Ennek nem fog örülni a MÁV

Az Európai Parlament által ma elfogadott szabályok többféle megoldást ajánlanak a késéssel, törléssel vagy hátrányos megkülönböztetéssel szembesülő vonatozóknak: többféle lehetőség az útvonal módosítására, ha késik vagy kimarad a vonat; gyorsabb segítség a csökkent mozgásképességűek utazásához; nagyobb hely kerékpárok szállítására.

A képviselők a szerdai vitát követően jóváhagyták azt a megállapodást, amelynek értelmében a tagállamok bővítik a vasúton utazók jogait. A reformnak köszönhetően az utasok az eddiginél könnyebben választhatnak majd alternatív útvonalat vagy közlekedési eszközt és juthatnak segítséghez a vonatok késése vagy kimaradása esetén. A csökkent mozgásképességűek könnyebben igénybe vehetik majd az akadálymentesített szolgáltatásokat, és a vonaton több hely lesz a kerékpároknak is.

Ha a vonat 60 percnél többet késik, az utasok választhatnak: visszakérik menetjegyük teljes árát, a késés ellenére tovább folytatják az utat, vagy a célállomást – hasonló feltételekkel, de többletköltségek nélkül – alternatív módon vagy útvonalon közelítik meg. Olyan utazási alternatívát kell számukra felkínálni, amelynek a kocsiosztálya azonos az eredeti menetjegyen szereplővel. Ha a vasúttársaság üzemeltetője a menetrend szerinti indulástól számított 100 percen belül nem tájékoztatja az utast a rendelkezésre álló lehetőségekről, akkor az utas saját kezdeményezésére vehet igénybe más tömegközlekedési eszközt a vasúttársaság költségére.

Az alternatíva felajánlásának kötelezettsége alól vis maior sem mentesít. Ha szükséges, a vasúttársaságnak ételről, frissítőkről és szállásról is díjmentesen gondoskodnia kell.

Az új szabályok azt is meghatározzák, hogy pontosan mi tekinthető olyan vis maiornak, ami miatt a vasúttársaságnak ne kellene kárpótolnia az utasokat késés vagy kimaradás esetén. A rendkívüli időjárási körülmények és a jelentős természeti katasztrófák mellett ezek köre most a súlyos népegészségügyi válsághelyzetekkel és a terrorista cselekményekkel bővül. A vasúti dolgozók sztrájkja nem mentesít a kötelezettségek teljesítése alól.

A csökkent mozgásképességű utasok ezentúl rugalmasabban tudják majd megszervezni utazásaikat, mert 48 óra helyett elég lesz a tervezett utazás előtt 24 órával értesíteniük a vasúttársaságot. Az őket kísérő személy térítésmentesen utazhat. Garantálni kell, hogy adott esetben segítő kutyájuk is velük tarthasson.

A közlekedés fenntarthatóságát és kényelmes módozatait segítendő minden vonatot el kell látni legalább négy kerékpár szállítására alkalmas külön tárolóhellyel vagy biciklitartóval.

A jelentéstevő Bogusław Liberadzki (S&D, Lengyelország) szerint: „Jó hírünk van a vonatozóknak: elértük, hogy egész Európában ugyanazok a szabályok vonatkozzanak az utasok átirányítására, a kerékpárok számára biztosított helyekre, az átszállójegyekre és a csökkent mozgásképességű utasok jogaira. Fontos újításokról van szó, amelyeknek köszönhetően kényelmesebben, az utasigényeinek megfelelőbb módon utazhatunk majd.”
Az új szabályok elviekben a teljes nemzetközi és belföldi vasúti közlekedésre érvényesek lesznek az EU-ban. Az egyes tagállamok belföldi viszonylatban még korlátozott ideig (2022-ig; egyes kitételek esetében legkésőbb 2027-ig) mentesülhetnek a kötelezettségek teljesítése alól.

Az átdolgozott rendelet húsz nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követően lép hatályba és rá két évre alkalmazandó. Ezalól kivételt képeznek a kerékpárhelyekre vonatkozó követelmények, amelyeket négy évvel a rendelet hatálybalépését követően kell elkezdeni alkalmazni.

http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngA vonaton utazók jogairól szóló jogszabály tervezete; http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.png A vita felvételről; http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngA név szerinti szavazás eredménye itt látható; http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngAz eljárás lépései;
http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngEP kutatószolgálat: A vasúti utasok Unión belüli jogai és kötelezettségei; http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngSzabadon felhasználható kép- és hanganyag; http://www.europarl.europa.eu/external/img/scribo_webmail_temp/scribo-webmail-arrow.pngEgyszerűbb lesz kerékpárral utazni a vonaton ©AdobeStock/Lorenzophotoprojects