Megkezdődött: kötelező biztosítás a villanyrollerekre

Átlagosan 5960 forintos éves átlagdíj mellett többségükben két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett, tíz napja működő kalkulátorának eddigi adataiból. (A nyitó kép forrása: gvv-direkt.de.)

Július 16-tól számos mikromobilitási jármű már kizárólag kgfb-vel közlekedhet a közutakon. Ekként azok az elektromos rollerek is, amelyeknek tömege meghaladja a 25 kilogrammot tervezett sebessége pedig a 14 km/órát, illetve azok is, amik ennél kisebbek, ám a jármű tervezett sebessége ugyancsak nagyobb az óránkénti 25 kilométernél.

Az Insura.hu statisztikái szerint az összes e-rolleres kgfb-szerződés 79 százalékát két biztosító, a K&H és a Signal kínálta. A budapesti rolleresek a területi kockázatok miatt az országos átlagnál magasabb, mintegy 8500 forintos átlagdíjjal kötik meg kötelezőiket kétkerekűikre. Egyes biztosítók díjaira emellett olyan egyéb tényezők is hatással vannak, mint például az e-kommunikáció vállalása, flotta esetében a járművek száma, illetve a bérbeadás ténye.

Az eddigi adatok több vélekedést is cáfolni látszanak. Egyrészt villanyrollert korántsem csak a városokban használnak: az eddigi szerződések 39 százalékát kötötték fővárosi, illetve valamelyik megyeszékhelyen élő ügyfelek, a többiek viszont egyéb települések lakói. Másrészt az sem feltétlenül fedi a valóságot, hogy ezeken a járműveken csak a legfiatalabb korosztályok közlekednek: a szerződők 79 százaléka 35 év feletti, minden ötödik pedig már elmúlt 55 éves.

„Az e-rollerekre meghirdetett tarifák igen széles, 5000–468 000 forint közötti sávban szóródnak. A hatszámjegyű tarifákat hirdető biztosítók (például Alfa, Gránit, Posta, Uniqa) esetében egyértelmű a kivárási törekvés a piaci feltételek tisztázódásáig: a szándékosan irreális díj csupán azt a célt szolgálja, hogy az említett biztosítók is eleget tegyenek a törvényben meghatározott díjhirdetési kötelezettségüknek.

Ez a fő oka annak, hogy egyelőre mindössze néhány biztosító kezében koncentrálódik a kötések zöme” – magyarázza dr. Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.