Még mindig piros a szemafor a győri vasútállomás fölújítása előtt

Jelen voltam a győri vasútállomás átadásán (még előtte az újjáépítésén is gyakorta; láttam 1944-ben, a bombázás előtt, és 1945-ben a lebombázása után is). Örültem 1958 augusztusában sok-sok győrivel együtt a pompás (jórészt a régi vasútállomás kontúrjait követő) új állomás-palotaegyüttes átadásának.

Rövid tudósítás a megyei lap 1958. augusztus 7-i számából: „Megkezdték a bútorok elhelyezését a győri vasútállomás épületében – Az új győri vasútállomás helyiségeiben már a bútorok elhelyezésénél tartanak. Öt vagonnal érkezett és még kettővel várnak berendezési tárgyakat, melyek bútorgyárakban és kisipari szövetkezetekben készültek.

A gyermekes anyák várótermét élénkzöld padok és a külön fülkében elhelyezett, sárgára festett öltözőasztalkák teszik derűssé. A földszinti nagy váróteremben kényelmes pihenést nyújtó, erős tölgyfapadok sorakoznak. A galériáról nyíló emeleti várótermek berendezése sötétre fényezett keményfa padok, karosszékek, asztalok és a kultúr-váróteremben üvegajtós könyvszekrények. Az ötszáz négyzetméter alapterületű, 17,5 méter magas nagycsarnokban a jegypénztárak berendezésén dolgoznak. Az Utasellátó Vállalat helyiségei: a 220 négyzetméter alapterületű étterem és a gáz-villany üzemű konyha a legkorszerűbbek lesznek.” A Google részletesen ír a győri vasútállomásról.

A győri vasútállomás indulási csarnoka 64 esztendővel ezelőtt. (Kép: Fortepan/Uvaterv)

Akkor még nem szúrt szemet, hogy a többi között nincs a kisgyerekes, idős, beteg, mozgáskorlátozott utasok peronok közötti közlekedését könnyítő lift… Volt viszont (sokáig!) tanuló-váróterem, váróterem kisgyerekkel utazóknak, voltak a rendet fenntartó vasutasok, és voltak a rendet, tisztaságot megkövetelő állomásfőnökök, mint például Iványi Ede. Volt vasúti orvosi rendelőintézet fogászattal, kínosan tiszta, jó konyhájú étterem (több, mint „resti”). Mára nagyon meglátszanak az eltelt évtizedek az ország egyik legforgalmasabb, a győri/nemzetközi vasútállomáson. Elhanyagolt, lelakott, korszerűtlen.

Évekig ez a kép fogadta a kíváncsiakat a győri vasútállomás megszüntetett várócsarnoka helyén…

Továbbra sincsenek az utasok közlekedését segítő liftek, eltűntek a diák- és gyermekvárók, nincs étterem, de még egy jófajta falatozó sincs. Van viszont KORMÁNYABLAK! Erre minden bizonnyal elképesztően nagy szüksége van a vasútállomásra érkezőknek és az onnan indulóknak. (Igaz, mintegy két évig tartott a berendezése, megnyitása, miként az Infovilág cikkeiből is kiderül.)

Már csak azért is nagyon kellett, mert pár száz méterre is van egy kormányablak: az Árpád út/Czuczor Gergely utca sarkán.

“Isten hozta a győri vasútállomáson!”

Tisztaság viszont nincs, mert talán már nem is lehet tisztán tartanai a lepukkant vasútállomás helyiségeit. Koszosak a lépcsők, az aluljárók falai, évek óta tátong az indulási csarnokban egy ki tudja, mire használt bódé, üvegcserepekkel…

A vágányok felől.

Bejártam a Föld sok országát, megfordultam jó néhány száz vasútállomáson: picikben és palotákban egyaránt, ám hasonlót, mint a győri, még Balkán-alsón sem láttam. A MÁV Vezérigazgatósága érdeklődésemre már évekkel ezelőtt a győri önkormányzatot jelölte meg tájékoztatási pontként a vasútállomás felújítása ügyében. A győri önkormányzat viszont sem a Borkai-érában, sem az utód, Borkai legjobb tanítványa mostani regnálása idején nem volt hajlandó válaszolni a felújítást illetően. Kormányablakra viszont futotta a költségvetési pénzekből. Hja, kérem, Győr (főleg az évfordulója kapcsán) ennél sokkalta többet érdemelne.

Ha már vasútállomás, akkor ne felejtsük el idézni a győri polgármestert, aki (2021. január elején) a kormányablak átadása kapcsán ekként vélekedett a szolgáltató egységet befogadó, óriási épülettömbről: „egy hányadék” (bővebben itt, tessék kattintani!). A cizellált fogalmazásról nincs mondanivalónk, pusztán megkérdezzük: mikor járt ennek előtte a polgármester úr ezen a vasútállomáson?

A majna-frankfurti pályaudvar egy részlete.
Szentpétervár: a Balti pályaudvar.

Lapunk nem egyszer, nem kétszer részletesen foglalkozott a győri vasútállomás állapotával (Van-e a győrinél elhanyagoltabb vasútállomás? Válaszolt a MÁV – 2018. október 10.) Ehhez tartozik, hogy háromszor küldte el szerkesztőségünk az Infovilág 2018. szeptember 12-i számában megjelent Van-e a győrinél elhanyagoltabb vasútállomás? című írását a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatóságának abból a célból, hogy a cikkben fölvetett kérdésekre, észrevételekre (megnyugtató, hivatalos, felvilágosító stb.) választ kapjon, és annak megfelelően tájékoztathassuk olvasóinkat. A sürgetések hatására kerek egy hónap elteltével megérkezett a válaszlevél. Kérjük, hogy az olvasó döntse el: elégedett-e a kérdéseinkre adott válaszokkal. (Lásd MÁV-válaszlevél!) Csak egy kérdést és választ idézünk:

Van-e a győrinél elhanyagoltabb, zordabb, barátságtalanabb, koszosabb, kényelmetlenebb vasútállomás hazánkban? Ha igen, melyik az?

Nos, már az első kérdést eleve figyelmen kívül hagyta a vasúttársaság kommunikációs igazgatósága, mert nem felelt rá. Igaz, miként egyik munkatársunk fölhívta a felelős szerkesztő figyelmét, a kérdés a csiki-csuki iskolapéldája is lehetne. Mert: ha azt válaszolja a MÁV, hogy nincs, akkor elismeri: a győri vasútállomás az összes között a legelhanyagoltabb. Ha meg azt, hogy van, akkor beismeri: másutt is hasonló a helyzet.

Végezetül erre a kérdésünkre – Mikor kezdődik el a győri vasútállomás (a politikai vezetés által állítólag kilátásba helyezett, megígért) teljes körű fölújítása?– akárcsak az elsőre, sajnos, megint csak elmaradt az érdemi válasz, miután nagy valószínűséggel nem (csupán) a győri polgármesteri hivatal dolga és hatásköre, hiszen a vasút országos entitás, még napjainkban is állam az államban, tehát a saját létesítményeit csak a saját nyereségéből, illetve – állami társaságról lévén szó – a költségvetésből juttatott milliárdokból képes fölújítani, korszerűsíteni. Mindehhez pedig politikai döntés szükségeltetik. Netán egy újabb választásig kell rá várni?