Digitális elvonókúra, avagy: legyőzhető a mobilfüggőség

Öt héttel a SimpliCity-fesztivál kezdete előtt kapta szerkesztőségünk a rendezvény sajtófelelősétől ezeket a sorokat. Értékén mérve, a közleményt csekély változtatással adjuk közre. Íme: neked milyen a kapcsolatod a telefonoddal? Elválaszthatatlanok vagytok, mindenhová magaddal viszed? Ő az első, akit este lefekvéskor és reggel felkeléskor megérintesz? Folyton nézegeted? Étkezés közben is mindig veled van? Ha csak pittyen egyet, ellenállhatatlan késztetést érzel, hogy ránézz?

Ha több kérdésre is igennel feleltél, érdemes elgondolkodnod az okoskészülékeddel való viszonyodról.[1] A telefonunkkal sokszor szorosabb kapcsolatot ápolunk, mint a hozzánk legközelebb álló emberekkel. Naponta átlagosan 47 alkalommal vesszük elő a mobilunkat és több mint négy órát töltünk online okoseszközeinken.[2] A követezőkben nem arra biztatunk, hogy azonnal kapcsolj offline üzemmódba és szakíts a telefonoddal, csupán arra adunk hasznos tanácsokat, hogy miként válthatsz vele egészséges kapcsolatra – 7 egyszerű lépésben.

Elég nagy az esély arra, ha megemlíted, hogy szeretnél kevesebb időt tölteni a telefonoddal, a barátaid és a családod rávágják, hogy ők is. Hívd meg őket, hogy csatlakozzanak a digitális detox kihíváshoz! Hasonlóan egy diéta vagy sport elkezdéséhez, itt is segít, ha nem egyedül vágsz bele és van kivel megosztanod az élményeidet.

Volt már olyan, hogy azt vetted észre, mindössze néhány üzenetet írtál, cikket olvastál el, görgettél a Facebookon, és mégis órák röppentek el? Ha előveszed a telefonod, onnantól felgyorsul az idő? Ha ismerős a helyzet, van egy tippünk, miként vehetnéd át az irányítást okoseszközeid felett!

Már Androidon és iOS-en is elérhetőek olyan alkalmazások, amelyekkel mérheted, melyik alkalmazással mennyi időt töltöttél el. Ami nekünk bevált, az iPhone-ra a Moment, Androidra pedig az Offtime. Már önmagában az időtöltés követése is hasznos információ, viszont erre támaszkodva azt is beállíthatod, mi az az időkeret, amit egy nap alatt nem szeretnél túllépni alkalmazásonként. Segítségükkel dönthetsz például úgy is, hogy a délelőtté az elmélyült munka, miközben csak a telefonhívások adnak hangot, a többi értesítés néma marad.

Jelölj ki telefonmentes övezeteket, olyan helyeket, ahonnan száműzöd a mobilt. A legjobb, ha a hálószobával és az étkezővel kezded. Ha száműzöd okoseszközeidet a vacsoraasztaltól, többet beszélgethetsz, ha a hálószobából, jobban tudsz pihenni!

Az egyik legfőbb ok, amiért lefekvéskor utoljára és reggel elsőként a mobilunk után nyúlunk az, hogy ébresztőóraként is funkcionál. Így viszont sokkal többet használjuk, mint szeretnénk. A kék fény pedig, ami a képernyőből árad, rontja alvásunk minőségét, ezért is jó ötlet távol tartani az okoseszközeinket a hálószobától, ahol a nyugodt pihenés helye van.

Kezdj el rendet rakni a telefonodban! Melyek azok az alkalmazások, melyeket letöltöttél, de alig, vagy egyáltalán nem használsz? Töröld őket! Az is segít, ha mappákba rendezed kategóriák szerint az applikációkat, és a nyitóképernyőn csak az olyan praktikus programok kapnak helyet, mint a térkép, fotók, fényképezőgép, bank, időjárás, zene, naptár, az alsó menüsávban pedig olyan gombokat hagysz, mint az sms, telefon, internet.

Töröld azokat az alkalmazásokat, amelyek leginkább elvonják a figyelmedet. Ez főleg a közösségi média alkalmazásaira, játékprogramokra, randi- és bevásárló-appokra vonatkozik. Nyugtasson meg az a tudat, hogy a telefonod böngészőjéből vagy számítógépről még mindig elérheted őket. Hidd el, hálás leszel magadnak érte! A következő napokban az alkalmazások megritkításanak varázslatos életmódjavító hatását tapasztalhatod meg.

Képernyő nélküli szombat: ezzel elérkeztél a digitális detox kihívás végéhez, a próbaváláshoz. Ez egy 24 órás időszak, amikor egyáltalán nem használod a telefonod, mi több, ez vonatkozik minden képernyőre. Ezt az egy napot fogd fel próbaként, és ha beválik, minden héten tarthatsz egy képernyőmentes napot. Mi a szombatot javasoljuk, mivel ilyenkor a legmegoldhatóbb a telefonodtól való megválás. Egyúttal eljutottál odáig, hogy megválaszold az alábbi fontos kérdést: Mihez kezdesz az így felszabadult idővel?

Az eddiginél több időt szánhatsz olyan dolgokra, mint a séta, egy új étterem kipróbálása, könyvolvasás, múzeumba járás, többet lehetsz a családoddal, barátaiddal. Mindazzal az idővel, amit eddig a telefonoddal töltöttél, most lehetőséged van valamilyen új dologba fogni: elkezdeni egy hobbit, képezni magad. Az elválás hozzásegít majd egy teljesebb, egészségesebb, boldogabb élethez.

Ha szeretnéd a technikát okosan használni anélkül, hogy eszközeid átvennék feletted az irányítást, gyere el Te is az októberi SimpliCity -fesztiválra, ahol a digitális minimalizmus lesz a fő téma. Izgalmas előadásokon és foglalkozásokon vizsgáljuk meg online jelenlétünk hatását énképünkre, kapcsolatainkra, közösségeinkre és megoldást kínálunk a digitális világunk okozta kihívásokra – fejeződik be Tóth Zsófia jó tanácsokkal teli írása.