(Horn Gabriella/szabadeuropa.hu) Új közbeszerzési kiírásról, régi és újabb környezeti engedélyről jöttek hírek az utóbbi hónapokban a Fertő tavi beruházás kapcsán. A sokezer millió forintos állami terv megvalósítását a helyiek, civil szervezetek, szakértők és az UNESCO is kifogásolták, mert környezetrombolónak tartják. (A nyitó képhez: ilyen volt 2023 elején a Fertő-parti beruházás. Azóta nem sok minden változott a helyszínen.)
Rodics Katalin, a Greenpeace Magyarország szakértője és Kun Zoltán, a Fertő Tó Barátai Egyesület titkára a Szabad Európa podcast-stúdiójában.
A Szabad Európa interneten közzétett hang- és videófelvételében (podcastjában) az ügyben leginkább aktív két civil szervezet, a Greenpeace Magyarország és a Fertő Tó Barátai Egyesület képviselőit kérdeztük a beruházás állapotáról. A beszélgetésre szerettük volna elhívni a beruházásért tavaly január óta felelős Építési és Közlekedési Minisztérium vezetőjét, Lázár Jánost is, de „nem kívánt élni a lehetőséggel”, és tájékoztatást sem adott a projektről.

A Greenpeace és a Fertő Tó Barátai Egyesület képviselőjével, Rodics Katalinnal és Kun Zoltánnal beszélgettünk arról is, hogy milyen károkat okozott eddig az, ami megvalósult a hatalmas tóparti beruházásból, és hogy miért lenne szerintük káros, ha megépítenék az eredeti tervek szerinti teljes létesítményt. Interjúalanyaink szerint igenis lehetne a területet úgy fejleszteni, hogy az a védett természetnek, a helyi lakóknak és a turistáknak is jó legyen.
A podcastból kiderül, hogy több per van folyamatban az ügyben, és bíróság döntött arról, hogy bár a védett vízi élőlényeket zavarja, elpusztítja a kotrógépek működése, a munkagépek mégis egész éven át dolgozhatnak.
A beszélgetést itt látja-hallja.
Tavaly az ENSZ kulturális és oktatási szervezete, az UNESCO küldöttei meglátogatták a Fertő tavi beruházást, és figyelmeztették az osztrák és a magyar kormány képviselőit a világörökségi listán is szereplő helyszín miatt.
Mint erről akkor a Szabad Európa is beszámolt, az egyeztetésen a magyar kormány sok mindent megígért a beruházással kapcsolatban. Ennek ellenére az újabb környezetvédelmi engedélyt jóval az UNESCO-val történt 2023. októberi egyeztetés előtt készült terv alapján adták ki.
Az eredeti tervekhez képest valamivel kisebb méretű beruházásra meghirdetett ajánlattételi felhívás érvénytelen lett, mert csak egyetlen cég jelentkezett a közbeszerzési kiírásra.
A beruházásért 2023-tól felelős építési tárca vezetője, Lázár János legutóbb tavaly nyáron, a soproni polgármesterrel közös videójában beszélt arról, hogy egyelőre a beruházás egy részét tervezik befejezni (a már elkészült vitorláskikötőn kívül a strandot, a hajókikötőt és a kiszolgálóépületeket, ökocentrumot), de nem adják fel az eredeti nagy tervek későbbi megvalósítását sem.


