Gyermekjogi stratégia – az Európai Bizottság gyermekgarancia bevezetését javasolja

A szegénység, illetve a társadalmi kirekesztődés kockázatának kitett gyermekek esélyegyenlőségének előmozdítása érdekében az Európai Bizottság a mai napon előterjesztette az első átfogó uniós gyermekjogi stratégiát, valamint az európai gyermekgarancia létrehozására irányuló javaslatát. A Bizottság a két kezdeményezés előkészítése során több mint 10 000 gyermek véleményét is figyelembe vette

Az EU-ban és a világ más részein élő gyermekeket továbbra is társadalmi-gazdasági kirekesztés és megkülönböztetés éri saját maguk vagy szüleik származása, társadalmi helyzete, neme vagy szexuális irányultsága miatt. Hangjuk sem mindig talál nyitott fülekre: véleményüket nem minden esetben veszik figyelembe az őket érintő ügyekben. A Bizottság ezen kíván változtatni a következő négy évre szóló átfogó gyermekjogi stratégia segítségével, amelynek célja, hogy megvédelmezze és előmozdítsa a gyermekek jogait, és világos intézkedéseket határozzon meg a helyzet javítása érdekében. A stratégia abban is segíteni hivatott, hogy a tagállamok a lehető legjobban használják fel az uniós forrásokat ezen a téren. Az uniós gyermekjogi stratégiában a Bizottság számos intézkedést javasol a következő hat tematikus területen:

  1. A gyermekek aktív részvétele a demokratikus életben
  2. A gyermekek azon joga, hogy társadalmi hátterüktől függetlenül teljes mértékben gyümölcsöztetni tudják a tehetségüket
  3. A gyermekek erőszakmentes élethez való joga
  4. A gyermekek gyermekbarát igazságszolgáltatáshoz való joga
  5. A gyermekek ahhoz fűződő joga, hogy biztonsággal használhassák a digitális környezetet, és kamatoztathassák az abban rejlő lehetőségeket
  6. A gyermekek jogai világszerte

 Az új európai gyermekgarancia

2019-ben az EU-n belül közel 18 millió gyermek (a gyermekek 22,2%-a) élt olyan családokban, amelyeket a szegénység vagy a társadalmi kirekesztődés kockázata fenyegetett. Ez generációkon átívelő hátrányos helyzethez vezet, ami mélyreható és hosszú távú következményekkel jár a gyermekekre nézve. Az európai gyermekgarancia célja, hogy megszakítsa ezt a folyamatot és előmozdítsa az esélyegyenlőséget azáltal, hogy a rászoruló 18 éves kor alatti gyermekek számára hozzáférést biztosít egyes kulcsfontosságú szolgáltatásokhoz
 
Az európai gyermekgarancia keretében a Bizottság azt szorgalmazza, hogy a rászoruló gyermekek számára a tagállamok biztosítsanak ingyenes és egyszerű hozzáférést a koragyermekkori neveléshez és gondozáshoz (például a szegregált osztályok létrejöttének elkerülése révén), az oktatáshoz és iskolai alapú tevékenységekhez, tanítási naponként legalább egy egészséges étkezéshez, valamint az egészségügyi ellátáshoz.
 
A Bizottság azt is indítványozza, hogy a tagállamok biztosítsanak hatékony hozzáférést a rászoruló gyermekek számára az egészséges táplálkozáshoz és a megfelelő lakhatáshoz. A tagállamoknak figyelembe kell venniük a hátrányos helyzetű – például a hajléktalan, a fogyatékossággal élő, a rendezetlen családi hátterű és a kisebbségekhez tartozó – gyermekek sajátos szükségleteit. A Bizottság felszólítja a tagállamokat, hogy mielőbb fogadják el az európai gyermekgarancia létrehozásáról szóló tanácsi ajánlásra irányuló javaslatot.
 
Az uniós gyermekjogi stratégiaAz európai gyermekgarancia létrehozásáról szóló bizottsági javaslatTájékoztató az uniós gyermekjogi stratégiárólTájékoztató az európai gyermekgaranciárólTovábbi információk az Európai Bizottság weboldalán

A Bizottság megerősíti a koronavírus-vakcinák kivitelére vonatkozó átláthatósági és engedélyezési mechanizmust

Az Európai Bizottság ma új kritériumokat vezetett be a koronavírus-vakcinák kivitelére vonatkozóan. A döntés értelmében ezentúl az oltóanyag-kivitel engedélyezésekor mérlegelni kell a kölcsönösség és az arányosság elvét a Covid19-vakcinák kivitelére vonatkozó uniós átláthatósági és engedélyezési mechanizmus keretében. Az exportengedélyezési mechanizmus azoknak a vállalatoknak a vakcinaexportjára vonatkozik, amelyekkel az EU előzetes beszerzési megállapodást kötött. A mechanizmus jelentős mértékben fokozta ugyan az export átláthatóságát, az a célkitűzés azonban még mindig nem teljesült maradéktalanul, hogy az oltóanyag-gyártók mindegyike gyorsan koronavírus-vakcinákhoz juttassa az uniós polgárokat.
Az új rendelet két szempontból módosítja a jelenlegi mechanizmust. Egyfelől a Bizottságnak és a tagállamoknak mostantól figyelembe kell venniük:

  • a kölcsönösség elvét, azaz hogy a rendeltetési ország korlátozza-e a saját vakcináinak vagy nyersanyagainak kivitelét jogszabály útján vagy más módon, valamint
  • az arányosság elvét, vagyis hogy a rendeltetési országban jobb vagy rosszabb körülmények állnak-e fenn, mint az EU-ban, különös tekintettel a járványügyi helyzetre, az átoltottságra és az oltóanyagokhoz való hozzáférésre.

A tagállamoknak és a Bizottságnak fel kell mérniük, hogy az exportrendelés nem veszélyezteti-e az Unión belüli ellátást az oltóanyagok és az oltóanyag-összetevők tekintetében.
Másfelől az új rendelet – a vakcinakereskedelem teljes körű áttekintése érdekében – 17 olyan, többségében az EU szomszédságában fekvő országra is kiterjeszti a szabályozás hatályát, amelyek korábban mentességet kaptak ez alól.
A tagállamok a Bizottság véleményével összhangban döntenek az exportengedély iránti kérelmekről. A mechanizmus bevezetése óta 380 kiviteli kérelmet hagytak jóvá, azaz mintegy 43 millió adag vakcina 33 különböző rendeltetési helyre történő kivitelét engedélyezték. Az eddigiek folyamán mindössze egyetlen esetben fordult elő, hogy a kiviteli kérelmet az illetékesek elutasították.

A Bizottság ma előterjesztett végrehajtási rendelete – Az exportengedélyezési mechanizmusra vonatkozó, 2021. március 11-i végrehajtási rendelet

A Bizottság lépéseket tesz a koronavírus-variánsok elleni módosított oltóanyagok jóváhagyásának megkönnyítéséért és felgyorsításáért

Az Európai Bizottság a mai napon intézkedést fogadott el annak érdekében, hogy felgyorsítsa a koronavírus-variánsok elleni védekezés céljából módosított Covid19-oltóanyagok engedélyezését. A Covid19-variánsokkal szembeni védekezést szolgáló európai biovédelmi felkészültségi terv keretében elfogadott intézkedés révén a vonatkozó uniós jogszabály olyan rendelkezésekkel egészül ki, amelyeknek köszönhetően az oltóanyagfejlesztő cégek arra összpontosíthatnak, hogy a szükséges bizonyítékokat időben összegyűjtsék, a módosított vakcinák engedélyezéséhez pedig kevesebb kiegészítő adatot kell majd benyújtani az Európai Gyógyszerügynökséghez.
Annak érdekében, hogy az oltóanyagok hatásosak maradjanak a vírusmutációkkal és vírusvariánsokkal szemben, előfordulhat, hogy módosítani kell a már engedélyezett Covid19-vakcinák hatóanyagait. Az emberek körében megbetegedéseket okozó humáninfluenza-vírus elleni oltóanyagok módosításához használt módszerre támaszkodva a Bizottság olyan jogszabály-módosításokat javasol, melyek meghatározzák, hogy mely rendelkezéseket kell alkalmazni az engedélyezett Covid19-vakcinák módosított hatóanyagaira. Ennek eredményeként az engedélyezett oltóanyagok bármilyen módosítása egyszerűbb eljárást von majd maga után, az új rendelkezések hatálya pedig az összes koronavírusra ki fog terjedni. A szabályozási keretrendszer lehetőséget ad majd az eredeti vakcinára vonatkozó forgalomba hozatali engedély szükség szerinti módosítására.

A Bizottság jogszabályjavaslata – A Covid19-variánsokkal szembeni védekezést szolgáló európai biovédelmi felkészültségi tervről szóló bizottsági közlemény