Mindenki került már olyan helyzetbe, amit ellenségének se kívánna. Ez a rémálom akkor válik valósággá, ha például valaki figyelmetlenség vagy anyagi nehézségek miatt nem fizeti be a közműszámláit, ezért az adott szolgáltatást kikapcsolják. Mit tehetünk azért, hogy elkerüljük ezt a kellemetlen helyzetet?
A kérdés megválaszolására a legilletékesebb a MEKH, azaz a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.
Azonkívül, hogy célszerű észben tartani a kifizetések esedékességét, a szolgáltató többféle figyelmeztetést is küld a fogyasztónak, mielőtt a szolgáltatást kikapcsolná. Vegyük sorba a legfontosabb tudnivalókat!
Az esedékes fizetési kötelezettség elmulasztása után még 60 napig törleszthető a tartozás, és csak ezután korlátozzák a szolgáltatást.
Mindenki sodródhat nehéz anyagi körülmények közé. Ilyenkor fizetési nehézségekre hivatkozással kérhető a részletfizetés vagy haladék.
Egyik pillanatról a másikra sosem kapcsolják ki a szolgáltatást. Ezt a lépést két értesítés előzi meg, amit persze csak akkor kap meg a fogyasztó, ha a szolgáltató ismeri a pontos elérhetőségét. Ennek hiányában hiába a jó szándék, a figyelmeztetés nem ér célba.
Ha mégis előfordul, hogy felhívást kapunk a szolgáltatás lehetséges szüneteltetéséről, két dolgot tehetünk. Minél hamarabb fizessük be a tartozást, majd keressük föl a szolgáltatót, hogy közölhessük: megtörtént a befizetés. Így elkerülhető, hogy a már befizetett, de még nem könyvelt összeg miatt kikapcsolják a vizet, villanyt, gázt…
Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, és megtörténik a kikapcsolás, akkor a következőket tehetjük:
Ha jogszerűtlennek véljük az eljárást, forduljunk először a szolgáltatóhoz.
Ha a vitát nem tudjuk rendezni, kezdeményezhetünk fogyasztóvédelmi eljárást is a területileg illetékes megyei kormányhivatal járási hivatalánál. Odafigyeléssel sok kellemetlenségtől és felesleges utánajárástól kímélhetjük meg magunkat. Célszerű tehát befizetni a közműszámlákat, vagy szükség esetén a fent leírtak szerint cselekedni.