Iris: a bécsi tömegközlekedés jelnyelvi utaskoordinátora

Iris, a jelelő virtuális utaskoordinátor. (Kép: Wiener Linien)

Iris, a világ első jelelő tömegközlekedési „avatárja”; a virtuális személyiség munkába állításának célja, hogy megkönnyítse a közlekedést a siket és nagyothalló utasok számára. Ez az utassegítő egy jövőbeni funkció a WienMobil közlekedési webalkalmazásban, ami mostantól jelnyelven tájékoztat a forgalmi zavarokról és késésekről. A próbaidőben a használók a „beállítások” menüpontban bekapcsolhatják a „jelnyelv” funkciót, amivel elérhetővé válnak mindazok a videók, ahol a virtuális Iris jelnyelven magyarázza el az aktuális közlekedési fennakadásokat. Ha a próbaidőszak sikeresen zárul, a jelnyelvi funkció a WienMobil applikációban elérhetővé válik majd.

A példára serkentő munka előkészítése már 2021-ben elkezdődött, és azóta szorgalmasan fejlesztették. Működtetésének próbájában 24 fős, siket emberekből álló csoport is részt vett: hónapokig segített a föllelt hiányosságok megszüntetésében.

A világon mintegy 470 millió ember él hallásproblémákkal; tízezer osztrák a jelnyelvet tekinti anyanyelvének. A Wiener Linien célja, hogy a tömegközlekedés minél több ember számára, köztük a hallássérültek számára is könnyen hozzáférhető legyen.

Wiener Linien a jelnyelvi utaskoordinátorával, az Irisszel nemcsak Ausztriában, hanem az egész világot tekintve példát mutat abban, miként lehet akadálytalanná tenni a városi közlekedést a siketnémák számára is. Petra Hums, a Wiener Linien kereskedelmi igazgatója: „Célunk, hogy minden utasunk számára, függetlenül egyéni igényeiktől, egyszerű hozzáférést kínáljunk az utazási információkhoz. Ez remek példa arra, hogyan valósítjuk meg azt a törekvésünket, hogy Bécset a legélhetőbb és legkönnyebben megközelíthető várossá tegyük”.