Theresa May miniszterelnök kérésére az Európai Tanács múlt csütörtökön jóváhagyta a brexit időpontjának meghosszabbítását 2019. május 22-ig azzal a feltétellel, hogy a brit alsóháznak legkésőbb március 29-ig jóvá kell hagynia a kilépésről rendelkező megállapodást. Ha ezt nem teszi meg, akkor a határidő csak április 12-ig hosszabbodik meg. Ebben az esetben az Egyesült Királyságnak ezen időpont előtt fel kellene vázolnia további terveit.
Az Európai Bizottság továbbra is reménykedik abban, hogy nem kerül sor megállapodás nélküli brexitre, de mivel egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy az Egyesült Királyság április 12-én megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból, a Bizottság erre az esetre is felkészült. A Bizottság továbbra is támogatja a tagállami hatóságokat saját felkészülésükben, és arra bátorítja az uniós polgárokat és a vállalkozásokat, hogy folyamatosan tájékozódjanak az esetlegesen megállapodás nélkül bekövetkező brexit gyakorlati hatásairól, és készüljenek fel a következményekre. Bár a megállapodás nélküli brexit nem kívánatos, a Bizottság 2017 decembere óta készül erre az eshetőségre: 90 felkészülési közleményt és három bizottsági közleményt tett közzé, valamint 19 jogalkotási javaslatot terjesztett elő. A dokumentumok végleges elfogadása már elkezdődött az Európai Parlamentben és a Tanácsban.
Megállapodás nélküli brexit esetén az Egyesült Királyság harmadik országgá válik. Ettől az időponttól kezdődően az EU egyetlen jogszabálya sem alkalmazandó többé az Egyesült Királyságra, és átmeneti időszak sem lép életbe. Ez nyilvánvalóan hatalmas fennakadásokat okoz majd a polgárok és a vállalkozások számára. Ebben az esetben az Egyesült Királyság EU-val való kapcsolatait az általános nemzetközi közjog rendelkezései – a többi között a Kereskedelmi Világszervezet szabályai – fogják szabályozni. Ez magában foglalja a vámügyi, illetve az állat- és növény-egészségügyi szabványok alkalmazását, valamint az uniós normáknak megfelelés ellenőrzését, ami tetemes késedelmeket okozhat a határokon. Tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyság állampolgárai többé nem lesznek az EU polgárai, az Európai Unióba történő belépéskor őket is további ellenőrzéseknek kell majd alávetni.
Aki uniós polgárként többet szeretne tudni arról, hogyan tud felkészülni a megállapodás nélküli brexitre, kérdéseivel az Europe Direct szolgálathoz fordulhat: az EU bármely részéről ingyenesen és bármely uniós nyelven hívhatja a 00 800 6 7 8 9 10 11 telefonszámot.
Az Európai Bizottság honlapja a brexitre való felkészülésről
Tájékoztató: Utazás az Egyesült Királyság és az EU között – rendezetlen kilépés esetén
Tájékoztató: Fogyasztói jogok – rendezetlen kilépés esetén
Tájékoztató: Tanulás és képzés az Egyesült Királyságban – rendezetlen kilépés esetén
Tájékoztató az EU tagállamaiban élő brit állampolgárok jogairól
Tájékoztató az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok jogairól
Információk az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok számára
„Készítse fel vállalkozását a brexitre” című weboldal
Brexit ellenőrző lista a kereskedők számára
Vámügyi útmutató vállalkozásoknak
Tájékoztató a mezőgazdasággal kapcsolatban
Autókölcsönzés: egyértelműbb és átláthatóbb árképzés az EU fellépésének köszönhetően
Az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felhívását követően az autókölcsönzési ágazat öt vezető vállalata – az Avis, az Europcar, az Enterprise, a Hertz és a Sixt – javította autókölcsönzési áraik feltüntetésének módját avégett, hogy az árak teljes mértékben átláthatóvá váljanak a fogyasztók számára. A Bizottság által ma közzétett értékelés megállapítja, hogy az Enterprise és a Sixt mostanra minden szükséges változtatást végrehajtott. Az Avis vállalta, hogy a hátralévő változtatásokat 2019 májusáig elvégzi. Az Europcar – amelynek már a Goldcar is része – a fennmaradó módosításokat 2019 júniusáig fogja végrehajtani. A Hertz pedig elkötelezte magát amellett, hogy az összes szükséges változtatást legkésőbb 2020 első negyedévéig meg fogja valósítani.
Az öt autókölcsönző cég vállalta:
# Minden díjat feltüntet a teljes foglalási árban, melynek ennél fogva az adott esetben felmerülő üzemanyagdíjakat, repülőtéri díjakat, a „fiatal járművezető pótdíját” vagy – ha a leadás helye eltér az átvételi helytől – az „egyirányú autóbérlés” díját is tartalmaznia kell.
# Az általános szerződési feltételekben közérthetően és minden nemzeti nyelven ismerteti a legfontosabb kölcsönzési szolgáltatásokat, ideértve a megtett kilométerekkel, az üzemanyag-fogyasztással, a lemondással és a letéti követelményekkel kapcsolatos tudnivalókat.
# Az árajánlatban egyértelműen feltünteti a választható extra szolgáltatások árát és részleteit, különös tekintettel arra, hogyan csökkenthető biztosítás révén a kár esetén fizetendő összeg. A megállapodás előtt azt is a fogyasztó tudomására kell hozni, hogy az ár tartalmaz-e további baleset-biztosítási vagy önrész-csökkentő biztosítási tételeket.
Az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat tagállami fogyasztóvédelmi hatóságai szorosan nyomon fogják követni az eddig még nem teljesített kötelezettségek végrehajtását. Ha az autókölcsönző vállalatok nem teljesítik kötelezettségeiket, a fogyasztóvédelmi hatóságok intézkedéseket hozhatnak annak érdekében, hogy a cégek által vállalt kötelezettségeknek érvényt szerezzenek.
Az autókölcsönző vállalatok által vállalt kötelezettsége