(Írta: Matthias Arnold, dpa) Valami nincs rendben a síneken Németországban, és ez utasok milliói számára nyilvánvaló volt már a labdarúgó Európa-bajnokság előtt. Csak júniusban, az EB első felében csaknem minden második távolsági vonat késett, ahogy azt a vasút most bejelentette. Legutóbb tavaly novemberben volt ilyen rossz pontossági arány. (A nyitó képhez: Intercity-Express érkezik a berlini főpályaudvarra; foto: Christoph Soeder/dpa.)
A vasút tehát már teljesítette a tárgyévi pontossági célját. Eredetileg 2024-ben a vonatok több mint 70 százalékának idejében meg kellett volna érkeznie. Most már látszik, hogy az éves pontosság jóval a célérték alatt lesz – derült ki.
A vonatok jó harmada késett az év első félévben
A vasút tájékoztatása szerint ez év első felében a távolsági vonatok mindössze 62,7 százaléka érkezett meg nagyobb késés nélkül a célállomásra. Ez csaknem hat százalékponttal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.
Nem sokkal jobb az úgynevezett utazói pontosság sem… az év első felében, 66,8 százalék volt, azaz azoknak az utazók aránya, akik nagyobb késés nélkül értek el úti céljukhoz. Utaskésésnek minősül, ha a késés legalább 15 perc. „A tömeges sztrájkok, az országos építkezések és különösen az év első felében tapasztalt rendkívüli időjárási körülmények példátlan mértékben hatottak vonatközlekedésre – közölte a vasút.
Extrém időjárás júniusban
A rendkívüli időjárási körülmények különösen júniusban nehezítették a vasút és az utasok dolgát. „A napi átlagosan több mint 400 vonattal több mint kétszer annyi távolsági vonatot érintettek külső hatások, például földcsuszamlások, árvizek és gátkárok, mint általában” – áll a közleményben. „Ez a szám harmadával volt magasabb, mint a 2021 nyári árvízi katasztrófa idején.” Soha nem történt még ennyi vasúti késés a rossz időjárás miatt.
A sztrájkok és a rossz időjárás azonban csak részben magyarázzák a vasút megbízhatósági jellemzőit. A szövetségi vasút évek óta küzd a késésekkel, amiknek fő oka a rossz infrastruktúra, ami pénzhiány miatt évtizedek óta romlik. Az infrastruktúra betegségei különösen a labdarúgó Európa-bajnokság idején váltak jó érezhetően fájdalmassá.
A többi között a holland csapatot szállító vonat több, mint két órát késett. A torna kezdetén osztrák szurkolók százai rekedtek átmenetileg Bajorországban, mert egy építkezést nem sikerült idejében, a terv szerint befejezni. Pályaproblémák miatt mérkőzések kezdődtek a tervezettnél később.
A Bundesbahn elismeri a problémákat és bocsánatot kér az utasoktól
A Német Szövetségi Vasút többször is elismerte a problémákat, és elnézést kért az utasoktól. A negatív szalagcímek azonban hangos kritikát keltettek a politikusok körében is.
A vasat ért bírálatok olyan súlyosak és hangosak voltak, hogy végül a versenytársak is kénytelenek voltak segíteni a szövetségi állam tulajdonában lévő vállalaton. „A mi szempontunkból a szövetségi kormánynak mindenekelőtt őszintének kell lennie” – jelentette ki Peter Westenberger, a Die Güterbahnen szövetség vezérigazgatója. Évek óta nem ildomos a vasúthálózat minőségének és kapacitásának hanyatlásával kapcsolatos kritikák hangoztatása.
A szövetségi kormány eddig ismeretlen eurómilliárdokkal akarja korszerűsíteni a vasúthálózatot. Megkezdődött a Majna-Frankfurt–Mannheim között a Riedbahn teljes felújítása. A forgalmas vasútvonalat december közepéig teljesen lezárják, hogy a nagyszabású munkálatok után majd zavartalanul működhessen.
A tervek szerint 2031-ig további 40, nagyforgalmú szakaszt kell tökéletesíteni, és fokozatosan javítani a közlekedés pontosságát. „A vasúthálózat a felújítása után a szélsőséges időjárással szemben is ellenállóbbá válik” – közölte a szövetségi vasút.