Fogyókúra a közútjainkon – figyelmeztet, majd bírságol a tengelysúlymérő rendszer

Napjainkban egyre telítettebbek a közútjaink a nehéz teher-gépjárművekkel. Sajnálatos módon ezek sok balesetet okoznak vagy szenvednek el. Amikor elalvás miatt az autópálya jobb oldalán az árokban kötnek ki, akkor ezzel másokat nem veszélyeztetnek, ám ha a baloldal felé húzódik a horkoló sofőr járműve, akkor könnyen a szembejövő lesz totálkáros – írja munkatársunk. (Kép: Kölnische Rundschau)

Előfordult már olyan baleset is, hogy a kamionos nem tudott megállni az előtte fékező autók mögött, és pléhharmonikává silányította őket. Sajnos, a túlpakolt jármű fékberendezése nem volt felkészítve a túlsúlyra és nem tudta azt kellő módon lelassítani. Időnként látni a kanyarok közelében árokban fekvő kamiont, itt is gyanús lehet az, hogy túl sokat vagy rosszul pakoltak a járműre. A vezető nem szokott hozzá a túl nagy tömeghez, az meg bebillentette az árokba.

Ezeket a jelenségeket próbálja némiképp csökkenteni az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) most megjelent 36. számú rendelete, amely a túlsúlyos járművek közlekedési lehetőségeit hivatott szigorítani, illetve jobban szankcionálni. Az utóbbinak már épp itt volt az ideje, mert a régóta nem változott túlsúlydíjak már nem hatottak elrettentő összegnek a fuvardíjakban. Még most sem emelkedtek annyira, mint más díjak körülöttünk. Ezeket a díjakat nagyobbrészt külföldiek fizetik be, akik átmenő forgalomban veszik igénybe hazánk útjait.

A közlekedési szakma vezetői egyre jobban érzik a túlsúly-problémát, ezért hozták létre a Nemzeti Tengelysúly-mérő Rendszert (TSM), amely szintén azt a célt szolgálja, hogy csökkentse a túlsúlyosan közlekedő járműveket.

* * *

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztály ezt a közleményt juttatta el ma szerkesztőségünkbe: Mától küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúly-mérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután 2017. szeptember 19-ével megkezdődik az objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja.

A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak (pl. a megnövekedett fékút, a rosszabb kormányozhatóság miatt), és felgyorsítják a közutak amortizációját. A szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel (szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel) e káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal. 

A Nemzeti Tengelysúly-mérő Rendszer (TSM) célja, hogy az eddigi eljáráshoz képest sokkal eredményesebben segítsen kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik. Így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelhetik ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat. A mától érvényes a rendszer a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A TSM automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzemben tartóknak.

A kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem keletkeztet újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, miközben hathatósan segíti elő a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését. Az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotromlása, jelentősen javul a szabályokat megtartó fuvarozók versenyhelyzete.