Tovább öregszik a hazai autópark – gurul még néhány tízezer Wartburg, Trabant, Lada, Skoda, Dacia

Tizennégy esztendősnél öregebb volt a múlt év a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagos életkora; egy évvel előtte 13,9. Egyelőre tehát a lendületesen emelkedő újautó-értékesítés is csak lassítani volt képes a 2008-i pénzügyi-gazdasági válság óta tartó öregedési tendenciát.

A joautok.hu elemzéséből a többi között kiderül, hogy miközben tavaly öt százalékkal nőtt a hazai gépjármű-állomány, a területi eloszlása (a gazdasági fejlettség függvényében) továbbra is meglehetősen egyenlőtlen.

A jelenlegi (korántsem túl) hideg időjárás főként az idős, romló műszaki állapotú járműveket teszi próbára, amelyekből egyre több közlekedik a hazai utakon. A múlt évtizedben 10,3-ról 14,1 évre nőtt a hazai személyautópark átlagéletkora. Tavaly 116 ezer új autót adtak el, ötödével többet, mint esztendővel előtte. Csakhogy egyelőre (a kilenc év után ismét) 100 ezer fölötti eladás is pusztán lassítani tudta a hazai személyautópark öregedését. Az átlagos életkor növekedéséhez látványosan hozzájárult, hogy tavaly több mint 155 ezer használt személyautót hoztak be az országba, ezek 60 százaléka pedig legalább 10 éves volt.

Az idén várhatóan tízezerrel nő majd az újautó-eladások mennyisége, azonban az átlagéletkor csökkenéséhez ez sem lesz elegendő. A változáshoz a használt autóként behozott járművek kor-összetételének is változnia kell, azaz ösztönzendő a fiatalabb autók behozatala.

Tavaly nem egészen öt százalékkal bővült a hazai személygépjármű-park, miáltal ezer lakosra átlagosan 350 autó jut. A gazdasági fejlettség mértéke szoros összefüggésben van az autók számával: Pest megyében 407, Győr-Moson-Sopronban 402, Vasban pedig 398 autó jut ezer személyre; Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi jócskán lemaradtak. Borsod-Abaúj-Zemplénben mindössze 271 az ezer lakosra jutó autók száma, és Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében sem emelkedik 300 fölé ez az arány.

A hazai személyautó-park negyedét két márka, az Opel (14%) és a Suzuki (12%) adja. A második negyeden további három márka, a Volkswagen (10%), a Ford (8%) és a Renault (6%) osztozik.

Az utcaképet egészen az ezredfordulóig alapvetően meghatározó szovjet, román, lengyel, csehszlovák, NDK-beli autók lassan teljesen eltűnnek a hazai utakról. Az 1990-ig gyártott modelleket vizsgálva már csak 25 ezer Lada) 13 ezer Trabantnak van forgalmi engedélye, továbbá néhány ezerre tehető a még használt Wartburg, Skoda, Polski Fiat, UAZ és Dacia.