Botrányok, mesterkedések, lenyúlások

A Civitas Intézet Gazdasági és Társadalomtudományi Kutató Zrt. és a Transparency International Magyarország Alapítvány közös kiadásában jelent meg a Korrupció Magyarországon 2010–2018 alcímű Fekete könyv.

A tanulmányt a Civitas Intézet megbízásából Martin József Péter, a Transparency International Magyarország Alapítvány ügyvezető igazgatója, Nagy Gabriella, a Transparency International közpénzügyi programvezetője és Ligeti Miklós, a Transparency International jogi vezetője készítette. A tanulmány második részében található esetleírások elkészítésében közreműködött a K-Monitor Közhasznú Egyesület, az esetleírások a K-Monitor Közhasznú Egyesület adatbázisán alapulnak. Ez alkalommal a rendszerszintű korrupció újabb eseteivel ismerkedhetnek meg az Infovilág olvasói.

A 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet a kormány 2012. októberi döntésének eleget téve előírta, hogy meg kell valósítani

a pénztárgépek és az állami adóhatóság közötti online összeköttetést.

A Racionet Zrt. korábban a Közgép tulajdonában állt. A cég meghívásos pályázatokon tucatnyi pénztárgépes szerződést kapott a NAV megbízásából. Ezzel több, mint 2 milliárdos megrendeléshez juthatott. Az első megállapodásokat újabb pénztárgép-szerződések és további 2 milliárdot érő üzlet követte. A NAV honlapján közzétett szerződések arra utalnak, hogy a megrendelések előre megkötött keretmegállapodás alapján zajlottak. Az online pénztárgépek forgalmazására első körben lengyel cégek kaptak engedélyt, több hónap után. Az ugyanazt a gépet forgalmazó LA Pénztárgép Kft.-nek mindez néhány hét alatt sikerült. Horváth László, a kft. pénzügyi befektetője és az L.A.C. Holding tulajdonosa kiterjedt kormánykapcsolatokkal rendelkezik, több tisztséget is viselt az Orbán-kormányok ideje alatt. Egy másik cég, az AltCash is engedélyt kapott, amellyel a kiskereskedők tömegével szerződtek, azonban a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal visszavonta a kiadott forgalmazási engedélyét. A rendőrség korrupció gyanúja miatt vizsgálódott az ügyben.

A kasszák bekötésével a többi között a Mobil Adat Kft.-t bízták meg, amelynek Garancsi István, Orbán Viktorral közeli kapcsolatban álló vállalkozó a többségi tulajdonosa. A cég bevétele 2015-ben 2 milliárd forintra növekedett. 2016-ban az online pénztárgépek még nagyobb forgalmat termeltek a Mobil Adat Kft.-nek: 2 milliárd 120 millió forintot. Az adatkapcsolatot biztosító cégek bevétele szinte teljes egészében az államon múlik, az adatkapcsolat ugyanis hatósági áras, tehát a szolgáltató cégek profitja az államilag megállapított díjtól függ. Hogy milyen szakvélemények alapján jelölték ki a jelenlegi árakat, illetve hogy az árak kötelező felülvizsgálata megtörtént-e, azt a Népszabadság 2016 őszén hiába igyekezett megtudni a Nemzetgazdasági Minisztériumtól. Annyi azonban biztos, hogy a legutóbbi alkalommal, amikor változtatni lehetett volna a kiszabott áron, 2017 decemberében a kormány nem csökkentette az adatkapcsolati díjat.

https://index.hu/gazdasag/2013/08/07/ex-kozgep- ceg_a_penztargepugy_foszereploj e/ https://vs.hu/gazdasag/osszes/egymas-tenyerebe-csapott-az-orban-csalad-ket- baratja-1208#!s0 https://atlatszo.hu/2015/04/13/kozponti-hataskorbe-vonta-a-nav-a-gyanus- penztargepek-bevonasanak-engedelyezeset/ http://hvg.hu/gazdasag/20160725_tallai_andras_nav_ngm_valasza_online_kass za_penztargep_ugyben_mobiladat_garancsi_dijak https://index.hu/gazdasag/2017/05/29/felmilliardot_kaszalt_orban_baratja_az_o nlinejpenztargepekkel/

A Provital Zrt. számos önkormányzatot és állami szervet tudhat ügyfelei között és jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkezik. Szekszárdon a 2006-i önkormányzati választás után a fideszes városvezetés lényegében minden beszerzését kiszervezte a Provitalnak. A gyanú szerint azonban egyes közbeszerzési projektekre külön is szerződést kötöttek szintén ezzel a céggel, tehát

az önkormányzat kétszer fizethetett ugyanazért a munkáért.

Az eset az OLAF figyelmét is felkeltette, 2014-ben rendkívül ellenőrzést tartott a cégnél és a magyar hatóságok is nyomozást indítottak. Az Elios közvilágítási szerződését és az Öveges-programot is tartalmazó szekszárdi ügyekben a Nemzeti Nyomozóiroda 2016-ban megszüntette a nyomozást, egy ügy kivételével, ami vélhetően az Elios-féle pályázat közbeszerzési lebonyolítása. A Szekszárd által „közvilágítás energiatakarékos átalakítása” KEOP-5.5.0/A/12 pályázat keretében megvalósítandó projekt kivitelezőjének kiválasztására vonatkozó közbeszerzés lebonyolítási feladatainak ellátására megkötött szerződés ügye a Nemzeti Nyomozó Irodáról a NAV-hoz került át.

A különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette és más bűncselekmények miatt 60100-198/2015. bűnügyi számon a nyomozás folyamatban van.

Különböző települési önkormányzatok és a Provital Zrt. között létrejött közbeszerzési tanácsadói szerződések kapcsán az OLAF főigazgatójának ajánlása alapján elrendelt nyomozást a NAV Bűnügyi Főigazgatóság Központi Nyomozó Főosztálya folytatja 60100-198/2015. bűnügyi számon, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette és más bűncselekmények miatt. A nyomozás folyamatban van, jelenlegi határideje 2018. július 6. A Provital Zrt. jogelődjében érdekelt volt Homolya Róbert, a fejlesztési minisztérium jelenlegi államtitkára. A cég részvényeinek a többsége jelenleg Antal Kadosa Adorján tulajdona, akit Mészáros Lőrinc embereként aposztrofált az Index.hu, de rendelkezik érdekeltségekkel a TV2, a Konzum és az FHB tulajdonosaiban is.

A Provital végezte a felcsúti kisvasút projektmenedzsmentjét, ez a cég készítette továbbá az FTC-stadion közbeszerzési dokumentációját és részben ő bonyolítja Magyarország történetének legnagyobb közbeszerzés-­csomagját, a szintén korrupciógyanús 420 milliárdos közműtendert.

Az Államreform Operatív Program (Árop) uniós keretéből finanszírozott esélyteremtő pályázatok a gyanú szerint nem a célcsoportot segítették, hanem nagyrészt

EU-s pénzek lehívására specializálódott céghálózat kaparintotta meg

őket. A győztes pályázatoknál a hangsúly a járási szintű együttműködés kialakítása, az ehhez kapcsolódó workshopok szervezése helyett a nagyszabású zárórendezvények lebonyolítása irányába tolódott. Ezeket a megítélt támogatásból finanszírozták: Hódmezővásárhelyen az esküvőszervező H-event Kft., Békéscsabán a Csaba Grill Bt., Körmenden a Balaton Borgaléria Kft., Gyulán pedig a Délalföldi Wellness Egyesület.

A járásokban párhuzamosan zajló pályázatokon feltűnt az a céghálózat is, amely az Öveges-programban is megjelent. Hadházy Ákos (LMP) szerint e hálózatot a DFT, Pragmatica Sanctio, Agenda Projektház, Humán Aspektus, az MM Konzorcium nevű cégek alkották, amelyek egymással „versenyezve” szerzik meg a pályázati pénzeket. Ők a járási esélyteremtő programokhoz készítettek programterveket, több helyen azonos tartalommal. Hadházy illusztrációként bemutatta a komlói és a sásdi tanulmányt, amelyek szóról szóra megegyeztek.

Az „Államreform Operatív Program” keretében meghirdetett esélyteremtési pályázatokkal összefüggésben a Hadházy Ákos által tett feljelentés alapján elrendelt nyomozást a NAV Közép-magyarországi Bűnügyi Igazgatósága folytatja 60300- 550/2017.bűnügyi számon, költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt. A nyomozás folyamatban van, annak jelenlegi határideje 2018. március 22. napja, ami meghosszabbítható. A nyomozás során gyanúsított kihallgatására eddig nem került sor.

http://www.parlament.hu/irom40/19638/1963 8-0001.pdf https://index.hu/belfold/2016/02/12/elbuliztak_a_j arasi_felzarkoztatasi_penzeke t/

Bátonyterenyén 837 millió forintot kapott az Ökogroup Zrt. egy intermodális logisztikai központ (vasúti átrakó állomás) létrehozására, azonban még a projekt lezárultát követően sem lehetett látni nyomát semmilyen építménynek, csak némi földmunkának. Az irányító hatóság mindent rendben talált: az NGM szerint több alkalommal, minden pályázati kifizetést megelőzően tartottak helyszíni ellenőrzést. Az uniós támogatást még 2013-ban nyerte ez a cég a Gazdaságfejlesztési Operatív Programból. Bicskén, ahol a Q Pharma Kft. vállalta logisztikai központ megépítését, az előbbihez hasonlóan

eltűnt közel félmilliárd forint uniós pénz.

A projektet később átadták az NGM engedélyével az Ökogroup Zrt.-nek. Földbe ásott lyukakon kívül más nem épült a projekt lezárultáig. Az Ökogroup Zrt. által megvalósított projektek kapcsán elrendelt nyomozást a NAV Közép-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága folytatja 65007-135/2016. bü. számon, költségvetési csalás bűntettének gyanúja miatt. A nyomozás folyamatban van, annak jelenlegi határideje 2018. április 26., eddig két személy gyanúsítotti felelősségre vonása történt meg.

http://www.parlament.hu/irom40/19638/19638-0001.pdf https://24.hu/belfold/2016/05/26/csak-a-tabla-maradt-a-800-millios- tamogatasbol/