Bár még mindig próbaüzemben működik, már most is sikeresnek mondható Bécs orvosi segélyhívója: eddig mintegy húszezren vették igénybe a szolgáltatást. A telefonszolgálatot – hívószáma: 1450 – tavaly áprilisban helyezték üzembe az osztrák egészségügyi reform részeként.
A reformnak köszönhetően kapcsolták be a 1450-es segélyhívó telefonszámot a bécsiek, Alsó-Ausztria és Voralberg tartomány lakói számára. Ezt a telefont akkor ajánlott hívni, ha fáj valamijük, de nem tudják eldönteni, mennyire komoly az állapotuk. A bármely hálózatból normál tarifával hívható 1450-es számon éjjel-nappal erre a célra képzett, diplomás ápolók állnak készenlétben, akik egy kérdéssor segítségével állapítják meg, hogy mennyire sürgős az adott eset vagy kell-e további egészségügyi ellátás.
Az előző év statisztikai adataiból az derült ki, hogy az új segélyhívó bekapcsolását követő első hónapban naponta átlagosan 80 telefonhívás érkezett, amely a későbbiekben körülbelül napi 100 hívásra növekedett. A legforgalmasabb időszak a segélyhívó vonal dolgozói számára a hétvége, valamint a karácsonyi időszak volt, amikor harmadával többen kérnek/kértek telefonon orvosi segítséget. A legtöbb esetben fej- és hátfájási panaszokkal, szédülési, kiütéses és hányásos tünetekkel fordulnak a szakképzett ápolókhoz.
„Ha kell, szívesen tájékoztatjuk az orvosi tanácsadáson túl az érintetteket arról, hogy hol található a hozzá legközelebb nyitva tartó gyógyszertár vagy éppen praktizáló háziorvos“ – mondta el tudósítónknak Peter Hacker, a Fond Soziales Wien vezetője. Mostanáig kereken ezer esetben kellett a segélyhívó dolgozóinak tovább irányítaniuk a telefonálót a sürgősségi vagy mentőszolgálathoz. Az esetek 6 százalékában elegendőnek bizonyult az otthoni kezelés.