Scania V8: az örökifjú óriás

Megújuló üzemanyagok szériában, nehezebb rakományokhoz még nagyobb teljesítmény, korszerű vezetéstámogató szoftver és egy tehergépkocsi kevesebb alkatrésszel, valamint könnyebb anyagokkal: a V8 előtt csodálatos jövő áll.

Azóta, hogy éppen ötven esztendővel ezelőtt megalkották, a Scania V8 azóta birtokolja „az utak királya” címet a teljesítményének és megbízhatóságának, emblémájának és egyedülállóan dübörgő hangjának köszönhetően. Még napjainkban is, amikor a fuvarozási iparágat olyan mélyre ható technológiai és társadalmi változások érintik, mint a digitalizáció és a klímaváltozás. Meg tudja-e majd tartani a koronáját a király a következő tíz, húsz évben? Milyen jövő vár a V8-ra?

A V8-nak igen is van jövője – jelentette ki magabiztosan Anders Gau, a V8-as motorok főmérnöke. Tíz–húsz évvel ezelőtt is ugyanilyen volt, mint most: nyolc henger, nyolc dugattyú. Persze nagyon sokat fejlesztettük: eljutottunk az Euro 3-tól az Euro 6 károsanyag-kibocsátási normáig, 580-ról 730 lóerőre növeltük a teljesítményét és látványosan csökkentettük az üzemanyag-fogyasztását, de még ma is olyan, mint egy V8-as – hangoztatta a szakember.

Meggyőződése: semmi sem veheti fel a versenyt a V8-assal, ha nehéz rakományokat kell szállítani. Robusztus, nagy teljesítményű motorja kiválóan megfelel nehéz rakományok üzemanyag-takarékos szállításához. Még sokáig szükség lesz nehéz-tehergépkocsikra nehéz rakományok szállításához.

Azt gondolhatnánk, hogy ez a növekvő teljesítményigény automatikusan maga után vonja a motorok növekedését és bonyolultabbá válását, valamint az étvágyuk gyarapodását. De a V8 valójában éppen az ellenkező irányba halad.

A legutóbb 2017-ben bevezetett módosítások kiemelkedő eredménye az üzemanyag-hatékonyság megdöbbentő javulása (átlagosan öt százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás) és a fokozottabb megbízhatóság. A motor nyolcvan kilóval könnyebb elődjénél, főként az egyszerűbb felépítése miatti kevesebb alkatrészének köszönhetően.

A főmérnök meggyőződése, hogy a hálózatba kapcsolhatóság nagy hatással lesz a V8 jövőjére. Már most is kompatibilis a Scania által kínált összes hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatással és személyre szabott járművezető-­továbbképzési modullal. A szakember az intelligens hajtásláncokban lát továbbfejlesztési lehetőségeket, még jobban megkönnyítve a járművezetőnek, hogy minimalizálja az üzemanyag-fogyasztást.

Az intelligens hajtáslánc segít a megfelelő fokozatot választani, és tudja, hogy mi történik majd a következő három kilométeren, így a járművezető számára lehetővé teszi a tehergépkocsi mozgási energiájának kihasználását. A rendszer már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, hagyja szabadon átgurulni, majd lefelé gyorsulni a járművet, és az így szerzett mozgási energia segítségével feljutni a következő emelkedőn…

Tudósítónk arra is kíváncsi volt, hogy miként érinti a klímaváltozás és a levegőszennyezés a V8-at, miután egyre nagyobb az igény a fosszilis energiaforrásoktól mentes szállítási megoldásokra? Lehet, hogy egy ilyen nagy dízelüzemű gépnek nem lesz helye egy ilyen jövőképben? Jonas Nordh, a fenntartható megoldásokért felelős igazgató másként látja. „Ha 2030-ig nem lesz széles körűen elérhető a villamosítás, akkor valami másra lesz szükségünk addig, és ez az energiahatékonyság. A szén­dioxid-kibocsátás mintegy 25 százalékos csökkenésének az energiahatékonysági megoldásokból kell származnia.

Elmagyarázta, hogy a V8-asok az átlagosnál nagyobb, nehezebb rakományokat tudnak szállítani, ezáltal kevesebb tehergépkocsi szükséges az adott fuvarfeladat elvégzéséhez, miközben az üzemanyag-fogyasztás nem növekszik, főként a mozgási energia kihasználásával, amit a V8-as motorok főmérnöke, Anders Gau említett.

Sőt, Jonas Nordh hozzátette: új dízelplatformunk a V8-ashoz már jelenleg is csökkenti az energiafogyasztást: akár egy, akár 76 tonnát mozgat valaki, a lehető leghatékonyabban kell elvégezni.

Nordh tisztában van azzal, hogy a bio-üzemanyagok korlátozott mennyiségben állnak rendelkezésre, ezért fontossági sorrendbe kell állítani, melyik területen használják őket. A városokban elegendő a villamosítás és a biogáz. Hegyvidékeken, bányákban és ahol 70-80 tonnát mozgatnak, ott kell a V8 ereje. A 730 lóerős, V8-as motort bio-fame (bio-zsírsav-metil-észter) vagy HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyaggal működtetve is csökkenthető a jármű szén-dioxid-lábnyoma.

A fosszilis energiaforrásokat mellőző közlekedés másik módja a hagyományos és a bio-üzemanyagok keverése. A Scaniánál egy külön csapat foglalkozik ezzel az eljárással.

A jövő fejlesztéseire ható tényezők között szerepel az erős, ám könnyű anyagok megjelenése, mint például a kevlár és a karbonszál, csakhogy Kristofer Hansén, a Scania volt formatervezési és ipari terméktervezési vezetője óvatosságra int. Ezek az anyagok egy ideje már jelen vannak az iparban, ám drágák, ami lassítja az elterjedésüket. Az alumínium egyelőre még nagyobb szerepet kaphat a jövőben.