Sztravinszkij, Copland és Rahmanyinov művei hallhatók február 7-én este fél nyolckor a budapesti Zeneakadémián. A Nemzeti Filharmonikusok koncertje tarka stílus-kaleidoszkópot kínál egy kitűnő svéd klarinétművész, Martin Fröst és egy Ukrajnából indult, Bécsben végzett karmester, Kirill Karabics előadásában. (A Nemzeti Filharmonikus Zenekarról a képet Wágner Csapó József készítette.)
Mi a közös a három komponistában? Mindhárman – mint sokan mások a 20. században – Amerikában fejezték be földi pályafutásukat. Copland szülei Litvániából emigráltak, Rahmanyinov és Sztravinszkij Oroszországból. Három erős egyéniség, három zenei stílus.
Sztravinszkij Pulcinella című balettjét 1920-ban a Gyagilev-féle világhírű balett-társulat mutatta be Párizsban, a díszleteket és jelmezeket Picasso tervezte. A barokk zeneszerző, Pergolesi zenéjét dolgozta át, ezzel kezdődött neo-klasszikus alkotó korszaka.
Aaron Copland, a híres jazz-klarinétos, Benny Goodman felkérésére komponálta 1950-ben bemutatott Klarinétversenyét, amelyben jazz-elemek és – miként egyik kritikusa írta – „keserédes líraiság” keveredik.
Rahmanyinov vérbeli romantikus zenét írt, nemcsak pályája elején, de később, az emigráció után is. Az ő műve is hallható lesz a koncerten.
Ezt a tarka stílus-kavalkádot egy kitűnő svéd klarinétművész, Martin Fröst (bal oldali kép) és egy Ukrajnából indult, Bécsben végzett karmester, Kirill Karabics tárja elénk.
Sztravinskij Pulcinella – szvit
Copland Klarinétverseny
Rahmanyinov III. szimfónia, a-moll, op. 44
Közreműködik:
Kirill Karabits karmester
Martin Fröst klarinét
Nemzeti Filharmonikus Zenekar