Tarthatatlan napjaink győri tömegközlekedése – vigaszként ingyen óriáskerekezés

A győri tömegközlekedés javítását szorgalmazta mai sajtóeseményén a Civilek Győrért Egyesület abból az alkalomból, hogy megszűntek a négy évvel ezelőtt alapított közlekedési központok, és újra megalakult az országos Volánbusz-társaság – három régiós egységgel. (Nyitó kép: kiesett az akkumulátor az egyik helyi autóbuszból; forrás: www.gyoribuszok.hu/Lengyel Péter felvétele.)

Ez talán még nem is lenne gond akkor, ha Észak-nyugat Dunántúl legnagyobb és az ország egyik legdinamikusabban fejlődő városában, Győrött elfogadható lenne a tömegközlekedés. Csakhogy egyre siralmasabb a helyzet. Lapunk jó másfél évvel ezelőtt írta meg, hogy Győrött továbbra is matuzsálemi korú buszok járnak. Persze, ha járnak, mivel egyre több a járatkimaradás a menetrend szerint többségében fél óránként közlekedő buszvonalakon. „Járműbeszerzésre a közeli jövőben nem számíthatnak a 125 ezer lakosú város polgárai – hangzott el a többi között a Civilek Győrért Egyesület sajtótájékoztatóján –, és a szakmára országosan jellemző sofőrhiány sem fog enyhülni…”

Kiderült, hogy manapság a Győrött (a menetrend szerint) naponta közlekedő ezer járatból 30–40 kimarad. A térségben itt a legnagyobb a gépkocsivezető-hiány, emiatt hatalmas a terhelés nehezedik a hűségesekre, csaknem valamennyi túlórázásra kényszerül, és megpróbálják visszacsábítani a frissen nyugdíjba vonultakat.

A nagy terhelés és az elöregedett, gyatra állapotú járművek miatt senki sem törekszik arra, hogy Győrött vállaljon autóbusz-vezetői állást – hangzott el a civil szervezet sajtótájékoztatóján. Mára a közlekedési környezet is elviselhetetlenné vált. Miután senki sem akar elkésni a munkájából, egyre többen ülnek saját gépkocsiba, miáltal hosszú sorok alakulnak ki a városban, elképesztő mértékben rontva az amúgy is szennyezett levegőt.

A mind súlyosabbá váló győri tömegközlekedési gondokat tétlenül szemléli a város vezetése – jelentette ki Kovács László, a Civilek Győrért Egyesület elnöke, polgármester-aspiráns, emlékeztetvén arra, hogy két évvel ezelőtt már javasolta: a város vegye saját kézbe a helyi tömegközlekedés szervezését, csakhogy ezt akkor mind a kormánypárti, mind pedig az ellenzéki képviselők elutasították. „Néhány sikertelen közbeszerzési kiíráson kívül látszólag semmit nem tesznek…” A civil egyesület vezetője szerint a városvezetésnek nincs megvalósítható programja a tömegközlekedési káosz megszüntetésére. Korszerű, lehetőség szerint elektromos meghajtású, a mostaninál sokkal sűrűbben közlekedő autóbuszokra lenne szükség a négy folyó városában, továbbá arra, hogy egy évekkel ezelőtt megfogalmazott koncepció szerint a városon átvezető (elővárosi jellegű) vasútvonalakat is bevonják a helyi és a városhoz közeli helységek közlekedésébe.

Miként lapunk írásai nem egyszer rámutattak: bár szerfölött kevés Győrött a személygépkocsik számához mérten a parkolóhely, nem megoldás a járműforgalom becsábítása a történelmi belváros szűk utcáiba és rajtuk keresztül a város szívében kialakított föld alatti és emeletes parkolóházba. Rég elő kellett volna írnia (az Infovilág szerkesztősége számára – bár nem egyszer igyekezett föllelni –ismeretlen) városépítésznek, városképi felelősnek a garázs- és parkolóhely-normákat az ingatlanboom következtében gomba módra szaporodó (egyenküllemű) lakónegyedekben. A valóság ugyanis, hogy lassanként egymás hegyén-hátán (mindenekelőtt pedig a zöldterületeken!) parkolnak az óránként szaporodó személyautók.

Ceterum censeo: Győr többet érdemel(ne). Lakói megérdemlik/megérdemelnék a 21. századi, jól szervezett, környezetbarát tömegközlekedést, hogy végre legalább egy kicsit javuljon a megyeszékhely levegője, és ezáltal élhetőbbé váljék a város. Addig is, míg a felelős illetékesek tesznek valamit ez ügyben, vigaszként kínálják az utazást Európa legszebb reneszánsz erődítménye kiváló állapotban megmaradt, ám visszatemetett emlékei fölé állított óriáskeréken, mert az önkormányzati választás előtti időszakban (mivel a város fizeti a közösség adójából) bárki ingyen használhatja. A legmagasabb ponton talán még szippantható egy kis jó levegő.