Havonta kereken huszonegyezer forint volt tavaly egy átlagos háztartás hírközlési kiadása. A kiadások több mint felét a mobilszolgáltatás, vagyis a hanghívások és a mobiltelefonnal használt mobilinternet díja tette ki.
Az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) évente végez kutatást a háztartások hírközlési szolgáltatásokkal való ellátottságáról. A felmérés alapján e szolgáltatásokra tavaly havonta átlagosan 20 900 Ft-ot fizettek, ez pedig 13 százalékkal volt több, mint egy évvel előtte. A kiadásnövekedés még így is elmaradt az infláció átlagos mértékétől.
A hírközlési kiadások több mint felét (havi 12 400 Ft) a mobilszolgáltatás, vagyis a hanghívások és a mobiltelefonnal használt mobilinternet díja teszi ki. Ezt követi a tévészolgáltatás díja átlagosan 4100, az otthoni interneté 3500 Ft. Az otthoni (vezetékes) telefont évről évre kevesebben használják, így átlagosan csak 600 Ft-ot költ erre egy háztartás, a szintén kevesek által igénybe vett hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternetre pedig 300 Ft-ot.
A hírközlési összkiadásokba a hatóság munkatársai nem számolták bele a streaming-szolgáltatásokat, azt ugyanis az emberek jellemzően közvetlenül a tartalomszolgáltatónak fizetik. Érdemes megvizsgálni, hogy miként változott a szolgáltatások tartalma, hiszen a kiadások növekedését azaddiginál több vagy jobb szolgáltatás iránti igény is indokolhatja. Ennek ellentmond, hogy 2022-ről 2023-ra az otthoni telefon igénybevétele jócskán csökkent (42 százalékról 31 százalékra esett), illetve a hagyományos tévészolgáltatásra előfizetők aránya is kismértékben, de mérséklődött. A háztartásokban használt SIM-kártyák átlagos száma (ami 2023-ban 2 volt) és a többi szolgáltatástípus igénybevételének aránya pedig nemigen változott. Vagyis: a kiadások annak ellenére növekedtek, hogy az emberek inkább kevesebb szolgáltatást vettek igénybe.
A háztartások kiadásnövekedése a mobiltelefon-szolgáltatások esetén volt a leglátványosabb. Tavalyelőtt havi 10 500, tavaly már 12 400 Ft-ot költöttek erre a háztartások, nem beleszámolva az esetleges készüléktörlesztést vagy mobilvásárlásokat. Ez 18 százalékos kiadásnövekedés. Mindkét évben a mobil-előfizetések 73 százaléka volt a számlás előfizetés, és háromnegyedéhez tartozott mobilinternet-szolgáltatás is.
Az NMHH szakemberei lényegi bővülést a felhasználható adatkeret mennyiségében láttak. Tavaly a megkérdezettek számlás mobil-előfizetéseinek 45 százalékához tartozott már 10 GB-ot meghaladó havi mobilinternet-adatkeret; 2022-ben ennek aránya 32 százalék volt.