Életrevaló ötlet: zöldfallá változtatták a metróépítés kerítését Bécsben

A metróépítéseket körülvevő kerítések kizöldítésével kísérletezik a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien. Az első zöld építési kerítés a minap készült el a Pilgramgassénál. Az ötven négyzetméteres zöldfal nemcsak szemet gyönyörködtető látvány, de felfogja a port és megköti a szén-dioxidot is.  (Zöldfal a Pilgramgassénál © Wiener Linien/Gritsevskaja)

Szürke acélkerítés helyett gyönyörű, zöld mohakerítés veszi mostantól körül az aktuális metróépítkezést a bécsi Pilgramgassénál. A 30 méter hosszú zöldfal a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien klímavédelmi fáradozásainak a része, a jövő nyártól hasonló zöldfal is követheti a mostanit az építkezéseknél.

A kísérleti zöldfalhoz a 750 kiló moha Stájerországból érkezett, ahol külön erre a célra termesztették. A növényt eleve azokon a lemezeken nevelték, amelyeket csak rá kellett szerelni a kerítés deszkaoldalára. Azért esett a választás a mohára, mert igénytelen és jól bírja az időjárás és a városi klíma megpróbáltatásait: a hőséget, a hideget, a szelet, akár a hosszú szárazságot is.

A mohafal előtt dézsás növények sorakoznak díszfüvekkel, örökzöld futónövényekkel – borostyánnal, vadszőlővel –, valamint tarka őszi virágokkal és évelő dísznapraforgóval.

A mohafal előnye, hogy nemcsak szép, de hasznos is: nyáron hűti a környezetét, felfogja a port és megköti a szén-dioxidot.

Kevésbé ismert, de a mohák és zuzmók világszerte 14 000 millió tonna szén-dioxidot kötnek meg és ezzel a legfontosabb szén-dioxid-felvevők közé tartoznak.

A kísérleti zöldfal létrehozásában a Bécsi Temetkezési Vállalat kertészeti szakemberei segítettek a Wiener Liniennek. Ha beválik, 2022 nyarán további zöldfalakat telepítenek az U2 és U5-ös metró építési területeit körülvevő kerítésekre.