Látványosan gyorsult a digitalizáció a koronavírus-járvány hatásai miatt. Érintetté vált az emberi erőforrás (HR) területe is, ahol már jó ideje nem a fantázia szülöttei a digitális asszisztensek, az automatizált erőforrás-kezelő programok. Az algoritmuson alapuló, az erőforrások szervezésével és irányításukkal foglalkozó szakterület, a projektmenedzsment alkalmazása már a jelen megoldásaivá lépett elő. (A nyitó kép forrása: botnation.ai)
Az egyik nagy, magyar tulajdonú emberierőforrás-szolgáltató vállalat, a WHC Csoport is egy sor lépést tett a digitalizáció útján: a társaság mesterséges intelligencián alapuló beszélgetőszoftvere (chatbot) megkönnyíti a külföldről érkező munkavállalókkal a mindennapi eszmecserét.
Az immár az egész világon jelen lévő vezetési tanácsadó cég, a McKinsey 2020-i felmérése alapján a koronavírus-világjárvány a számítottnál négy évvel előbbre hozta a digitális átalakulást, a vállalatok által a gyakorlatban használható digitális technológiák közül pedig számos megoldás velünk maradt hosszú távon is. Ilyen például az online kommunikáció, legyen szó csoportos megbeszélésről vagy négyszemközti elbeszélgetésről; az interneten lebonyolított hívások már mindennaposnak számítanak. És az is, ha a munkavállalókkal nem egy hús-vér ember, hanem számítógépes algoritmuson, mesterséges intelligencián alapuló digitális eszköz: egy beszélgető szoftver (chatbot) kommunikál.
Az információs, távközlési és fogyasztói technológiai piacon működő amerikai tanácsadó cég, az International Data Corporation 2021-i előrejelzése alapján a világ 2000 nagy vállalatának háromötöde jövőre már mesterségesintelligencia- és gépitanulás-alapú munkavállalói megoldásokat fog alkalmazni, 2024-re pedig még több. A világ élvonalába tartozó könyvvizsgáló és gazdasági tanácsadó cég, a PWC elemzése szerint a nemzetközi vállalatok emberi erőforrás (HR) megoldásainak kétötöde dolgozik már mesterséges intelligenciával.
A jövő év meghatározó digitális technológiája lehet a mobil HR-applikáció (alkalmazás). Ahogy egyre több vállalat tér át a koronavírus-járvány utáni vegyes munkavégzésre, úgy növekszik a kereslet a gyors és kézenfekvő alkalmazások iránt. Számos személyzeti-munkaügyi funkció esetén megjelenik az igény, hogy az irodai környezeten kívül is használni lehessen – legyen szó bérszámfejtésről, munkaerő-koordinálásról vagy kommunikációról.
A Verified Market Research piackutató és tanácsadó cég az emberi erőforrás szektorra vonatkozó idei előrejelzése alapján 2028-ra a nemzetközi HR-szoftverpiac értéke várhatóan eléri a 33 570 millió dollárt a HR-alkalmazások elterjedése révén.
Az egyik nagy, magyar tulajdonú emberierőforrás-szolgáltató cég, a WHC Csoport folyamatosan keresi a digitalizáción alapuló önműködő megoldásokat, amikkel még magasabb szintű lehet a HR-folyamatok eredményessége, egyben még kényelmesebbé teszik a köznapi eszmecserét és ügyintézést a cégnél dolgozók, a kölcsönzött munkavállalók, partnerek és ügyfelek számára.
A WHC már 2014 óta foglalkozik külföldimunkaerő-kölcsönzésével, jó egy éve pedig megnyílt a lehetőség távoli, nem EU-tagországok állampolgárainak egyszerűsített formában történő hazai foglalkoztatására is. Az ázsiai országokból (például a Fülöp-szigetekről, Indonéziából vagy a Kazah Köztársaságból) érkező dolgozók alkalmazása azonban újfajta kihívásokat is támaszt a foglalkoztató számára. A külföldieknek ugyanis idegen országban és nyelvi közegben kell boldogulniuk.
A fejlesztésben a ChatBoss Team csapata állt az emberi erőforrás-szolgáltató vállalat segítségére: digitális chatbot-megoldásokat kínál a toborzás, a kommunikáció, az adminisztráció megkönnyítése céljából.
A Jackie Chat néven ismertté vált, mesterséges intelligencián alapuló chatbotot a fejlesztők tanítják: programozók táplálják a beszélgető robotba a szakmai tudást. A fáradhatatlan chatbot (mert gép!) folyamatosan rendelkezésre áll, a munkavállalók így azonnali választ kapnak minden kérdésükre.
A chatbot alkalmazásának köszönhetően egyszerűsödik a kölcsönzött munkavállalókkal való mindennapi párbeszéd, növekszik az elégedettségük is. A gép használatával ugyanis már nincs szükség a folyamatos személyes rendelkezésre állásra, hiszen a gyakori kérdések megválaszolásában, a mindennapi segítségnyújtásban a digitális beszélgető helyettesíti az embert.
A beszélgető robot a nyelvi akadályokat is leküzd(het)i: tolmácsgépként szolgálhat az egymást nyelvileg nem értők között. A Jackie Chat például angol, szerb, ukrán és orosz nyelven is képes segíteni; már indonézül tanítják a robotot.