Bírság valótlan ígéretekért

Az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozta termékét, ezért a Gazdasági Versenyhivatal 25 millió forint bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára. (A nyitó kép forrása: youtube.com)

A versenyhatóság most lezárult eljárásában a nőknek szánt Parusan hajhullást csökkentő kozmetikumokat (stimuláló sampont és energizáló tonikot) népszerűsítő televíziós, nyomtatott és online sajtóreklámokat stb. reklámhordozókat vizsgálta. Az eljárás közben a termékeket gyártó német Dr. Theiss Naturwaren GmbH és leányvállalata, a hazai forgalmazó Naturprodukt Kft. nem tudta kellően bizonyítani az egészségre vonatkozó állításokat – így azt sem, hogy a termékek javítják a fejbőr vérkeringését és tápanyag-ellátottságát, erősítik a hajszálakat és teljesen megszüntetik a hajhullást. – A kozmetikumok ugyanakkor – mind a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok hazai szabályozása, mind a vonatkozó uniós ágazati jogszabály alapján – kizárólag olyan tulajdonságokkal reklámozhatóak, amelyek valósságát a forgalmazó igazolni tudja.

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a vállalkozások a Patika Tükör magazinban szerkesztői tartalommal – a nyári hajápolásról szóló, fiktív olvasói levélre válaszoló cikkel – összekötött reklámban hirdették a kozmetikumokat. Így a burkolt hirdetés szintén jogsértőnek bizonyult, ugyanis az olvasók számára egyértelmű és könnyen észlelhető módon meg kell jelölni, ha egy sajtótartalom a hirdetővel együttműködve készült.

A magyar versenyhatóság 25 millió forintos egyetemleges bírságot szabott ki a német gyártóra és magyar leányvállalatára. A Versenytanács a bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a jogsértőnek talált állítások a kampány kisebb részét érintették, mert a termékek hajhullás csökkentésére vonatkozó alkalmasságát – mint a reklámok fő üzenetét – a cégek megfelelően igazolták, a forgalmazó pedig vállaltaa jövőbeni jogkövetést. A burkolt reklámot közzétevő Patika Tükör Kft.-re a GVH 185 ezer forintos bírságot szabott ki, tekintettel arra, hogy a cég máskor is közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott hirdetést.

A hatóság ugyanakkor figyelembe vette a többi között azt is, hogy a magyar vállalkozás elismerte a jogsértést. Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/40/2018.