Kétszázezernél több a családi vállalkozás

A hazánkban bejegyzett társas vállalkozások jó része mikrovállalkozás; többségükben kiemelt szerepe van a családnak. A vállalkozási formát tekintve a legtöbb az egyéni vállalkozó, továbbá egyszemélyes cég, valamint a több családtagot is felvonultató több személyes vállalkozás. (Kép: ARD-Börse)

Jelenleg mintegy 540 ezer egyéni vállalkozó, benn 140 ezer egyszemélyes cég működik itthon. E formák mellett még megtalálható 64 ezer olyan társult vállalkozás is, ahol a család több tagja is tulajdonos vagy cégjegyzésre jogosult. Összességében: ha az egyéni vállalkozókat nem számítjuk is, akkor is elmondható, hogy 204 ezer családi jellegű vállalkozás található az országban, amely a teljes hazai társas vállalkozói cégbázis kétötöde. Közülük a többszemélyes családi cégekben a vállalkozói munka is összeköti a családtagokat.

A többszemélyes családi vállalkozásoknak egy külön ágazatát alkotják azok a vállalkozások, amelyekben kizárólag családtagok alkotják a tulajdonosok és a cégjegyzésre jogosultak körét is. Ma 42 ezer, csak családtagokból álló vállalkozás működik az országban.

A modern hazai gazdaságban a családi cégkultúra még viszonylag fiatalnak számít. Napjainkban családok tízezrei kísérleteznek azzal, hogyan lehetne szinkronba hozni a magán- és vállalkozói életet, és a nemzedékváltás problémával is csak mostanában találkoznak először cégek tömegei. Ezért sem mindegy, hogy ez a 200 ezer családi jellegű vállalkozás milyen hatékonysággal és megbízhatósággal működik.

A családi jelleg nagy általánosságban kedvezően hat a cég működésére, a statisztikák alapján a családi vállalkozások csaknem kétharmada megbízhatóbb az átlagosnál. A családi vállalkozások sikere abban is tetten érhető, hogy közülük sokan nőtték ki magukat ezermilliós nagyvállalatokká. Jelenleg több mint 1100 családi vállalkozás éves árbevétele haladja meg az ezermillió forintot.

A családi vállalkozások felében azonosítható testvéri kapcsolat, 38 százalékában apa–gyermek kapcsolat és harmadában az anya–gyermek kapcsolat dominál. A múlt években az apa–gyermek kapcsolatok aránya sokat csökkent, a testvérkapcsolatok aránya viszont nőtt, ami arra utal, hogy a generációváltás sok cég esetében már le is zajlott.

Regionális kitekintésben is nagyon eltérő a családi cégek jelenléte. Budapesten az 1000 lakosra jutó családi cégek száma meghaladja a tízet; Pest és Baranya megyében is rendkívül magas az érték. Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megyében viszont csak nem egészen négy.