folyamatosan kapcsolatban van a MÁV-val, és napirenden van a belvárosi állomásépület felújítása, parkolókkal való bővítése is. Ugyanakkor az is kiderült: a vasút föld alá vitele, ami régi álom volt, technikai okokból nem megvalósítható…” (Eddig az idézet a Győr+ XII/19. számából.

Bizonyára igaza van a prof. polginak, elvégre a város vezetése – miként a győri nyomtatványban olvasható – most áll neki a tömegközlekedés fejlesztésének. Ebből az következik, hogy nem volt fejlett, és most sem az. Ráadásul a nyilatkozó városvezető meglehetősen merész vágással tér át az „elővárosi vonatfejlesztésről” a városi közlekedésre.

Ebből meg következik – követhetetlen logika! –, hogy Győr tömegközlekedése (autóbuszokról van szó) a város lakóinak véleménye szerint „borzasztó”.

Ám máris lecsap és cáfol a polgármester: «Budapest a borzasztó, nem az, ami Győrben van».

Tekintsünk most el attól, hogy dr. Dézsi és párttársai körében él a napiparancs, amely szerint Budapestet nem csupán illik, hanem követelmény is szidni, lenézni stb., lássuk a tényeket. A főváros legnagyobb területű kerületét választottuk példaként: a XVII., a Rákos patakról ismert Rákoskeresztúr, Rákosliget, Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoshegy, Rákoskert, Madárdomb, Akadémia-újtelep, Régiakadémia-telep. Területe: 54,82 km², és mintegy 90 ezer ember otthona.

Győr területe: 174,62 km², népessége kb. 134 ezer.

Győrött a buszok jórésze enyhén szólva is ejnye-ejnye minőségű, rég megérett a selejtezésre. De ez még csak hagyján, a nagyobb gond: számos járat (még az is lehet, hogy a többség) 30 percenként közlekedik (legföljebb kora reggel jár sűrűbben). Van olyan busz is, amelyik a menetrendje szerint naponta csak egyszer indul útnak. A „jó közlekedésszervezésnek” (miután dr. Dézsi szerint Budapesté borzasztó) köszönhetően abban az időben, amikor a diákok kiáramlanak az iskolákból, bizony, nem egyszer, régi, nem csuklós buszokat is forgalomba állítanak. A zsúfoltság miatt mozdulni sem lehet az utastérben.

Nézzük a hasonlat másik felét, a budapesti „borzasztó” közlekedést! Szándékkal nem a belvárost választottuk, hanem a főváros keleti peremét, a Rákosmentét. Abban a kerületben van a Budapesti Közlekedési Vállalat egyik nagy buszgarázsa, tehát garázsmenetként még olyan autóbusz-járatok is rendelkezésre gurulnak, mint pl. a 7G (Cinkotai autóbuszgarázs / Újpalota, Nyírpalota út), a 46-os (Újpalota, Nyírpalota út / Újmajori utca)… A 93-as (Kőbánya-Kispest M / Szemeretelep vasútállomás) 95-ös (Puskás Ferenc Stadion M / Felsőcsatári köz) elmennek, például, Rákosligetig, bár nem kifejezetten XVII. kerületi járatok, ám gazdagítják az összeköttetések számát. Vannak BKV-buszok, amik Kelet-Pest érintésével a környező településekre járnak, és közben fölveszik a csak néhány megállónyit utazókat is – helyi bérlet vagy jegy ellenében.


Íme a „borzasztó Budapest” XVII. kerületének buszvonal-választéka:

67-es busz (Örs vezér tere M+H / Rákoskeresztúr, Aranylúd utca), 68-as busz (Kispest, Vas Gereben utca / Akadémiaújtelep, 525. tér), 97E busz (Örs vezér tere M+H / Kucorgó tér), 98-as busz (Kőbánya-Kispest M / Rákoscsaba vasútállomás), 98E busz (Kőbánya-Kispest M / Rákoshegy vasútállomás), 146-os busz (Újpalota, Nyírpalota út / Rákoskeresztúr, városközpont), 146A busz (Cinkotai autóbuszgarázs / Rákoskeresztúr, városközpont), 161-es busz (Örs vezér tere M+H / Szárny utca), 161A busz (Örs vezér tere M+H / Rákoskeresztúr, Kis utcai lakótelep), 161E busz (Örs vezér tere M+H / Szárny utca), 162-es busz (Kőbánya alsó vasútállomás / Maglód, Auchan áruház), 162A busz (Kőbánya alsó vasútállomás / Rákoskeresztúr, városközpont (befelé), 166-os busz (Gubacsi út / Határ út / Ferihegy vasútállomás), 168E busz (Örs vezér tere M+H / Melczer utca), 169E busz (Örs vezér tere M+H / Pécel, Kun József utca), 176E busz (Örs vezér tere M+H / Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca), 183-as busz (Pestszentlőrinc, Szarvas csárda tér / Szemeretelep vasútállomás), 195-ös busz (Puskás Ferenc Stadion M / Rákoskeresztúr, városközpont), 197-es busz (Rákoskert vasútállomás / Rákoskert vasútállomás), 198-as busz (Dél-pesti autóbuszgarázs / Rákoscsaba-Újtelep, Tóalmás utca), 200E busz (Kőbánya-Kispest M / Liszt Ferenc Airport 2), 202E busz (Kőbánya-Kispest M / Kucorgó tér), 236-os busz (Vecsés, Market Central Ferihegy / Margó Tivadar utca), 236A busz (Ganztelep, Mednyánszky utca / Margó Tivadar utca), 261E busz (Örs vezér tere M+H / Rákoskeresztúr, városközpont), 262-es busz (Kőbánya alsó vasútállomás / Erzsébet körút), 266-os busz (Pestszentimre vasútállomás / Ganztelep, Mednyánszky utca), 269-es busz (Rákoscsaba vasútállomás / Színes utca), 276E busz (Örs vezér tere M+H / Rákoscsaba-Újtelep, Naplás út), 297-es busz (Rákoscsaba-Újtelep vasútállomás / Nyeremény utca), 298-as busz (Rákoscsaba vasútállomás / Zimonyi utca), 908-as busz (Móricz Zsigmond körtér M / Cinkotai autóbuszgarázs), 956-os busz (Hűvösvölgy / Pécel, Kun József utca), 968-as busz (Kispest, Kossuth tér / Cinkotai autóbuszgarázs), 980-as busz (Dél-pesti autóbuszgarázs / Rákoskeresztúr, városközpont), 990-es busz (Normafa, látogatóközpont / Rákoskeresztúr, városközpont (befelé), 992-es busz (Cinkotai autóbuszgarázs / Gödöllő H), 996-os busz (Újpest-központ M / Cinkotai autóbuszgarázs), 996A busz (Újpest-központ M / Cinkotai autóbuszgarázs), 998-as busz (Cinkotai autóbuszgarázs / Rétsár utca), 998B busz (Cinkotai autóbuszgarázs / Tarack utca).

És még néhány példa: a különösen frekventált 176E busz útvonalához kapcsolódó más járatok:

villamos: 3 (Mexikói út M / Gubacsi út / Határ út), 62 (Blaha Lujza tér M / Rákospalota, MÁV-telep), 62A (Kőbánya alsó vasútállomás / Rákospalota, MÁV-telep), metró: M2 (Déli pályaudvar M / Örs vezér tere M+HÉV);

HÉV: H8 (Örs vezér tere / Kerepes); H9 (Örs vezér tere / Csömör);

trolibusz: 80 (Keleti pályaudvar M / Örs vezér tere M+H); 81 (Fischer István utca / Örs vezér tere M+H).

És természetesen a buszok megállóit is úgy tervezték meg „Budapest-Borzasztón” – a Győrnél háromszor kisebb területen –, hogy pár perces várakozás után a polgár tömegközlekedési eszközzel, illetve ahol ez lehetséges, akár vonattal folytathassa az útját. És ha már vonat: a Keleti pályaudvarról keleti irányba induló személyvonatok szintén megállnak a budapesti XVII. kerületben lévő vasúti megállókban, amelyek közül legutóbb a Pécelt „Rákosborzasztóval” összekötő szakaszt újították föl példás módon.

Dézsi professzor úr, mégis csak célszerűbb lett volna, ha nem a fővárost igyekszik „lenyomni”, hanem inkább konkrétumokat közölt volna városa helyi közlekedése ésszerű megszervezéséről, továbbá a járművek takarításáról, meg arról, hogy mikor lesznek elektromos társasgépkocsik egy olyan gazdag városban, mint Győr. (Ha netán kéri, szerkesztőségünk egyéb ötletekkel is szolgálhat – teljesen ingyen.) Az ám, és azt még nem is említettük: ha elfogadható, korszerű lenne a győri helyi autóbuszközlekedés, akkor a személygépkocsi-forgalom is látványosasan csökkenne (környezetvédelem…), miáltal a város végre jól élhető lenne.