(Kárpáti Iván/Klubrádió) Világszerte több mint egymilliárd diák életét érintette a koronavírus-járvány, aminek nemzedéki katasztrófa lehet a vége. De ez az egész nem csak a tanításról szól, szocializációs kérdés is.
Nemzedéki katasztrófa alakulhat ki a koronavírus-járvány miatti iskolabezárásokból – figyelmeztet az ENSZ főtitkára. Örülök, hogy végre a lényegről is szó esik. Naponta foglalkozunk olyan járványügyi adatokkal, amelyek a különböző országok eltérő módon készült statisztikáiból és még inkább különféle tesztelési mennyiségéből származnak, magyarul semmi értelme óránként összevetni, és pláne következtetéseket levonni.
Százhatvan országban zártak be az iskolák, ami több mint egymilliárd diák életét érintette, miközben legalább 40 millió gyerek maradt ki az óvodából. Ehhez társul az a több mint 250 millió gyerek, aki már a járvány előtt sem járt iskolába. Eközben a fejlődő országok középiskolás diákjainak mindössze negyede sajátítja el az alapvető készségeket az oktatásban – mondta videóüzenetében António Guterres. Azt már nem tette hozzá, hogy az a pánik, ami ezt a helyzetet okozta, nem kis részben köszönhető saját szervezetének, különösen az Egészségügyi Világszervezetnek, ami mindent mondott már és annak ellenkezőjét is a járványról.
Nem csoda, hogy sok helyen a drasztikus megoldást választották, biztos, ami biztos. Hogy mit jelent egy a világ sok vidékéhez képest fejlettnek mondható országában a távoktatás, azt a magyar családok is megtapasztalhatták. Még nálunk is pillanatok alatt kiütköztek a gazdasági, társadalmi különbségek. Nagyon mást jelentett ez a pár hónap Budán és egy szabolcsi faluban.
Hogy lesz-e második hullám, egyáltalán mit nevezhetünk annak, azt maga az ENSZ sem tudja megmondani. Politikusok, újságírók napi hangulatától függ a definíció. Tehát megbízhatatlan.
És ez az egész nem csak a tanításról szól. Saját 12 éves lányomon látom, hogy mennyire hiányoznak neki és osztálytársainak a találkozások. Ez szocializációs kérdés is. Erre a generációra gyakran sütik rá, hogy már csak a virtuális térben létezik.
Én is hajlamos voltam ezt elhinni. Ha van némi pozitív hozadéka ennek a válságnak, akkor az az, hogy kiderült: a másik ember társasága, fizikai jelenléte igenis fontos ezeknek a kölyköknek is, akik amúgy 24 órában tudnak egymással kommunikálni a telefonjaik kijelzőjén keresztül. Ezt meg kell oldanunk.