Híres magyar kozmetikusok – Estée, aki Eszti

„Szólíts csak nyugodtan Esztinek!” – mondta kedvesen a csodálatos Chanel-kosztümben és Cartier-ékszerekben pompázó törékeny, porcelán bőrű hölgy, Estée Lauder, amikor elfogódottan bemutatkoztam neki. Jó harminc éve annak, hogy a világ egyik legbefolyásosabb és leggazdagabb üzletasszonya – és egyik leghíresebb kozmetikai márkája – megérkezett a pesti Váci utca 12.-be. 

Sokan akkor ébredtünk rá, honnan is a furcsa keresztnév – Estée – ami kimondva, amúgy magyarosan, Esztinek hangzik. Számára Magyarország – bár nem beszélte a nyelvünket – az őshaza volt, amelyet családja később számos más módon támogatott. 1908-ban Josephine Esther Mentzerként látta meg a napvilágot New Yorkban, Queensben. Anyja, Rose Schotz Rosenthal francia katolikus családból származott, de magyar zsidó felmenői voltak, édesapja Max Mentzer pedig ugyancsak zsidó származású volt, de cseh állampolgár. Édesanyját igazi magyar szépségnek írja le lánya Estée „A Success Story” című életrajzi könyvében. (Jobb oldali kép: Estée Lauder; www.virgin.com)

Nem ő az egyetlen magyar gyökerekkel bíró szépségguru! Csoda, hogy nem csaptak le a szemfüles forgatókönyvírók László Ernő élettörténetére, akinek a szappanjai talán ma is a legnépszerűbbek az észak-amerikai kontinensen. A jóképű fiatalember Erdélyben született, majd Budapesten lett bőrgyógyász. Arra törekedett, hogy a ne csak elfedje bőrhibákat, hanem el is tüntesse őket. Karrierjét 1920-ban két híresség sikeres kezelésével alapozta meg. Egyikük a Habsburg-dinasztia tagja, Stefánia hercegnő volt, aki gyulladt, pattanásos arcbőre miatt már-már depresszióval küzdött. Másik híres betege korának ismert színésznője, Gombaszögi Frida volt, akinek arcán lövedék okozta seb éktelenkedett. A bőrgyógyász őt is sikeresen tudta kezelni, így visszatérhetett a színpadra. Az orvos pedig feleségül vette Frida testvérét, Irént, aki a férje jobb keze lett.

A budapesti Szervita téren nyílt meg az első hazai Tudományos Kozmetológiai Intézet, amelyben Európa elit köreiből származó hölgyek fordultak meg. Dr. László Ernő mindig részletes leírást kért a hozzá fordulóktól bőrük állapotát illetően. Ez lett később a híres Invisible Consultation kérdőív alapja, amely kategóriákba sorolta a bőrtípusokat. Ma természetesnek tartjuk, hogy különféle bőrtípusokkal vagyunk megáldva – akkor ez óriási újdonság volt. 1939-ben, még idejében emigrált és hamarosan megnyitotta intézetét New York Manhattan városrészében.

Bár nem kerek az évszám, azért jegyezzük meg: 122 éve született dr. László Ernő (bal oldali kép; forrása: www.dropbox.com) világhírű magyar bőrgyógyász és kozmetológus, üzletember. A szépségguru elképesztő sikereket ért el Hollywoodban, hazánkban mégis kevesen ismerik a szépségipar magyar csillagát. A zseniális sztárbőrgyógyász-kozmetológus szalonjában olyan hírességek ápoltatták legendás bőrüket, mint Audrey Hepburn, Greta Garbo, Marilyn Monroe.

Dr. László Ernőt már itthoni sikereinek köszönhetően is a szépség angyalának nevezték Budapesten az 1920-as, 1930-as években, a második világháború után pedig Amerikában vált ünnepelt sztárrá egyedülálló bőrgyógyászati és kozmetikai eljárásainak, valamint csodaszernek tartott krémjeinek köszönhetően. Dr. László Ernő nem egyszerű kozmetológus volt, sikerét annak köszönhette, hogy hamar felismerte, a tökéletlen bőr mögött a női lelket is kezelni kell.

Első kozmetikai termékeiket már itthon, Budapesten kifejlesztették, és Dr. med. Laszló-féle különleges kozmetikai készítmények néven kezdték forgalmazni. Ő volt az első orvos, aki először párosította a kozmetikát a gyógyítással, valamint ugyancsak az első, aki gyümölcssavakat használt a szépségápolásban.

A világháború kitörése előtt, 1939-ben feleségével Amerikába emigrált, ahol az akkor már virágkorát élő hollywoodi filmipar sztárvilága azonnal felfedezte László Ernőt. A New York-i Ötödik sugárúton megnyitott The Erno Laszlo Institute-ban csak a legkiváltságosabbak részesülhettek az egyedülálló, hosszantartó fiatalságot ígérő kezelésekben.

A First Lady, Jackie Kennedy vagy a windsori hercegnő is csak Ernő Lászlóban bíztak. A kozmetológus nemcsak a világsztárok szépítője volt, hanem maga is valódi világsztárnak számított. Bár 1973-ban (alig múlt 75 éves) szívrohamban Svájcban elhunyt, öröksége ma is él: az Erno Laszlo márkanév alatt futó, általa fejlesztett fiatalító és ápoló csodaszerek továbbra is a legkeresettebb kozmetikai termékek közé tartoznak a tehetősek körében.

Olyan sztárok használják a cég készítményeit, mint Barbra Straisand, Diane Keaton, Yoko Ono, Madonna, Woody Allen vagy a nemrég hazánkban koncertezett Sting. A jellegzetes fekete-márvány tégelyek a többi között olyan filmekben is feltűntek, mint A hiúságok máglyája, az Annie Hall vagy a Dermesztő szenvedélyek. Azáltal, hogy a nézők egy-egy hollywoodi sztár kezében vagy asztalán is láthatták a termékeket, az Erno Laszlo kozmetikumok valódi státusszimbólummá váltak.

Itthon keveset hallunk dr. László Ernőről, aminek egyik fő oka minden bizonnyal az, hogy hazánkban nem forgalmazzák a termékeit. Ezért keresik most a lehetőséget, hogy a legmagasabb színvonalat képező, luxuskategóriás termékek nálunk is elérhetőek legyenek. Bár el kellett hagynia Magyarországot, és a háború után amerikai állampolgárságot szerzett, dr. László Ernő továbbra is azt vallotta, „a bőr magyarul beszél”.

A német Rosa Graf kozmetikumok 1926-ban indultak világhódító útjukra. Specialitásuk, hogy a termékeket csak kozmetikai szalonban alkalmazzák. Az első készítmények annak idején Paul Graf  lipcsei laboratóriumában születtek meg. A cél az volt, hogy felesége, Rosa híres kozmetikai szalonjában elkápráztassa a házi kenceficékkel szépülni vágyó klienseit. Férje halálát követően felesége 1971-ig önállóan vezette a céget, majd idős kora miatt két kozmetikai vegyésznek, a magyar származású Petre Lászlónak és barátjának, Volker Heitlandnak adta el a kozmetikai laboratóriumot, később az iskolát is. Hasonló elven működik a Gigi, Izrael legnagyobb kozmetikai vállalata, amelyet 1957-ben alapított a Magyarországon született M. E. Landau.

A Helia-D-t (tudták, hogy a D betű a debreceni eredetre utal?) számosan a legnagyobb, ki nem használt lehetőségnek tartják, mert világmárka lehetett volna. Egyesek szerint, ha a napraforgó szárában lévő anyagok gyógyhatását Amerikában fedezik fel, dollármilliárdos vállalatot alapítottak volna rá. Ráadásul a közeli múltban elhunyt, magyar származású híresség, Gábor Zsazsa több helyütt azt nyilatkozta, hogy bőre szépségét a Helia-D-nek köszönheti…  

De nem csupán e szakma régmúltja sikeres. Bármerre vetődjék a világban egy magyar kozmetikus, szinte rögtön ki tud alakítani egy törzsvendégkört. A hazai iskola világhírű. Ma már Londonban is dolgoznak magyar kozmetikusok, akik főleg a mostanában kivándorolt hazánk lányait kezelik. A magyar nők ugyanis megszokták a személyes hangvételű, bizalmas jellegű hazai kiszolgálási stílust, valamint masszázs- és bőrtisztítási technikát. Mostanában is születnek magyar vonatkozású csodakencék. A hazai gyógyvízkincsre épülnek az Omorowicza termékcsalád is, akárcsak Kaviczky Ágnes készítményei. Ő a hatóanyagot a Hévízi-tó gyógyító iszapjában és vizében találta meg.

Az utóbbi évtizedek egyik leghíresebb magyar kozmetikusa, Ilcsi néni megelőzte korát a natúrkozmetikumaival. Profi volt, de mindenekelőtt öko és bio, a szó legigazibb értelmében. Amikor kedvesen utánam szólt – „A paradicsomos napozó krémet használd fel egy hónap alatt! – megnyugodtam, hogy a készítmény semmiféle hozzáadott vegyszert, tartósítót sem tartalmaz.

A képen: Ilcsi néni, azaz Molnár Dánielné (1926–2013); a kép forrása: youtube.com.