Környezetvédelem az egekben – jó példákat reptet az Air France–KLM

Bevásárló- meg apró táska (neszeszer) kozmetikumnak, pici pénztárca az aprónak – és mindez újrahasznosított anyagokból, a már forgalomból kivont repülőgépek üléshuzataiból, a biztonsági övekből, a lejárt szavatosságú mentőmellényekből.

Dizájn, ötlet, környezetvédelem – mindez együtt. De illik is tennie valamit a tevékenysége okozta környezeti hatások csökkentéséért egy akkora cégcsoportnak, mint az Air France-KLM.  Egy patinás budai kávéházban, Karinthy kedvenc Hadikjában ismertette ezeket a törekvéseket a világ egyik legnagyobb légitársaságának magyarországi igazgatója.

Az Air France-KLM által támogatott fotókiállítás megnyitója volt az alkalom, ám emellett számtalan módon igyekszik bizonyítani, mennyire elkötelezett a fenntartható fejlődés iránt.

A bevezetőben említett apró tárgyak persze eltörpülnek a fő célért tett egyéb tevékenységektől, mint például a repülőgépflotta korszerűsítése vagy a járatok legcélszerűbb közlekedtetése. Bár arra még nincs remény, hogy valamennyi repülőgépet környezetbarát üzemanyaggal közlekedtessen a társaság, az AirFrance-KLM is részt vesz bio üzemanyagok fejlesztésében – anyagiakkal. Persze a bio üzemanyagokat növényekből nyerik, és termesztésük sem olcsó, ráadásul lehetneki/vannak maga környezeti hatásai.

Attól ma még nem kell félni, hogy az olajipari vállalatóriások tiltakoznának a „biokerozin” gyártása, használata ellen, ám örvendetes tény, hogy megkezdődött a világunk fönnmaradását szolgáló újabb folyamat. Az ökológiai lábnyom csökkentésének része, hogy elsőként a holland királyi légitársaság, a KLM utasai repülhettek bio üzemanyaggal hajtott járaton 2010-ben. A holland légitársaság azóta még több – a párizsi, az oslói, a Rio de Janeiró-i – gépét tölti föl biobenzinnel. Emellett 2012 óta egyedüli európaiként a Los Angeles-i járatainak egy részét fenntartható bioüzemanyag használatával repteti. A KLM tavaly csatlakozott Costa Rica kormányának szén-dioxid-kibocsátás elleni küzdelméhez. Az egyezmény értelmében, a légitársaság és a közép-amerikai ország kormánya egy bio-üzemanyaggal működtetett San José-i járat indítását is szorgalmazza.

Az emberiség egészséges jövőjét, a természeti környezet védelmét szem előtt tartva, a légitársaság is igyekszik alkalmazkodni a digitalizáció kínálta lehetőségekhez. A KLM Media App mobileszköz-alkalmazással elképesztő mennyiségű napilap, magazin reptetését sikerült megszüntetni. A kezdeményezés lényege, hogy a légitársaság az inerneten/WiFi-n keresztül letölthető ingyenes újságokat kínál már 30 órával az utas által kiválasztott járat indulása, illetve közvetlenül a start előtt. A légitársaságok nagy többsége még ma is olvasnivalók tonnáit helyezik el hosszú távú járataikon (ne feledjük: az utasok is fölkészülnek kedvenc lapjukkal, könyvükkel a sok órás repülés idejére), miáltal jócskán megnő a repülőgép-motorok fogyasztása, az általuk a légkörbe kibocsátott szennyezés. A KLM mérnökei már ki is számították: mobileszköz-alkalmazásával 21 ezer kilóval kevesebbet száll-ítanak, miáltal kis híján 300 ezer liter üzemanyaggal kevesebbet fogyasztanak is a repülőgépeik. Az eredmény: 750 tonnával kisebb a szén-dioxidot kibocsátásuk.

A Holland Királyi Légitársaság évente 40 millió adag ételt kínál utasainak. Van tehát teendő, nem kevés, a környezetkímélő fedélzeti étkeztetés céljából. A légitársaság olyan partnereket választott, amelyek azonosulnak önként vállalt küldetésével és céljaival. Az ételek alapanyagai – a légitársaság közlése szerint – csakis ellenőrzött forrásból származhatnak. A business osztályán felszolgált Gorilla nevű csokoládét – amellett, hogy egy kisebb holland manufaktúra gyártja – csakis olyan kakaóbab felhasználásával készítik, amely a hegyi gorillák élőhelyén kívül eső területről származik, így az emberi tevékenység nem veszélyezteti az egyébként kihalófélben lévő állatfajt. A csokoládét teljes egészében újra hasznosított papírba csomagolják, feliratozása szerves (és nem szintetikus) tintával történik.

Ritkaság a KLM tavalyi újítása is, amit a World Business Class borkínálatába „csempészett be” a cég cateringje: 55 bioborból készített válogatást a KLM beszerzője, akinek meggyőződése, hogy a jó bor nem tartalmazhat még nyomokban sem gyomirtó vagy növényvédő szereket, gombaölőt, szulfitot.

Az Air France tavaly csatlakozott a „Myafricanstartup” kezdeményezéshez, amely afrikai kezdő, föltörekvő vállalkozásokat igyekszik támogatni. A lényege: Afrikában segítenek a fölemelkedésben az egyedit, különlegeset alkotó cégeknek. Egyúttal támogatják ezeket a kisvállalkozásokat abban, hogy új piacokra léphessenek, és felkutassák a szükséges tőkeforrást a további fejlesztésekhez. A cégcsoport évek óta aktív résztvevője a panamai őserdő újjáépítésének is: a rablógazdálkodás következtében tönkrement, a pálmaolaj-ültetvények miatt letarolt területeket újra fásítják.