Mitől félsz?

Fergeteges ritmus, elrajzolt, groteszk, figurák, túlkarikírozott helyzetek, harsány színek, éles fények, vetített képsorok, greenbox, élő video, a kényszerű és szükségszerű stream minden jótékony lehetőségének kihasználása – az Örkény Színház a Zűrzavar 2045-öt játssza. A színfalon jól olvasható a felirat: What are you afraid of? Mitől félsz?

„Én hírt szerkesztek, én költő vagyok! Nem a valóságban élek. Városok egén szálló, halált hozó keselyűket látok! Én elüszkösödött lábú, kihullott hajú, hörögve fulladozó, vért okádó debrecenieket, zalaegerszegieket, budapestieket látok! És lázadásokat, lángoló fákat, égre szálló fekete füstöt, vérben ázó, könnyben úszó venger zászlót! És barlangok mélyén, villódzó parázs fölött titkos imákat mormoló és keselyűtojásokat melengető kaotisákat látok. És egy hőst, egy lobogó szoknyájú kormányzót, aki fölszámolja a barlangmélyi keselyűkeltetőket, leszámol a kaotistákkal, megfékezi a lázadásokat, visszahozza a békét” – vallja a lángoló tekintetű, elhivatott, fényes vörös ruhába bújtatott Orkány Málna, a szenvedélyes, elszánt kormányzó asszony, Elíza testvére. Mindjárt kezdődik a televíziós közvetítés, amelyben csak „megfelelő”, a népet buzdító, vagy folyamatos rettegésbe kergető hírnek van helye. Fake news? Ugyan. Inkább költészet. Nem a valóságról beszél, inkább arról a másik valóságról, amelyben megálmodói élnek. Helyben vagyunk.

Lev Birinszkij nem tartozik az ismert, sokat játszott orosz drámaírók sorába. Tragikomédiája, a Bolondok tánca az 1905-i orosz forradalom idejére kalauzol. Olyan időt mutat, amikor a forradalmárok zavaros eszméktől vezérelve, éretlenül és felkészületlenül próbálkoznak, döntenek, cselekszenek, a hivatalnokokat saját kapzsiságuk és korruptságuk hajtja, a hatalmuk megtartásáért reszkető vezetők pedig mindenre elszántan maguk gerjesztik az anarchiát, hogy legyen mivel riogatni, a fenyegetettség félelmében tartani a népet.


Középen: Zsigmond Emőke, Kerekes Éva, Takács Nóra Diána

Száznegyven évet lépett előre a históriában Bánki Gergely, Gábor Sára, Polgár Csaba szerzőhármasa, amikor Birinszkij tragikomédiáját alapul véve, megírta a Zűrzavar 2045 című groteszk szatírát. Erős képi jelekkel disztópikus világ rajzolódik ki a periférikus orosz tartományban, ahol a vengerek élnek, akiket „dús keblére ölelt a dús Oroszország”, így aztán vallják: „oroszok lettünk, vagyunk, száz éve”. Aligha lehet félreérteni, merre járunk. Egy önállóságára büszke országban, vagy mégis csak inkább tartományban, ahol nem szeretik a „nyugatistákat”, ahol fenyegetőn vizionálják a pusztító „kaotistákat”, vagy ha másképp nem megy, legalább képeznek „kormányhű kaotistákat”, ahol helye van a történelemhamisításnak éppúgy, mint a valóság hamisításnak, a fake news-nak és a manipulációnak, a politikai játszmáknak, a hatalomtechnikai csűrés-csavarásnak, a pénz mindenefölöttiségének, a kitekeredett emberi, magánéleti kapcsolatoknak, a tehetetlen ellenzéki ügyetlenkedéseknek és a rettegő hatalomféltésnek.

Az Örkény Színház színpadán Polgár Csaba rendezői irányításával ötlethalmazból építkező, vad komédiázás folyik Izsák Lili – a megállíthatatlan kavargást jól szolgáló – színpadképében és jellemző ruháiban. Ám az egymásra következő képtelennél képtelenebb helyzetek, mondatok, gondolatok néhol erőszakosan túlnőnek önmagukon. Érdemes lett volna néhánytól megválni, a felsejlő világ „zűrzavara” éppoly egyértelmű lett volna, sőt feszesebb, határozottabb. A színészek élvezettel komédiáznak. Kerekes Éva a kormányzóasszony szerepében eljátssza a hatalmi gőgöt, az erőszakos úrhatnámságot és a vesztes szűkölő félelmét is. A testvére minden gondolatát leső, öngerjesztő, hamis híreket szerkesztő kommunikátor szerepében erőteljes Takács Nóra Diána. Bánki Gergely gondterhelt, agyon hajszolt, okoskodni próbáló kabinetfőnök. Csuja Imre és Terhes Sándor a panaszos és a holland Selmeczi figurájában, Znamenák István a kormányzóasszony „kikapós” férjeként, Jéger Zsombor menekülő, menekült gyakornokként, Zsigmond Emőke  lázadó „királykisasszonyként”, Nagy Zsolt örökké megfelelő muzsikként, Csákányi Eszter a hivatalnok és Bíró Kriszta egy muzsiknő alakjában igyekszik jellegzetes karaktert teremteni. Akárcsak a többiek, Máthé Zsolt, Kókai Tünde, Novkov Máté és Ficza István, akik aktív részesei a felfokozott játéknak. Mácsai Pál valahonnan az Univerzumból felmerülve kommentálja, magyarázza az eseményeket, Békés Itala videója, amint 1965-ról meg 1989-ról mesél, megkapó. Az általam látott estén Pogány Judit nem lépett színpadra, mint jelezték, szövegét szétosztották a többiek között, úgymond’ élő szerzőnél ez is lehetséges.


Kerekes Éva és Znamenák István

A Zűrzavar 2045 abszurd komédia, különös, túlrajzolt társadalmi vízió, amely nem titkolja politikai indíttatását. Olyan alkotóművészek teljesítménye, akik nem akarnak hazugságban, örökös rettegésben élni, akik nem félnek, és tudják jól, a színház hitelét veszti, amint nem mond igazat.

A képeket Horváth Judit készítette.