A bécsi iskolákban is sokfajta eszközzel próbálják megállítani a koronavírus terjedését. Az intézkedések hatásainak modellezésére a bécsi Complexity Science Hub szakértői egy szimulátort dolgoztak ki, amellyel megtekinthető a más intézményekben hozott szabályok hatékonysága, és a saját iskolára is alkalmazható. A modellezésen alapuló helyzetfelmérő az interneten ingyenesen hozzáférhető. (Kép: maszkot osztanak egy bécsi iskolánál © PID/Christian Fürthner)
A bécsi székhelyű Complexity Science Hub egy összetett rendszerekkel, rendszer-elemzéssel és óriási adatmennyiséggel (big data-val) foglalkozó kutatószervezet. A cég az osztrák Egészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Ügynökséggel (AGES) karöltve a koronavírus iskolákon belüli terjedésének megakadályozását szolgáló intézkedések hatásait vizsgálta, ehhez pedig egy szimulátort is készített. Segítségével megvizsgálható az előírások hatékonysága az iskolákban, továbbá személyre is szabható egy-egy oktatási intézmény adataival.
Az eredmények alapján a tanárok és döntéshozók láthatják, mi az, ami működik és mi az, ami nem, így hatékony intézkedéseket tudnak bevezetni. A vizsgálathoz a kutatók az AGES iskolákból gyűjtött tavalyi adatait használták fel.
A művelethez először az iskola jellemzőit – mint például típus, tanulók száma osztályonként és az osztályok száma összesen – kell megadni. Ezután kell közölni a szimulátorral, hogy milyen vírusellenes intézkedéseket hoztak, vagy terveznek hozni az adott iskolában: maszkviselés, megelőző tesztelés, szellőztetés, osztályok megfelezése stb. A rendszer a megadott adatok alapján megmutatja, várhatóan hány fertőzött lesz a tanárok, diákok és szülők között.
A kiindulópont mindig egy fertőzött személy, nála beállítható, hogy tanár vagy egy tanuló legyen-e az illető. A rendszer azt is megmutatja, hány napos karanténnal kell majd számolni.
A kutatók minden eddigi intézkedést, illetve intézkedéscsomagot ötszáz alkalommal megvizsgáltak, hogy a lehető legpontosabb adatokat kapják. A modell alapesetben a legrosszabb eshetőséggel számol, ami tízből egy esetben következik be. A szimulátor segítségével a diákok és tanárok közötti kapcsolatokból következő fertőzési láncok is követhetők.
A szimulátor bárki számára – német és/vagy angol nyelven – ingyenesen hozzáférhető ezen a címen.