Itt az igazi digitális oktatás

Akár lehetne is, hiszen középiskolai tanárok fejlesztettek komplex, kéttannyelvű digitális tananyagcsomagot, ami később nem csupán nyelvtanítási célokra lehet alkalmas

Az utóbbi években – iskolának és a családnak is – meg kellett barátkozni a távoktatással. Gyerek, szülő, pedagógus vívta a maga harcát, minden érintett fél a maga módján igyekezett megbirkózni a kihívásokkal. Mindeközben egyértelműen kiderült, hogy az igazi digitális oktatás sokkal több, mint puszta online óraadás: interaktív feladatmegoldás. Kell ide még a belső indíttatás és az alkotókészség tudatos fejlesztése, meg az egyéni tanulási útvonalak hatékony támogatása is. Az ehhez szükséges eszközök és módszerek azonban egyelőre sok helyről hiányoznak – ez a gondolat vezette az Euronedu fejlesztőit, amikor megalkották komplex, kéttannyelvű oktatási platformjukat, hogy ezzel segítsék a németül és angolul tanulókat a nyelvi kompetenciákon túl a többi között a kulturális ismeretek, a problémamegoldás és a kritikai gondolkodás elsajátításában. A digitális tananyagcsomag a maga nemében első és egyedülálló hazánkban, így kétségkívül nagy ugrás az oktatás minden szereplőjének.

Évente kb. 15 ezer magyar középiskolás dönt úgy, hogy külföldi felsőoktatási intézményben folytatja tanulmányait, és a szép számban elérhető ösztöndíjas helyeknek köszönhetően sokuk számára ez nem csupán álom. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy jó jegyeket szerezzenek, illetve kielégítő tudással rendelkezzenek az adott idegen nyelven, ha pedig ismerik a célország kultúráját és mindennapjait is, akkor már óriási előnnyel indulhatnak a versenyben. Sajnos azonban, ezt a kiváló hátteret kevés középfokú intézmény tudja megadni nekik. Ráadásul a világjárvány miatt a múlt években még a kéttannyelvű iskolákban tanulók számára is beszűkültek a lehetőségek. A diákok és a szülők részéről is nagy az igény olyan online is elsajátítható komplex tananyagra, ami sokoldalúan képes fejleszteni nem csupán a nyelvtudást, de a kapcsolódó, ugyancsak nélkülözhetetlen képességeket is: az önállóságot, kreativitást, a kritikai gondolkodást… Az Euronedu platform használói számára mindez már egy helyen is elérhető.

A covid egyik kétségtelenül pozitív hozadéka, hogy új korszak köszöntött be az oktatásban, az ehhez való alkalmazkodás azonban nagy kihívásokat tartogatott minden érintett számára. Fény derült számos égető problémára az online óraadás tömeges bevezetése kapcsán: a tanuláshoz és tanításhoz szükséges informatikai ismeretek sok helyen hiányosnak bizonyultak, a hagyományos módszertannal átadott tananyagot nehezen dolgozták fel otthon a diákok, a gép előtt töltött órák egy pedig többnyire passzívan telt el. Emellett a tanulók érdekeltségét és figyelmét is rendkívül nehéz volt fenntartani, így fáradt és kiégett, kedvtelen tanárok és tanulók voltak kénytelenek teljesíteni a mindennapokban. Világos, hogy ezekre a körülményekre az intézmények és a pedagógusok sem tudtak felkészülni, a jövőben azonban nem lehet tovább halogatni a nyitást az igazi digitális oktatás felé, hogy valóban hatékony legyen a tudás átadása.

Ideje tehát széles körben is felismerni: az online és a digitális oktatás nem is állhatna távolabb egymástól, talán csak az a közös bennük, hogy mindkettőhöz internet-kapcsolatra van szükségünk. Az online tanulás közben a diák többnyire passzív, figyel, önállóan dolgozik, másol, tananyagot tölt le – és ez ennyiben ki is merül a munkája.

A valóban digitális oktatásban a tanár új szerepet tölt be, vagyis nem az ő személye, hanem a tanuló aktív tevékenysége áll a középpontban, a tanár csupán irányít, támogat. Gyakori a csoportmunka, van szótár és szinonimafunkció, rendelkezésre állnak multimédiás és egyéb hasznos szemléltető eszközök, amik a tanulót önállóságra, kommunikációra, összetett gondolkodásra sarkallják. Az Euronedu rendszerének összeállítása közben mindezt figyelembe vettük – mondja Rudi Andrea mesterpedagógus, az Euronedu ötletgazdája és kifejlesztője. – Harmincnégy témakörön keresztül mutatjuk meg a német és az angol nyelvterület országismereti és interkulturális vonatkozásait – kompetenciát fejlesztő, izgalmas és érdekes feladatokkal, olyanokkal, amelyek jelenleg egyedülállók és a módszerei más oktatási területeken is kiválóan használhatók lehetnek.

Nyílik a kapu a valódi digitális oktatás felé, mivel a távoktatás minden jel szerint a jövőben is a mindennapok része lesz az új és újabb járványhullámok, valamint az iskolai jelenléti oktatást akadályozó egyéb tényezők miatt. Mindent átható szemléletváltásra és merőben új módszerekre van szükség ahhoz, hogy a diákok eredményesen készülhessenek fel az előttük álló tanulmányi megmérettetésekre. Miközben az intézményekben gyakran hiányoznak az ehhez nélkülözhetetlen eszközök, fontos, hogy a pedagógusok is kellő támogatást kapjanak az online óraadás közben. Az Euronedu kész, kidolgozott tanmenettel, oktatási javaslatokkal, multimédiás anyagokkal támogatja a pedagógusokat ebben a munkában. Hazánkban a mostanáig a kezdeményezések inkább csak egy-egy tananyag digitális formában történő feldolgozására törekedtek. Az Euronedu platformja viszont valódi, járható-tanulható utat nyit a digitális oktatás új módszereihez. Az általa elsajátított készségek és metódusok más tantárgyak esetén is kiválóan hasznosíthatók.

„Az újonnan kifejlesztett rendszer bármelyik iskola, nyelviskola, diák vagy szülő számára könnyen hozzáférhető egyszeri regisztrációval mindössze néhány nyelvóra áráért, de tervben van egy még praktikusabb, bárhol-bármikor használható mobilapplikáció elkészítése is. A vélemények rendkívül kedvezők, a gyerekek és a pedagógusok is nagyon élvezik az Euroneduval vezetett órákat, közben természetesen minden jó tanácsot, módszert igyekszünk hasznosítani a rendszer fejlesztésében – hangoztatta Koch Márta nyelvtanár, az Euronedu másik megalkotója.