Soha többé Soá! – a holokauszt nemzetközi emléknapja

Az ENSZ határozata alapján ma, 2020. január 27-én – az auschwitz-birkenaui haláltábor 75 évvel ezelőtti felszabadításának napján – világszerte a nácik népirtására emlékezünk. Ma, ebből az alaklomból a budapesti Holokauszt Emlékközpont zsúfolásig megtelt – a vendégek között túlélőkkel is. A Páva utcában az emléknapon bárki ingyenesen megtekinthette „A jogfosztástól a népirtásig” című megrázó kiállítást.

A nyitó képen: dr. Bálint György 101 esztendős holokauszt-túlélő gyertyát gyújt az áldozatok emlékére a budapesti, Páva utcai Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékhelyen a holokauszt nemzetközi emléknapján. (Kép: MTI/Máthé Zoltán)

A gyönyörű terem, egykori zsinagóga falán felirat héber és magyar nyelven. A mózesi intelem: „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!” Ez adta a hátteret a bevezetőnek – Farkas Róbert hegedűművész fájdalmasan szép produkciójához, ami sokunkat könnyekre fakasztott.

A haláltábor kapuja, amelyen át csak egy felé vezetett az út…

A történelemben még soha nem fordult elő ennek a bibliai parancsolatnak olyan brutális megtagadása, mint a 20. századi, nemzetiszocialista diktatúra idején. Erről beszélt a tiszteletadás első szónoka, Kovács Tamás, az emlékközpont igazgatója. Összesen mintegy hatmillió zsidó esett az önkény áldozatául, ennek mintegy tíz százaléka magyar honfitársunk volt. Az auschwitz-birkenaui haláltáborban megsemmisítettek harmadát, mindenekelőtt zsidót és sok ezer cigányt is az akkori Magyarország területéről hurcolták el. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalom arra, hogy fölidézzük a náci rémtetteket, egyebek mellett iskolai tanórákon, hogy ne felejtse el a fiatal korosztály se, hogy milyen és mekkora emberellenes bűntett terheli a mögöttünk levő évszázadot – mondta az igazgató. S utalt arra, hogy a teremben látható kiállítás (a megsemmisítésről, a mentésről és a felszabadulásról) az Orosz Holokauszt-központtal és az Orosz Zsidó Kongresszussal együttműködve jött létre.

Százezrek a krematóriumok kéményein át távoztak az örökkévalóságba.

Ezt követően a rendezvény szóvivője fölolvasta az ENSZ-főtitkár üzenetét. António Guterres arra hívta föl a figyelmet, hogy napjainkban növekszik az antiszemita indíttatású támadások száma, újból virulens a gyűlöletkeltés, amit szerinte csak a minden eddiginél nagyobb szolidaritás ellensúlyozhat. Neonáci és a fehér felsőbbrendűséget hirdető csoportosulások a világhálón (is) toborozzák a mérgező ideológia híveit. „Le kell vonni a holokauszt tanulságait, hogy sohase kerülhessen sor hasonlóra” – áll a főtitkár nyilatkozatában.

A kormány képviseletében az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára következett a felszólalók sorában. Latorcai Csaba megfogalmazása szerint felelősséggel tartozunk „az egész teremtett világért és Európa jövőjéért. Rajtunk áll, hogy a békét szolgáljuk, vagy a békétlenség lesz úrrá a minket körülvevő szűkebb és tágabb világunkban.”

Magyar csendőrök kísérnek magyar állampolgárokat a halálba induló vonatszerelvényekhez.

Yacov Hadas-Handelsman, Izrael budapesti nagykövete azt hangsúlyozta, hogy a zsidó vallás megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít az emlékezésnek. Felidézte saját családjának szomorú történetét, és az antiszemitizmust a rákbetegséghez hasonlította. Ha nem irtjuk ki a gócokat, újból és újból támad a kór. Ez nem zsidóprobléma – hangsúlyozta –, hanem az adott társadalom feladata, hogy megbirkózzék vele, ahogyan nemet kell mondani a holokauszt tagadására, relativizálására is. A nácik elvakultságára példaként megemlítette: a németek feltétel nélküli kapitulációja előtt még hetekkel is – amikor pedig a szovjet csapatok már a főváros, Berlin előtt álltak – folytatódott a zsidók deportálása a grünewaldi vasútállomásról.

Meggyilkolt családtagjait mutatja ez a cigány asszony.

Vlagyimir Nyikolájevics Szergejev orosz nagykövet felfoghatatlan, érthetetlen kegyetlenségnek nevezte mindazt, ami a zsidókkal a harmincas-negyvenes években történt. Hetvenöt évvel ezelőtt egyébként a németek azt tervezték, hogy felrobbantják az auschwitz-birkenaui lágert, a szovjet csapatoknak azonban sikerült ezt megelőzniük. „Büszkék vagyunk a felszabadítókra, ahogyan azokra is (több mint ötvenezren voltak), akik Budapest ostromában estek el. (Összesen több mint 26 millió szovjet állampolgár halt meg a második világháborúban.)

A megemlékezés a hegedű húrjain megszólaltatott szívszorítóan gyönyörű dallamokkal zárult. Ezt követően gyertyagyújtás következett a zsinagóga udvarán a holokauszt áldozatainak emlékére.

Dunasírató – Kornis Mihály

Bal alkarra tetovált számsor – az auschwitzi embertelenség mementója

Euronews / Pálfi Rita  & Joël Chatreau Az auschwitzi koncentrációs tábor neve nem véletlenül vált eggyé vált a nácik kegyetlenkedéseivel, rémtetteivel. A holokauszt hatmillió áldozatának hatoda vesztette életét a több táborból álló komplexumban, itt használtak először gázkamrát, hogy tömegesen végezzenek emberekkel.

A láger áldozatai túlnyomórészt zsidók voltak (körülbelül 90 százalékuk), de volt közöttük számos politikai fogoly (legtöbbjük lengyel), romák, szovjet hadifoglyok is, és kis számban németek is.

Az auschwitzi volt az egyedüli koncentrációs tábor, ahol tetoválással bélyegezték meg a rabokat. Egy azonosító tetoválással, ugyanis ezt a testileg és lelkileg is megalázó módszert a rabok nyilvántartására használták. A többi lágerben is kaptak számot a rabok, azonban ezt a ruhájukra tették, nem a testükre.

Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Jevgenyij Kovalev, 92 éves túlélő, tinédzserként fogták el a nácik (Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.)

Az auschwitzi tábort irányító Rudolf Höss 1943-ban adott parancsot arra, hogy minden fogvatartottra tetoválják rá a számát, a németek kivételével.

A tábor 3 évvel azelőtt, 1940 június 14-én kezdte meg a működését, ekkor 728 lengyel politikai foglyot szállítottak ide. A tetoválás nem velük kezdődött, hanem 1941 decemberében a szovjet hadifoglyokon, akikkel különös kegyetlenséggel bántak az őrök. Többségük nem élte túl a megpróbáltatásokat (körülbelül ezren maradtak életben a tizenötezerből).

Az első tetoválási módszer kínzással ért fel, a fogva tartottaknak a mellkasára tetoválták a számot egy fém billog segítségével.

A bal alkarra tetoválásra 1943 február 22-től tértek át a lágerbe. Azok kaptak tetoválást, akiket nem küldtek egyből a gázkamrákba, így a tetoválás az élet lehetőségét is jelentette, az SS ezeket az embereket minősítette munkaképesnek.

AP
Ági (László) Geva, 1930. június 2-án született Budapesten, túlélte az auschwitzi tábort, a plaszowit, és a kényszermunkát egy német gyárban (AP)

A több táborból álló komplexum negyven négyzetkilométeres területén a náciknak szükségük volt valamire, ami segít a fogva tartottak azonosításában. Így kerültek az azonosító számok a táborok rabjainak alkarjára.

Nyiszli Miklós magyar zsidó „Dr. Mengele boncolóorvosa voltam” című könyvében így emlékezik vissza a tetoválásra:

„Az egyik rabruhás felgyűri bal karomon a kabátom ujját, leolvassa a kartotékomon levő számot és egy tintakuliszerű készülékkel, begyakorolt gyorsasággal, karomon számtalan szúrást ejt. a szúrások helyén összefolyó; kék festékvolt keletezik. megnyugtat. kissé gyulladásba jön majd a bőr, de egy hét múlva feltisztul és a számok tisztán láthatókká válnak. tetoválva vagyok és én dr. nyiszli miklós e néven megszűntem létezni. „a-8450.” számú k.z. fogoly lettem.”

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved
Leon Schwarzbaum 99 éves holokauszt-túlélő mutatja az auschwitzi tetoválását, műkereskedő volt, mielőtt elhurcolták a nácik (Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved/Markus Schreiber)

Egy számra redukálva

A bőrbe ágyazott szám a csúcspontja volt a nácik tökéletesen átgondolt dehumanizáló rendszerének. A rabnak már nem volt neve, csak száma, melyet meg kellett tanulnia németül, hogy minden híváskor vagy gyülekezőn meg tudja ismételni. A hívő zsidók számára még súlyosabb volt a kényszertetoválás, mivel a Tóra tiltja a test minden visszafordíthatatlan megváltoztatását.

Az Auschwitz-túlélő Primo Levi olasz kémikus Ember ez? című visszaemlékezésében elmagyarázta, hogyan találta meg az embert pár deportált a számok mögött. „Néhányan közülünk egyre jártasabbak lettek az auschwitzi számok gyászos tudományában, mely önmagában összefoglalja a zsidóság megsemmisítésének lépéseit Európában” írta Levi.

„A táborban régóta lévők számára a szám mindent elmond, a táborba érkezés időpontját, hogy melyik vonattal hozták, és hogy milyen nemzetiségű. A 30 000 és 80 000 közti számokat viselőket mindig tisztelettel kezeljük, már csak pár százan maradtak – derül ki a könyvből.

Néhány szemtanú beszámolója alapján még az őrök is egyfajta tisztelettel bántak azokkal a rabokkal, akiknek a száma alacsonyabb volt, mely bizonyíték volt az akaraterejükre a túléléshez. Időnként kisebb munkákat adtak nekik, vagy újonnan érkezettekkel végeztették el helyettük.

Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved
Eva Umlauf az egyik legfiatalabb túlélő, mindössze kétéves volt, mikor felszabadították őt és családjának életben maradt tagjait Auschwitzból, édesanyja a szlovákiai Trencsénből származott (Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved/Matthias Schrader)

Körülbelül négyszázezer embert regisztráltak és redukáltak egy egyszerű számra a nácik legnagyobb haláltáborában, ahol a rabok nagy része életét vesztette. A becslések szerint 1,3 millió férfit, nőt és gyermeket szállítottak Auschwitzba, 1,1 millióan közülük nem tértek vissza. Kilencven százalékuk európai országokból származó zsidó volt. Magyarországról a becslések szerint 400-420 ezer zsidót deportáltak a lengyelországi lágerbe, ahol a döntő többségüket azonnal elgázosították.

Egy szám emlékül

A túlélők közül voltak olyanok, akik eltávolították a haláltábor borzalmaira emlékeztető tetoválást, sokan viszont büszkén viselik, mint egy jelét annak, hogy túlélték. A Numbered című dokumentumfilmből pedig az derült ki, hogy elterjedt az, hogy a túlélők rokonai átveszik a számát szeretteiknek, azaz ők is magukra tetoválják, így őrizve emléküket.