A Central Danube – a Wien Holding és a Raiffeisenlandesbank Niederösterreich–Wien közös vállalatának – új Twin City Liner katamaránja ma reggel indult el először Bécsből, miként hirdették, Budapestre, a Duna menti metropoliszba. (Nyitó kép: a bécsi katamarán az esti Budapesten; foto: Eva Kelety.)
Miután kikötött a kéttörzsű hajó a magyar fővárosban, vezető diplomaták – a 160 turistával együtt érkezett Nagy Andor, hazánk ausztriai nagykövete és az Osztrák Köztársaság magyarországi nagykövete, Elisabeth Ellison-Kramer – üdvözölték a jeles esemény részvevőit. Köszöntötte a vendégeket a magyar turisztikai szakma számos vezetője is.
„Budapest után Bécs a második legnagyobb Duna menti város. Kínálkozik tehát a lehetőség, hogy magyar szomszédainkat vízi úton érkezvén látogassuk meg. Rendkívül örülök annak, hogy ma a Central Danube új Twin City Linere ezt lehetővé teszi” – emelte ki Peter Hanke (jobb oldali kép, foto: Eva Kelety), a bécsi városháza gazdasági és nemzetközi tanácsnoka.
Rögtönzött sajtótájékoztatóján (amelyen Kurt Gollowitzer, a Wien Holding, illetve Gerd Krämer, a Central Danube ügyvezető igazgatója is jelen volt) a bécsi tisztségviselő, egyben a bécsi turisztikai szervezet elnöke, a többi között elmondta, hogy Twin City Liner fő útvonalán, az osztrák és a szlovák főváros, Bécs–Pozsony között eddig 160 ezernél is több utast szállított. Idestova tizennégy sikeres év után eljött az ideje annak, hogy új célállomást is válasszon. „Büszkék vagyunk arra, hogy a budapesti útra szóló összes helyet jóformán «pillanatok alatt» sikerült értékesíteni. A hajó hat óra alatt teszi meg az utat Bécsből Budapestre” – hallhatták az újságírók.
Csakhogy hozzánk nem elsősorban hétköznapi közlekedési eszközként érkezett. Turistaprogramról van szó, ellentétben Pozsonnyal, ott naponta többször megfordul a hajó, környezetbarát módon kiegészítvén más közlekedési lehetőségeket. (Ne feledjük, hogy 105 esztendővel ezelőtt nyílt meg a villamos-összeköttetés a monarchia Duna menti két városa, Bécs és Pozsony között!) A katamaránnal most osztrák turisták érkeztek Budapestre: három napot, két éjszakát töltenek nálunk.
Gerd Krämer, a Central Danube ügyvezető igazgatója elmondta: jövőre évente háromszor érkezik meg a hajó és indul majd vissza. Miért nem többször? – kérdezték nyomban az újságírók. Kiderült, hogy ehhez még egy hajót kellene vásárolni, hiszen a mostani, gyakorlatilag vadonatúj jármű elsősorban a Bécs–Pozsony közötti vízi személyforgalmat szolgálja.
Csupaablak repülőgépnek is beillenék; sebessége 75 km/óra.
Arról, sajnos, nem sikerült konkrétumot megtudniuk az újságíróknak, hogy a budapestiek mikor utazhatnak a katamaránnal. Hangoztatták a sajtó munkatársai, hogy gazdaságos(abb)an is lehetne működtetni a minden bizonnyal drága vízi járművet akár a mostani három nap alatt is. Amíg ugyanis utasai, az osztrák turisták Budapesten tartózkodnak, a hajó üresen, kihasználatlanul vesztegel a pesti kikötőben. Holott más utasokat is szállíthatna a Dunán, akár sétahajózás formájában, akár úgy, hogy „lecsorog” például Bajáig, netán rendezvényt fogadna be a fedélzetén…
Természetesen üdvözlendő, hogy a bécsi katamarán – ha szerfölött ritkán is – hozzájárul a magyarországi turizmus fejlesztéséhez, a vendégéjszakák számának a gyarapításához. Az is jó, hogy remény szerint fedélzetén nem csupán bécsiek, osztrákok érkeznek hozzánk, hanem akár távoli kontinensekről Európába látogatók is. A sajtóesemény részvevői ugyanakkor megjegyezték, sajnálatos, hogy bár Bécs–Pozsony között csaknem másfél évtized óta, naponta háromszor siklik (70 km/órás sebességgel) oda–vissza a kéttörzsű, Budapestet a cég csak most vette napirendre. Különösen az után, hogy – mint Peter Hanke is mondta –, nincs kézenfekvőbb annál, hogy egymást vízi úton látogassuk meg…
A hajópremier házigazdája, Kovács Balázs (bal oldali kép, foto: Eva Kelety) a bécsi székhelyű GD Consulting tulajdonos ügyvezetője (életkora ellenére az egyik legnagyobb tapasztalatú idegenforgalmi szakember) többször is megjegyezte, hogy sok ember több éves munkája fekszik a mostani turistahajó érkezésében. Ez tiszteletreméltó, mégsem igazán érthető: mi nem volt adott ahhoz, hogy előbb elinduljon a Twin City Liner Budapestre
Katamaránnal Bécs és Pozsony között
Budapestre jön a bécsi katamarán, a Twin City Liner