Kimondani is sok: ötvennyolc esztendő. Sokaknak egy teljes élet. Ötvennyolc esztendővel ezelőtt nagyon sokan boldogan, elégedetten és elmélyülten alkottak, ki ezt, ki azt, talán nem is gondoltak arra, hogy még két év, és nyugalomba vonulhatnak, unokát/unokákat kényeztethetnek, és talán még őket, az „öregeket” is kényeztetni fogják két héten át a szakszervezeti üdülőben – a Balatonnál vagy éppen Mátraházán – személyenként mindössze 180 forintért… Lehet, sőt biztos, hogy annyiért nem volt az üdülő falán faragott, barokk keretű csiszolt tükör, sőt, biztosan nem volt. De volt kiszámítható nyugalom, igazi pihenés, családias légkör az egész évi szorgalom után. Száz szónak is egy a vége: az alábbi életkép ötvennnyolc évvel ezelőtt íródott és a Győr-Sopron megyei napilap 1965. december 9-i számában jelent meg. Bízom benne, hogy a mester mellett a cikkben akkor megszólalt fiatalember jó erőben, egészségben tölti napjait…
«A praktikus szép csak egy ideig szép, különös és új. Aztán kihalt lesz, lelketlen, hideg és megunt. Égeti ez a hideg a mindig meleget, harmóniát kereső embert. Ezért esik jól egy kicsit visszakanyarodni. Látni, felengedni és felmelegedni régmúlt korok szépségeiben, cirádáiban, aranyos gazdagságában.
Barokk.
Varázs ez a szó, a csodálatos díszek zsúfolt tárháza.
Muzsika, nyugtalan harmónia…
Barokk.
Eszembe jut egy meghatározás: „A tizenhatodik század végétől a tizennyolcadik század közepéig tartó, a reneszánszot követő képzőművészeti és építészeti stílus, amelynek táplálója az erősödő, központi hatalom és mindenekelőtt az egyház ellenreformációs tevékenysége volt. Kapcsolatban állt az abszolutizmus, fénykorának udvari kultúrájával. De a barokkban az abszolút uralkodó, az arisztokrácia és az egyház hatalmának pompázatos megjelenítésén kívül a nemzeti kultúrák továbbfejlődése is kifejezésre jut.”
Hát ez lenne a barokk?
A definíció szűkszavú, értékelő, hideg. De a művészet, a barokk művészete?
Az több ennél, sokkal több. Egyebek között az, amit néhány férfi igyekszik tolmácsolni Sopronban, az Asztalos Ktsz. egyik szobájában, miközben a cseresznyefadeszkából „kiemelik a feleslegeset”.
– Hogyan mondta? – kérdeztem még egyszer is Pintér Györgytől, az idős és tekintélyes képkeret-faragótól, mert nem akartam hinni a fülemnek, amint csöndesen megjegyezte: „Csak a felesleges részeket emelem ki a fából…”
Kíváncsi voltam, mit tud az ősz hajú mester a barokkról. Kérdezgettem, és felelt. Lendületes vonalakról, színgazdagságról és ünnepélyességről szólt. Mint mondta: ezek rá a legjellemzőbbek.
Aztán kereteket mutatott „Tükörkeretnek küldjük ezeket Nyugatra. Ezt a fajtát nem faragom szívesen. Nem azért, mert nehéz, hanem azért, mert túldíszített. Több, mint öncélú, az ilyen már felesleges. Elvonja az ember figyelmét a tükörről a keret egészéről, és csak a díszeket, a kagylókat – a barokkot látja a szemlélődő…
Tizenkilenc esztendős az egyik tanulófiú. – Hányszor tizenkilenc év telt el a barokk virágkora óta?!
– Szereti-e a barokkot, a szakmát?
„Nehéz ez a szakma – nyilatkozik az ifjabb Törzsök Béla, ez a fekete, álmodozó szemű fiatalember. – „Jóformán vért izzadtunk a tanuló barátommal, míg kifaragtuk az első művünket. Csak foglalkozásként nem is űzhető a faragás, mert megtanulni szinte lehetetlen. Alkotókészség, formaszeretet és ismeret kell hozzá, jó megfigyelőképesség… Hordtam én már kavicsot és terméskövet; azt is tudni kell megfogni, de nem volt ilyen nehéz…”
Barokk és képkeret. Csiszolt, velencei tükör és modern bútor. Sznob-e az, aki ilyen keretet vásárol, hogy pazar, korszerűen és praktikusan berendezett lakását ékesítse vele? Lehet, hogy napjaink újgazdagjai csak ezért veszik; de mások azért, mert ők emberek, a formák, a síkok és egyenesek mértanából kitörni vágyók, az antik nyugtalanságot keresők. Keresik az építészetben, a zenében, a formákban, a képekben… és képkeretekben.» (A nyitó kép illusztráció; forrása: Pinterest.)
(„Az újságíró archívumából” rovatunkban közölt írások az Arcanum Adatbázis Kiadó Digitális Tudománytárának gyűjteményében őrzött cikkek felhasználásával készülnek. Köszönet illeti érte az Arcanum ADT-t.)