Az autóiparban az egyik kiemelkedően fontos irányzat az elektromobilitás, ami egyre inkább a Bosch meghatározó üzleti területévé válik. A vállalat tavaly mintegy 700 millió eurót, összességében pedig már ötezer millió eurót költött az elektromobilitással és üzemanyagcellákkal kapcsolatos fejlesztésekre. „Célunk, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatási és fejlesztési központja legyen az elektromos- és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén” – mondta Szászi István, a Bosch csoport hazai és az adriai térségi vezetője. A vállalatcsoport a kiterjedt kutatással és fejlesztéssel egyidejűleg elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt miskolci, maklári és hatvani telephelyein.
„Az elektromobilitás területén egyetlen más vállalatnak sincs a Bosch-csoportéhoz hasonló, széles körű kínálata: a villanybiciklitől az építőipari munkagépekig, a szilícium-karbid chiptől a teljesen integrált e-tengelyig terjed a vállalat termékválasztéka” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ e-mobilitásért felelős vezetője. Az autózás területén a Bosch a legkisebb városi autótól egészen a nagyméretű teher-gépjárművekig kínál elektromos megoldásokat.
A magyarországi Bosch-csoportnak, különösen pedig a Budapesti Fejlesztési Központnak döntő szerepe van az elektromobilitáshoz kapcsolódó fejlesztésekben. A vállalat budapesti telephelyén a mild hibridektől (––>48 V-os, rásegítéses rendszer) a teljesen elektromos autókig az elektromos hajtáslánc szinte összes komponensét fejlesztik, beleértve a többi között az elektromos motorok és inverterek (egyenáram-átalakító váltakozó árammá) összetevőit, az energiaszabályozó rendszereket, valamint a töltőelektronikát is.
A Bosch a tisztán akkumulátoros mellett élen jár az üzemanyagcellás hajtásrendszer-technológiát érintő fejlesztésekben is. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában is foglalkoznak az üzemanyagcellás rendszerek fejlesztésével, a többi között az üzemanyagcella feltöltő kompresszorának az elektronikáját és mechanikáját fejlesztik.
A vállalat háromezer munkatársa dolgozik a magyar fővárosban a jövő autóipari technológiáin; mérnökök százai csak az elektromobilitással összefüggő fejlesztésekkel foglalkoznak. A vállalat most épülő, új részlege az elektromobilitáshoz és az autonóm járművekhez köthető kutatás és fejlesztések újabb fontos helyszíne lesz. Olyan központ, amely a többi között a magyar mérnökök tudását és ötleteit felkarolva járul hozzá az eddiginél biztonságosabb és fenntartható zöldmobilitás megteremtéséhez. Az új létesítmény várhatóan a második félévben készül el.
A Bosch Magyarországon arra törekszik, hogy összekapcsolja az egyetemi alkalmazott kutatást és az ipari fejlesztéseket. A vállalatcsoport tavaly az elektromobilitáshoz kapcsolódó fejlesztéseken dolgozott. A miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. és a Miskolci Egyetem együttműködésével olyan új gyártási eljárás és alkatrész született, amelyik nagy előrelépés a jövő gépjárműveinek megalkotásában. A motorok hűtéséhez fejlesztett műszaki megoldások nemcsak technológiai előrelépést jelentenek, hanem a projekt eredményeként a konzorcium tagjainál új, az elektromobilitáshoz kapcsolódó kutatási és fejlesztési kapacitások, kompetenciák is létrejöttek.
A vállalat miskolci autóipari telephelye a K+F tevékenység mellett fontos gyártóközpontja is a Bosch elektromobilitási törekvéseinek. A Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. újgenerációs termékei, például a fékrásegítő motor, illetve a menetstabilizátor a hibrid és elektromos meghajtású járművek nélkülözhetetlen alkatrészei. Az autóipari komponensek mellett a gyár fontos terméke az eBike-okhoz készülő elektromos hajtás is, amelyhez az akkumulátorokat a cégcsoport másik miskolci üzeme, a Robert Bosch Power Tool Kft. fejleszti és gyártja.
A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. ettől az évtől további e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészek, például új generációs inverterek gyártását tervezi. A Robert Bosch Automotive Steering Kft. pedig összesen 70 ezer négyzetméter termelési és logisztikai területet, valamint egy integrált, modern szolgáltatóközpontot és irodai területet is kialakít Makláron. Ennek köszönhetően a jövő kormányműveit gyártják Makláron, miután az autóipar átalakulásával egyre nagyobb igény van az elektromos kormánymű-rendszerekre. Amellett, hogy környezetbarát az elektromos kormánymű technológiája, jól együttműködik a különböző asszisztensrendszerekkel az automatizált vezetés egyik kulcselemeként.
A Bosch K+F tevékenységének fókuszában az elektromobilitás, a hidrogén és a mesterséges intelligencia alapú fejlesztések állnak, amelyek hozzájárulnak a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentéséhez és a klímavédelmi célok eléréséhez. A Bosch arra készül, hogy az elektromos járművek iránti kereslet világszerte nő. A várakozások szerint 2035-ben az újonnan regisztrált járművek háromötöde már elektromos lesz. A vállalat nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli technológia iránt, folyamatosan fejleszti a belső égésű motorokat is, és elkötelezett támogatója a nulla károsanyag-kibocsátású járműveknek.