Online vásárlás és bankolás: a biztonság nem lehet esetleges

A világ egyik vezető kiberbiztonsági vállalata, az ESET felméréséből kiderült, hogy világszerte a fogyasztók csupán 29 százaléka érzi biztonságosnak az online vásárlást, ennek ellenére 61 százalék gyakrabban vásárol online, mint a koronavírus-járvány előtt.

Világszerte a fogyasztók csaknem kétharmada használ valamilyen FinTech alkalmazást vagy platformot, azonban mindössze 17 százalék érzi úgy, hogy kellő mennyiségű információ áll rendelkezésére ezen alkalmazások – például a digitális pénztárcák, illetve a költségvetés-tervező vagy e-kereskedelmi alkalmazások – használatával kapcsolatos lehetséges kockázatokról.

A pénzügyi technológiáról (FinTech) szóló nagy, nemzetközi kutatás alkalmával az ESET 10 ezer fogyasztót kérdezett meg az online vásárlási és bankolási szokásairól az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban és Brazíliában.

A kutatásból kiderült, hogy az emberek 57 százaléka ma már gyakrabban használja az online- vagy mobilbankokat, és 21 százalékuk jobban érdeklődik a saját pénzügyeivel kapcsolatos ügyintézés iránt, mint a járvány előtt. A 18–44 év közötti korosztályból minden ötödik válaszadó csatlakozott valamelyik virtuális bankhoz a koronavírus miatti lezárások bevezetése óta, és minden tizedik fogyasztó kezdte el először használni a FinTech platformokat.

A válaszadók 83 százaléka számolt be arról, hogy online kezeli bankszámláját, negyede pedig ehhez csak mobilalkalmazást használ. Az emberek 39 százaléka biztonságban érzi magát az online bankoláskor, amiből az ESET kutatása alapján: a biztonság és a fogyasztói bizalom tekintetében a bankok megelőzik a kiskereskedőket.

A FinTech-használók 77 százaléka egyetértett abban, hogy a hagyományos online banki alkalmazásokhoz képest a FinTech-appok könnyen használhatók. A kérdésre, hogy honnan szerzik be az információt az új pénzügyi szolgáltatásokról és a pénzügyek kezelésére használt technológiákról, a felmérés résztvevői között az „online keresőmotor, mint például a Google” bizonyult a legnépszerűbb válasznak.

A kriptovaluta iránti érdeklődés is folyamatosan növekszik: a magukat magas szintű felhasználóként megjelölő fogyasztók 30 százaléka fektet ebbe a pénznembe.

Az ESET kutatásában megkérdezettek 61 százaléka gyakrabban vásárol online, mint a járvány előtt, ez a szám a 25–34 éves korosztály körében 70 százalék. A kutatásból az is kiderült, hogy az online vásárlások kedveltsége velünk marad a pandémia után is: a fogyasztók 40 százaléka arra számít, hogy a jelenleginél is többet vásárol majd online a járvány után.

Ugyanakkor az adataik és eszközeik biztonságát tekintve a fogyasztók kevésbé magabiztosak: mindössze 29 százalékuk nyilatkozta, hogy „nagyon biztonságosnak” érzi az online vásárlást, és hatoda válaszolta, hogy „nem különösebben biztonságos” vagy „egyáltalán nem biztonságos”.

Az ESET eredményei rávilágítanak arra, hogy a szolgáltatóknak többet kell tenniük azért, hogy megvédjék a fogyasztókat az online vásárlás során rájuk leselkedő fenyegetésektől, ezzel pedig növeljék az online vásárlásba vetett bizalmukat is. A vállalatok gyakran szenvednek el adatszivárgásokat és kibertámadásokat, melyek során lehet, hogy az ügyfeleik személyes adatai is nyilvánosságra kerülnek, akik így zsarolás vagy adathalász támadások áldozataivá válhatnak. Nagyon gyakori, hogy a bűnözők jól ismert, megbízható cégeknek kiadva magukat próbálják meg rávenni a felhasználókat arra, hogy kártékony linkekre kattintsanak, és megadják érzékeny adataikat.

A fogyasztók 69 százaléka gondolja úgy, hogy felismerne egy adathalász e-mailt, amely az egyik általa rendszeresen látogatott webshopnak adja ki magát. Ez jelentheti azt, hogy egyre tudatosabbak és óvatosabbak vagyunk az online térben, ám tekintve, hogy a Google 2020-ban rekord mennyiségű, 2 millió adathalász webhelyet regisztrált, valószínűleg sokan még mindig alábecsülik a bűnözők erőfeszítéseit. Aggasztó, hogy a fogyasztók kevesebb, mint egyharmada érzi magát teljesen biztonságban az online vásárláskor.

Ha nem növeljük a tudatosságukat az internetes vásárláshoz rendelkezésükre álló biztonsági intézkedésekkel kapcsolatban, továbbra is veszélybe sodorják a fizetési adataikat. Ezért mind a kiskereskedők, mind a fogyasztók számára elengedhetetlen ezen adatok védelme a tranzakciók alkalmával.