Kevesebb Hargita, több Mátra!

„Ilyenkor szokott ugyanis a furfangos felcsúti fickó, majdnem azt mondtam, a nemzet vezetője, igét hirdetni Tusványoson. (…) Egyáltalán nem hiányzik, hogy még újabb rögeszmés tévutakat jelöljenek ki a számunkra, mint a nemzet, sőt egész Európa egyedül üdvözítő útját a boldogító jövőbe. Más, sikeres és normális európai ország egészen jól elvan szabadtéri igehirdetés, nemzeti-bocskais, meg székely szalmakalapos maskarás felvonulás nélkül is.” (Illusztráció: Tusványos; forrás: 444.hu)

(Hardy Mihály / Klubrádió jegyzete) Hiányérzetem van. A koronavírus-járvány keresztülhúzta a számításaimat. Ilyenkor szokott ugyanis a furfangos felcsúti fickó, majdnem azt mondtam, a nemzet vezetője, igét hirdetni Tusványoson. Afféle politikai programbeszédet tart, hogy az erdélyi óriásfenyők árnyékában összegyűlt vakhitűek, karrieristák és a NER egyéb törtetői, no meg a külvilág megtudja, hogy mit várhat a következő politikai évadban.

A szabadtéri szabadszájúság szeánsza elmarad az idén. Pedig milyen hasznos kis jamboree volt: kötetlen légkörben, mondhatni tesztüzemmódban lehetett politikai lufikat eregetni, aztán ami nem pukkadt ki, annak neki lehetett állni szeptembertől megvalósítani. Emlékezzünk csak: innen indult a brüsszelezés, a sorosozás meg az illiberális állam meghirdetése is. Másfelől nézve meg cseppet sincs hiányérzetem.

Egyáltalán nem hiányzik, hogy még újabb rögeszmés tévutakat jelöljenek ki a számunkra, mint a nemzet, sőt egész Európa egyedül üdvözítő útját a boldogító jövőbe. Más, sikeres és normális európai ország egészen jól elvan szabadtéri igehirdetés, nemzeti-bocskais, meg székely szalmakalapos maskarás felvonulás nélkül is. Az idén elég lesz kevesebb Hargita és több Mátra is.  Jut eszembe Mátra: mint kiderült, nem is 17 milliárdot, hanem négyszer ennyit, 75 milliárd forintot költött a magyar állami cég, az MVM a mátrai erőmű visszavásárlására, alig egy év leforgása alatt.

Vagyis Mészáros Lőrinc ismét nagyon sokat kaszált igen rövid idő alatt – a mi pénzünkből, az adófizetők pénzéből. Mondjuk annyit, amennyiből legalább tízszer fel lehetne újítani a Lánchidat, hogy csak egy hasonló nagyságrendű példát említsek. Esetleg 35-40 kilométer új autópálya is épülhetett volna ennyi pénzen.

Az országnak azonban nem erre volt égetően szüksége, lássuk már be. És nyugodtan ragadjon tollat és írjon nekünk ide a Klubrádióba, aki komolyan elhiszi, hogy a nemzet csodálatos képességű gázszerelője a maga erejéből küzdötte fel magát tíz év alatt az ország harmadik leggazdagabb emberének a pozíciójába, Mark Zuckerberget, a Facebook milliárdos alapítóját is lekörözve. Számos gázszerelőt ismer a magyar vidék. Nálunk otthon is jön minden szeptemberben valaki kitisztítani a kombi-cirkót a fűtési szezon előtt. De valahogy nem ismertem rá benne a nemzeti nagytőkés milliárdos archetípusára. A kopott Opel Combi és a kantáros nadrág nem azt sugallta, hogy az illető pár év múlva a saját sugárhajtású luxusgépén ruccan ki az Adrián ringatózó a luxus jachtjához kipihenni a gázszerelés, a nyomáspróba, meg a háromnegyed collos illesztések fáradalmait.

Azt a kérdést pedig nem is érdemes felvetni, hogy Mészáros és családi vállalkozásai ugyan kinek a vagyonát igazgatják, disznóhizlaldástul, szállodaláncostul, sajtóbirodalmastul. Igaz, most már mátrai erőmű nélkül.