A kényelem lehet a betétdíjas rendszer sikerének a kulcsa

Palackonként, egységesen 50 Ft visszaváltási díjat kell fizetnie 2024. január 1-jétől minden üveg, fém és műanyag palackos, egyutas italtermék értékesítésekor a vásárlónak, amit visszakap, miután visszaváltotta a palackot. A Reacty Digital legújabb kutatása szerint a magyar lakosság többsége hallott már erről az intézkedésről, és tervezi is visszaváltani a palackokat, de elvárja, hogy ezt kényelmesen tehesse meg.

A felnőtt magyar lakosság nagy többsége (87%-a) fontosnak tartja a szelektív hulladékgyűjtést, saját bevallása szerint 83 százalék legalább egyféle hulladékot a vegyeshulladéktól elkülönítve gyűjt. Az iskolai végzettséggel párhuzamosan növekszik a hulladékkezelési tudatosság is: az általános iskolai végzettségűek közül tízből csak heten szelektálnak valamilyen formában, a diplomások szinte valamennyien. A könnyen elérhető szelektív hulladékgyűjtési megoldásoknak köszönhetően a lakosság a 78 százaléka különválogatja a műanyag, 70 százaléka a papírhulladékot, fele pedig a használt üvegeket. A lakosság 45 százaléka vissza is szokta váltani az erre alkalmas üvegeket – ami inkább a férfiakra jellemző.

A hulladékot válogatva gyűjtők saját bevallásuk szerint elsősorban környezetvédelmi szempontok miatt, tízből kilencen erre hivatkoztak is. Harmaduk viszont csupán megszokásból tesz így, ötödüket a társadalmi nyomásnak való megfelelés „motiválja”. A férfiakra nagyobb arányban jellemző, hogy a környezetvédelem mellett ok a pénzvisszatérítés, a háztartás másik tagjának kérése vagy a társadalmi nyomásnak való megfelelés.

A motivációk gyakorlati megvalósítását nehezíti, hogy gyakran megtelnek a gyűjtőpontok – a válogatva gyűjtők ötöde jelezte ezt. Az elhelyezésre kijelölt helyeknél egy másik probléma a távolság: a szelektálók 13 százalékának ez okoz nehézséget.

Akik nem szokták visszaváltani az üvegeket, azok mindenekelőtt a kényelmetlenégre hivatkoznak: a válaszadók fele nem tudja, hol található a legközelebbi visszaváltó pont, ötödének pedig túl messze van az általuk ismert legközelebbi visszaváltóhely. Sokaknak gondot okoznak a hibás visszaváltó automaták, meg az, hogy sok üzlet csak az általuk árusított termékek üvegeit fogadja el vissza.

A lakosság 84%-a hallott arról, hogy 2024. január 1-jétől bevezetik az itthon forgalmazott betétdíjas termékek kötelező visszaváltási rendszerét. A lakosság majdnem fele (45%) a lakóhelye közvetlen környezetében, 40 százaléka kényelmes sétatávolságon belül váltaná csak vissza az üvegeket, nagyobb távolság esetén inkább a vegyes hulladékba dobná. A visszaváltásért járó elérhető opciók közül a lakosság harmada az utalványt részesítené előnyben, amit a visszaváltás helyszínén lehet készpénzre váltani vagy beszámítani a vásárlás összegébe. Fontos azt is megjegyezni azonban, hogy a lakosság fele a 2024. január 1-jétől életbe lépő visszaváltási díjak helyett a készpénznek örülne legjobban.

Az új visszaváltási rendszert legalább hallomásból ismerők háromnegyede hasznos és környezetbarát intézkedésnek tartja, ám csak minden második érzi hatékonynak, a többiek kételkednek abban, hogy a rendszer hatására az emberek tudatosabban gyűjtik-kezeli-e a hulladékot. Az intézkedést ismerők kétharmada a lakossági környezettudatosság javulására és kevesebb, környezetbe kerülő hulladékra számít. A kedvező megítélés ellenére háromból ketten úgy vélik, az intézkedések inkább csak hosszútávon fognak hatni és a lakosságnak időre lesz szüksége ahhoz, hogy megszokja az új rendszert.

Mindezek mellett félelem van azzal kapcsolatban, hogy a boltokban megjelennek majd a szegény emberek és a hajléktalanok, akik az utcáról összegyűjtött üvegeket akarják majd visszaváltani.