A leggyakoribb telefonos becsapások

A G DATA szakembereinek segítségével összeállításunkban a leggyakoribb telefonos becsapásokat vizsgáljuk meg. Közismert telefonos becsapás, amikor egy adott számról valakit röviden megcsörgetnek, majd a hívott fél udvariasságból visszahívja az ismeretlen számot. (A nyitó kép forrása: br.de)

Sokba kerülhet ez, hiszen egy nagyon drága, emelt tarifás számot hívhatunk vissza. Sok esetben ezek a hívások külföldről érkeznek, egzotikus számokról, bár helyi hívások is előfordulhatnak.

Hasonló módszer Messengeren vagy más üzenetküldő platformokon is terjed. Sok esetben ezek a becsapások egy meglévő Facebook ismerősünk feltört fiókjából indul. Ilyenkor a „barát” megkérhet, hogy adjuk meg mobilszámunkat, például azért, hogy egy nyereményjátékon vegyünk részt. A telefonszám átadásával egy kód érkezik mobiltelefonra, amit tovább kell küldeni adott számra. A kód továbbküldésével azonban egy borsos díjú szolgáltatásra fizetünk elő.

A támadók gyakran hangzatos, de nem létező szervezetek mögé bújva is próbálnak adatokat szerezni tőlünk. Az adathalászok például a Microsoft Global Security-től bejelentkezve próbálnak hozzáférést szerezni az áldozat számítógépéhez. Vagy a megfertőzöttnek látszó webes felületen egy ingyenes telefonszámot megadva vesznek rá, hogy hívjuk fel az ügyfélszolgálatot. Ott egy távoli hozzáférést biztosító szoftver telepítése után átveszik az ellenőrzést számítógépünk felett. Ebben a videóban a G Data szakértője, Tim Berghoff mutat be egy ilyen becsapást.

https://www.youtube.com/embed/JAKNQmIBmVk?wmode=opaque Más esetben, például, egy tartozásbehajtással foglalkozó cég képviselőjének kiadva magát érkezik a hívás, itt nem fizetés esetén a hatóságokkal is fenyegetőzhetnek.

Konkrét pénzügyi kárt nem okoznak, viszont eléggé irritálóak és idegesítőek tudnak lenni a kitartó robothívások. A szám letiltásával véget vethetünk nekik.

A telefonos csalások első ismertetőjele, hogy általában számunkra ismeretlen számokról kéretlenül érkező hívásról van szó. A semmiből érkező telefonálóknak ne adjuk meg személyes adatainkat, banki információinkat vagy bankkártya-adatainkat. Ne küldjünk nekik pénzt, és soha ne adjunk távoli hozzáférést számítógépünkhöz.

Ismeretlen számokat ne hívjunk vissza, főleg, ha külföldi számokról van szó. Nyilván, ha munkánk megköveteli a nem fogadott hívások visszahívását, akkor a fentiek ismeretében tegyük. Ha valaki egy üzenetben azt jelzi, hogy a bankunktól vagy egy hivatalos szervtől keresett, mielőtt visszaírunk, keressük meg, hogy az adott telefonszám valóban ahhoz tartozik-e, akiről állítják.

A kiberbűnözők sok esetben sürgetnek vagy gyors cselekvésre akarnak késztetni: például az itthon népszerű unokázós csalás esetében idős embereknek azt hazudják, hogy unokájuk balesetben megsérült, pénz kell, hogy hazaszállítsák, minél hamarabb. Sok esetben azzal fenyegetőznek, hogy a bankszámlánkat bezárják vagy a hitelkártyát érvénytelenítik, ha nem cselekszünk. Ilyenkor azonban az egyedüli dolog, amit tennünk kell: bontsuk a vonalat, illetve üzenet esetében ne válaszoljunk arra. A cikk forrása a G DATA nemzetközi blogja.