Merj segítséget kérni! Online visszaélések elleni kampány a gyermekek védelmében

(Szerző: NMHH) Felvilágosító kampányba kezd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hivatala által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat. A cél: szülők, gyermekek mihamarabb ismerjék fel az online visszaéléseket, és merjenek segítséget kérni.

A gyermekek egyre fiatalabb korban jutnak okostelefonhoz és csatlakoznak közösségi oldalakhoz, ami – a többi között – növeli az online veszélyekkel való találkozás esélyét is. Erre az aggasztó fejleményre mutatott rá az NMHH digitális szülőség (Digital Parenting) kutatása. Különösen riasztó, hogy a múlt három évben a duplájára, 9 százalékról 18 százalékra nőtt azoknak a 11-16 éveseknek az aránya, akikkel idegen személy már megpróbált kapcsolatba lépni online. Emellett az is kiderült, hogy a megkérdezett kiskorúak közül minden 10. visszajelöli az őt bejelölő idegent. Szülőként azonban sokan nincsenek tisztában ezekkel az információkkal, hiszen nem találkoztak még az online behálózás vagy a kortárs online bántalmazás problémájával. Így, ha gyermekük a fentiekhez hasonló szituáció következtében visszaélés áldozatává válik, tanácstalannak, dühösnek és kétségbeesettnek érezhetik magukat, nem tudják, hová, kihez fordulhatnak.

A kampányban arra biztatjuk a szülőket, akik azzal szembesülnek, hogy gyermeküket online sérelem érte, merjenek segítséget kérni, hiszen szülőként sincsenek egyedül, nem kell egyedül megoldaniuk egy számukra ismeretlen helyzetet.

Online visszaélések: nyugtalanító fejlemények

Az offline veszélyek kivédését már egészen kisgyermekkortól kezdve tanítják; csakhogy a digitális térben történő biztonságos jelenlét korai elsajátítása is legalább ennyire fontos. Az INHOPE nemzetközi szövetség (—> 1999-ben jött létre hat hotline részvételével, és legfőbb célja azóta is, hogy hozzáférhetetlenné tegye az interneten elérhető, gyermekkel szembeni visszaélést rögzítő tartalmakat, és támogassa a nyomozó hatóságok munkáját az ehhez kapcsolódó bűncselekmények felderítésében) 2023-ban több mint félmillió, gyermekkel szembeni szexuális bántalmazást ábrázoló felvétel eltávolítását kezdeményezte világszerte, a felvételek 80%-án ráadásul 13 évesnél fiatalabbak szerepeltek. A helyzet, sajnos, itthon sem jobb: az NMHH által működtetett Internet Hotline jelentése szerint Magyarországon a 2023-ban a bejelentések 42%-a kiskorúak online szexuális bántalmazásával, azt ábrázoló felvételekkel összefüggésben érkezett. E körben a vizsgált bejelentések jó hatodánál – a gyermekpornográfia kategóriában érkezett bejelentésnél – feltételezték az elemzők, hogy a felvételt online behálózással (grooming) csalták ki a gyermektől. Ez az a folyamat, amikor egy felnőtt próbál egy gyermek bizalmába férkőzni az online térben szexuális célból. Nagy probléma továbbá a kortársak online bántalmazása (cyberbullying) is, amikor a kortársak közötti zaklatás nemcsak az iskolában, hanem az otthoni környezetben is folyamatos stresszhelyzeteket teremt.

A felnőttek körében az intim képpel történő visszaélések számítanak kihívásnak: az Internet Hotline hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategóriájában tavaly a bejelentések harmada szólt olyan intim, szexuális képekről és videókról, amelyeket a bejelentő, a felvételen szereplő személy engedélye nélkül tettek közzé az interneten.

Merj segítséget kérni! Kampány a fiatalok védelmében

Az Internet Hotline tapasztalatai szerint a gyermekek gyakran próbálják egyedül megoldani ezeket a helyzeteket, azt feltételezve, hogy a felnőttek úgysem tudnak segíteni, és csak eltiltanák őket az eszközhasználattól. Súlyos problémaként jelenik meg mind a gyermekek, mind a felnőttek körében az áldozathibáztatás is, ami tovább növeli az áldozat szégyenérzetét és csökkenti a segítségkérési hajlandóságát. Holott lenne hova fordulni: az NMHH által 2011-ben létrehozott Internet Hotline jogsegélyszolgálat fennállása óta már több mint 18 000 bejelentést kezelt online visszaélésekkel kapcsolatban. A bejelentéseket akár névtelenül is meg lehet tenni és szakképzett elemzők kezelik. Ha visszaélés a gyanú, a szakértők a szolgáltatókhoz fordulnak a sérelmezett tartalmak vizsgálata céljából, illetve bűncselekmény gyanúja esetén a rendőrséggel veszik fel a kapcsolatot. Az Internet Hotline szoros együttműködésben áll a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodával, valamint a legnagyobb közösségimédia-platformokkal is, így például a Metával, a Google, a YouTube, a TikTok és a Discord munkatársaival.

A bejelentések kezelése mellett kiemelten fontos a tájékoztató tevékenység is: a minap kezdődött edukációs kampány elsősorban a szülőket célozza, hiszen fontos, hogy felismerjék, ha gyermekük online visszaélés áldozatává vált, és tudják: van hová fordulni és merjenek is segítséget kérni.

Az Internet Hotline a kampány részeként különféle digitális felületeken és influenszerek segítségével szólítja meg a szülőket, miközben a sajtóban és rádiókban is aktívan terjeszti az üzenetet: #merjsegitsegetkerni Ezen a linken dr. Csalár Dorina, az Internet Hotline osztályvezetője beszél. A videó szabadon beágyazható és megosztható.