Nincs biztosítása 90 ezer gépjárműnek

Már kalkulálhatók az év végi évfordulós kgfb-szerződések díjai a MABISZ-díjnavigátoron. A mabisz.hu-n tanulmányozhatók az új fedezetlenségi díjak is, amelyeket a felelősségbiztosítás nélküli gépjárművek tulajdonosainak, üzembentartóinak kell fizetniük – hívja fel a figyelmet szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (kgfb) szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően e hét elejéig kellett megkapniuk az érintett ügyfeleknek biztosító társaságaiktól a jövő év január 1-jétől alkalmazandó díjtarifáikat. (A mostani kampány a több mint 5,3 milliós közúti gépjármű-állományból még mindig az 1,2 milliót meghaladó gépjárművet, köztük 726 ezernél is több személygépkocsit érint.)

A 13 piaci szereplő közül 10 biztosító új díjat alkalmaz a jövő év elejétől, miközben továbbra is százféle kedvezményt hirdetett meg. A kedvezmény-rendszerekben kisebb változtatások fellelhetők, így például van olyan társaság, amelyik díjtarifa-kedvezményt ad a tömegközlekedési bérlettel rendelkezőknek, a bejelentett kilométer-óra állás alapján vagy éppen az évszaknak megfelelő gumit használóknak. A biztosítók többségénél továbbra is díjkedvezményt kapnak a családosok, a kiskorú gyermeket nevelők. Kedvezmény jár az e-kommunikáció választásáért, azaz: ha a gépjármű-tulajdonos a papír alapú kapcsolattartás helyett e-mailben, interneten keresztüli kommunikációt részesíti előnyben.

Jó néhány biztosítónál kedvezményben részesülnek azok, akik a csekkes díjfizetés helyett a banki átutalás vagy csoportos beszedés lehetőségével kívánnak élni. Kedvezményes díjat kaphatnak az éves díjfizetést választó gépjármű-tulajdonosok is azokkal szemben, akik a negyedéves vagy havi díjfizetés lehetőségét részesítik előnyben.

Továbbra is fellehető a díjkedvezmények körében a nyugdíjas-kedvezmény, a közszolgálati dolgozók, illetve az egyházi alkalmazottak kedvezménye. A partnerkedvezményeket széles körben alkalmazzák a társaságok azok számára, akik valamely meghatározott szervezet tagjai, illetve pénzintézet ügyfelei, és azok számára is, akiknek más típusú biztosításuk is van az adott társaságnál. Széles körben alkalmazzák az együttkötési kedvezményt is, amelyhez akkor juthatunk hozzá, ha valamilyen más biztosítást is kötünk a kgfb-szerződéssel egyidőben egyazon biztosítónál.

Azoknak a jármű-tulajdonosoknak, illetve üzemben tartóknak, akik úgy döntenek, hogy biztosításukat valamely más társasághoz szeretnék átvinni, legkésőbb december 1-jén éjfélig kell eljuttatniuk írásbeli felmondásukat a biztosítójukhoz. Ezt követően december 31-ig még egy hónap áll rendelkezésükre, hogy a jövő évre vonatkozó szerződésüket megkössék.

Ha valaki biztosítóváltásban gondolkodik, érdemes felkeresnie a szövetség honlapján (mabisz.hu) működő MABISZ-díjnavigátort. A szövetség 2010 óta működteti e fogyasztóvédelmi eszközét, amely minden piaci szereplő valamennyi kedvezményét tartalmazza, s egyfajta etalon abban a tekintetben, hogy a biztosítók a díjkalkulációk helyességét tesztelik és jóváhagyják; az üzleti érdekek nem játszanak szerepet a működtetésében.

Miközben a kgfb-szerződéssel rendelkező érintettek a díjnavigátort böngészhetik a mabisz.hu-n, addig azoknak, akik nem rendelkeznek a kötelező felelősségbiztosítási fedezettel, a ma közzétett, 2020-ra érvényes fedezetlenségi díjtáblázatot érdemes tanulmányozniuk. Eszerint személy-gépjárművek esetében – gépjármű-kategóriától függően – 510–1140 forintot kell fizetni azokra a napokra, amelyeken a gépjárműnek nem volt érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződése.

Autóbuszok esetében a fedezetlenségi díj – a busz férőhelyszámától függően – napi 820–4780 forint, tehergépkocsik esetében pedig akár a 3900 forintot is elérheti naponta.

A MABISZ arra hívja fel a figyelmet, hogy ha valakinek nem érkezik meg a befizetésre szolgáló csekkje, vagy valamely okból nem történik meg a banki átutalás, nem teljesül a csoportos beszedés, feltétlenül idejében vegye fel a kapcsolatot a biztosítójával és jelezze a problémát.

Az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Azok, akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás lehetőségével élhetnek.

A szeptember végi adatok szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül számított, 5,2 millió magyarországi gépjármű közül több mint 89,5 ezer gépjárműnek (kb. 1,7 százalék) nem volt érvényes kgfb-szerződése. Gazdáik nem csak a fedezetlenségi díj megfizetését kockáztatják: ha balesetért felelősek, akkor az okozott, akár több millió forintos kárt is meg kell téríteniük.

Felelősségbiztosítással nem rendelkező károkozó esetén, vagy ha a kárbejelentés időpontjában a károkozó felelősségbiztosítója nem ismert, a kárbejelentést a MABISZ-nál kell megtenni, a kárrendezést pedig a káriratok alapján a MABISZ vagy az időközben azonosított felelősségbiztosító folytatja le, a szövetség pedig regressz-eljárás keretében hajtja be a kérdéses összeget a károkozón. Tavaly a MABISZ ügyfélszolgálatához 818, az idén eddig 562, biztosítással nem rendelkező károkozó ügyében érkezett megkeresés.