Egyre több az autóbaleset Magyarországon

Bármelyik autóval előfordulhat karambol, a járművek általában néhány évente kisebb-nagyobb károkat szenvednek. Egy autó futásteljesítményének ismerete sokat elárul a múltjáról, többek közt azt is, hogy valószínűség szerint hányszor sérülhetett meg.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég kutatást végzett Magyarországon, hogy kiderítse, átlagosan hány kilométert tesz meg egy autó, míg bekövetkezhet egy káresemény.

A cég 2021–23 között mérte az autók futásteljesítménye és a baleseti ráta közötti összefüggést. Az adatokból kiderült, hogy 2021-ben Magyarországon egy átlagos jármű 167 574 kilométert tett meg, mielőtt baleset érte vagy balesetet okozott; tavaly 154 301, az idén pedig 149 244 kilométert, ami arra utal, hogy ma már gyakrabban szenvednek balesetet az autók. A növekvő kárarány minden bizonnyal összefüggésben van a világjárvány utáni autós utazások gyarapodásával.

Egy 300 000 kilométert megtett jármű vélhetően 2 balesetet szenvedhetett. Mivel azonban még egy kisebb ütközés vagy karcolás is balesetnek minősül, a használtautó-vásárlóknak érdemes előbb utánajárniuk, pontosan milyen jellegű sérüléseket szerzett a jármű.

Bár a kisebb sérülések aligha hatnak egy-egy jármű megvásárlására, ám súlyos baleset után azonban feltételezhető, hogy az autó olyan károkat is szenved, hogy nem biztonságos vezetni.

A hazaihoz hasonló a helyzet Horvátországban is, ahol a balesetmentesen megtett út a 2021-ben mért 150 077 km-ről 2023-ra 119 638 km-re csökkent. Vagyis egy átlagos horvátországi  autó jelenleg 31 000 km-rel kevesebbet tesz meg közlekedési baleset nélkül, mint pár éve.

A tanulmány szerint 2023-ban a magyar autók az uniós átlagnál 1,3 százalékkal több balesetmentes kilométert tettek meg. Ez azt jelenti, hogy a magyarok valamivel ritkábban okoznak károkat az autóikban, mint más országok sofőrjei. Csakhogy: mivel továbbra is sok a baleset, a rossz szándékú eladók megpróbálhatják eltitkolni a jármű történetét, hogy több pénzhez jussanak

A szakemberek véleménye: a vevőknek sosem szabad vadonatúj járműként tekinteniük a használt autókra. Minden sofőr abban bízik, hogy az autója jó állapotú, de a valóságban ez sajnos, nincs mindig így.

A használt járművek 52,4%-a legalább egyszer megsérül. Éppen ezért az előzmények ellenőrzése nagyon fontos az autóvásárláskor – a tesztvezetéssel és a hivatalos műhelyben végzett fizikai ellenőrzéssel együtt.