Bár manapság elsősorban a fapados/low cost légi társaságokról olvashatunk, amelyek forradalmasították és demokratizálták a légi közlekedést, a luxus mindig is jelen volt a levegőben, és nemcsak a magán jet set-ek fedélzetén. (A képen: egy Finnair-gép business osztálya.)
A 70. évét betöltött, manapság többféle gonddal küzdő skandináv SAS légitársaság kezdeti éveiben – hasonlóan Európa vezető nyugati légitársaságaihoz – igazi ínyenc menüvel szolgált utasainak, különösen az I. osztályt választóknak.
Homárt vagy rákot?
Annak idején igazi svédasztalt toltak be – nem a stewardessek, hanem a séfek! – az utasok elé, hogy azok választhassanak: homárra vagy inkább rákra fáj-e a foguk a rénszarvassült előtt, aperitifnek pedig Camparit vagy Aquavit-et töltsenek-e a poharaikba, persze a pezsgő mellé.
Egy időben sommelier is szolgálatot teljesített a fedélzeten, olyan széles volt a borválaszték – emlékezik vissza a pár évtizeddel ezelőtti időkre a Vagabond svéd online újság.
A cég archívumában olyan fotók is fellelhetők, amelyeken látszik, hogy az utasokról többnyire hiányzik a biztonsági öv, az ülések feletti csomagtartó pedig nyitott. Turbulencia esetén így könnyen leeshettek a csomagok, ezért aztán idővel bevezették a zárható csomagtartókat.
A repülés ekkor még kevesek kiváltsága volt, nem pedig a tömegturizmus és az üzleti élet magától értetődő közlekedési formája.
Nem műanyag: porcelán
A Malév-nál is porcelánszerviz járta, és persze a skandináv légitársaság is megversenyeztette a leghíresebb északi porcelánmanufaktúrákat, hogy ki tervezze és gyártsa a tányérkákat. Az időközben megjelent, több száz főt egyszerre utaztató gépmonstrumok – állítólag – már nem bírták volna el ennyi személyre a nehéz alapanyagból készült étkészleteket.
A low cost korában a repülés nem erről szól, a milliárdosok gyakran magángépeiken repülik keresztül-kasul a Földet, a fapadosok esetében a szendvicsért is fizetni kell, az olcsó jegy fejében. Egyre kisebbek és könnyebbek a szervizek, és a gép fedélzetére még az üres üdítős üvegek felvitele is problémát okozhat.
Nagy ablakok, tágas ülések
Miközben a fapados légitársaságok egyre inkább lefaragják a költségeket, találunk olyan cégeket is, amelyek a luxusra vágyó, tehetős réteget is megcélozzák. Ilyen a Finnair, amely az új Airbus XWB modellt bevezeti Európában. A gépen nagy a belmagasság, az ülések háttámláiba épített érintőképernyők 16 hüvelyk átlójúak, újszerűek a fedélzeti szórakoztató programok. Az extra széles testű gépen egyszerre 297 utas élvezheti majd a megreformált szolgáltatásokat. A business class-on itt is szebb az élet: ingyenes a wifi, az ülések teljesen szeparáltak, és lehajthatók. Tágasság, viszonylag nagy ablakok és változtatható fény–árnyék jellemzi a miliőt. Senki sem érzi, hogy tömeg veszi körül, jóllehet, egy kisebb falu lakossága fér el a gépen.
A széles üléseket úgy tervezték, hogy bárhol ül valaki, a felállással, visszatéréssel kevéssé zavarja a szomszédját. A menü tipikusan skandináv alapanyagokból készül, csupa friss hozzávalóval. A női toalett inkább egy luxusszálloda mosdójához hasonlít, ugyanis fel van szerelve márkás piperecikkekkel, és minden olyan kellékkel, amelyet a hölgyek szeretnek – olvasható az egyik svéd turisztikai online magazinban.
A fél napos utakra alkalmas gépek közül az első járat Helsinkiből indul és Sanghajban landol majd.
Függőkert és dzsungel a várócsarnokban
Nemcsak a fedélzeti szolgáltatás változik, de sok helyütt a földi élmény is. Az egyre hatalmasabb, olykor csak vonattal bejárható nagyságú vasúti pályaudvarok és repülőterek humanizálására függőkerteket és állatkerteket telepítenek újabban a tervezők.
A párizsi Charles de Gaulle repteret – ahol magam is jártam és megcsodáltam az új terminált – függőkertek teszik zölddé és üdévé. A függő, vagy inkább falikert azóta nagy divat lett, budapesti étteremben is találkozhattunk vele.
A szingapúri, hatalmas forgalmú Changi repülőtéren (a képen) három szinten, állat- és növénykerteket építettek a tervezők.
A szupertechnikát képviselő létesítmény első termináljának felső szintjén hatalmas kaktuszkert fogadja a látogatót, ahol több mint negyvenféle – többségében virágzó, termést hozó – kaktusz látható. A duty free (vámmentes) üzletek közötti sétálótéren orchideakert pompázik. A hétszáz tő orchidea a két halastó egyikét veszi körül.
Ha lehet, még látványosabb a harmadik terminál pillangókertje: ezer csodálatos lepkefaj születik itt, és szárnyal-libben a levegőben. A nyitott tetőkert a napraforgók birodalma.
A légkondicionált, vízeséssel párásított tereket akkor is érdemes megtekinteni, ha nem várakozunk a repülőgépekre. A belépés ingyenes.