Münchausen és az ő szindrómája

Sportújságban militáns hirdetést láttam. Nonszenszbe oltott historikus kivetítés az üzenete. Róla a Monty Python (MP) frontembere: Terry Gilliam, és az ő abszurd brit paródiája, bizarr szellemisége jutott az eszembe. Közelebbről: a szürreális módon karcos-harcos Münchausen báró kalandjai című klasszikus mozi.

Nem e századi kitaláció az ágyúgolyón utazás. Sokan voltak a történelemben, akik lyukat beszéltek az emberek hasába. Elszállt kalandvágyókból sosem volt hiány. Néha összecsúszik a hit és a valóság; a realitás és a mesevilág. Olykor már az sem érti és érzi ezek különbségét és határát, aki mindenáron az élre kívánkozik. Optikai csalódás is lehet, hogy elhisszük-e mindezt, avagy kinevetjük (magunkat is). Remek téma a művészeteknek.

Gilliam kultuszfilmjében sorjáznak a nívós képtelenségek, a míves hülyeségek, s a bornírtságokat illető kifigurázások. Az alkotók a fantasztikummal játszottak; s csakugyan nyertek.

A legmagasabb művészi fokon bolondot csináltak egy riasztó világból, annak rémes figuráiból, a nonszensz katonásdiból, más őrültségek özönéből. A végeláthatatlan kalandok, az elképesztő alakok, az álomutazás fordulatai és dialógusai (t)rendkívüliek. Hihetetlen látványvilág nyílik meg előttünk. Mert ez igazán mese habbal. Így baromi szórakoztató átélni, hogy valaki még a golyónál is gyorsabb; avagy képes meghódítani bárkit s akármit. Főcím tudatja róla: „A képzelőerő lenyűgöző diadala” ez a mozi. Abszurditás, nem létvalóság; ez benne a pláne.

Gilliamék tették mindezt jópofa öniróniával, csodás mesélő kedvvel, bombasztikus jelenetekkel, mesterségük minőségi kikacsintásával. Ám amit ők 1988-ban mulatságos vízióként elképzeltek, az mintha ma nevetségesen, kicsiben, „élőben” megvalósulni látszanék. Nem (pusztán) brit földön; hanem a kontinensen, s annak közeli régióiban is. Helyben vagyunk?! Háry János(ok) országában?!

A lovát vagy az országát ugratja, fejetlenül?

A jubileumi kiadású film promóciója ezt írja: „A 4 Oscar-díjra jelölt Münchausen báró kalandjait a Monty Python zseniális agytrösztje, Terry Gilliam rendezte; olyan sztárok közreműködésével, mint John Neville, Eric Idle és Uma Thurman. Neville játssza a nagyotmondó Münchausent, aki határtalan képzelőerejére – és egy maroknyi fogdmegre támaszkodva – védelmezi faluját a fosztogatóktól. Idle a világ leggyorsabb embere a hű Berthold bőrébe bújik, aki akár a kilőtt puskagolyót is lefutja, hogy szeretett báróját megóvja. De Münchausent sem kell félteni; megfordul ő a Hold minkét oldalán; megüli az ágyúgolyót, és a felhők között sétál, ahol a meseszép Vénusszal (Thurman) kokettál.

Észbontó kalandok, ámulatba ejtő speciális effektusok; mindez Giuseppe Rotunno, az Oscar-díjra jelölt olasz operatőr kameráján keresztül!”

Méretek

Csábító lehetne, hogy a fenti mondatok alanyait s állításait hazai vonatkozásokkal behelyettesítsem, beazonosítsam. Nem; mások a dimenziók. Ámde címszavak volnának: nagyotmondás, fogdmegekre támaszkodás, védelmezés és fosztogatás, más bőrébe bújás, hűség a szeretett /buli)báróhoz, akit nem kell félteni, tud fellegekben járni, Holdon sétálni. Általában pedig: megúszni, kokettálni és ámulatba esni…honi dolgainkat illetően. Ismerős?

Kösz’, Gilliam a ráutaló magatartásért!

Az interneten a Münchausen szót beütve érdekes találat tűnik elő. Ezt írja egy szakmai szócikk: „Rejtélyes pszichés betegség a Münchausen-szindróma.  Ez az érdekes, nehezen felismerhető betegség a nagy mesehősről, Münchausen báróról kapta a nevét, aki olyan élethűen tudott bármiről mesét szőni, hazudni, hogy mindenkit megtévesztett maga körül. A Münchausen-kórban szenvedő betegek sem tesznek mást, mint hihető történeteket találnak ki betegségekről, tünetekről, csak hogy az orvosi figyelem középpontjába kerülhessenek.

Amúgy, az IMDb-én ez a film mintegy 50 ezer szavazás nyomán 7,2 ponton áll. Miután ez nem „a hasunkat fogjuk a röhögéstől” stílusú mű, hanem elvontabban mély tanmese, helyénvaló ez az össznépi minősítés. Nekem többet mond a látvány-világ gyönyörűségénél. Ez nem Marvel-mozi, itt gondolkodó befogadásra, némi töprengésre is szükség lehet. Ezt Gilliam megadja; miként másutt Piatnik is csak kártyát adhat.

Így is nehéz elhinni

Nincs mindenki meggyőződve

A film cselekménye  – a fantázia elszabadulása és a mesejelleg  módszere miatt – nem túl fontos. Számtalan dolog, jelenet jelképesen sem „igaz”. Ennek megfelelően az egyes karakterek, szerepek légiesek. Van, aki jó, más megtestesült rossz; akad, aki egyszerűen, tisztán szép, és akadnak, akik vajmi keveset értenek ebből az egészből. Bámulatosak viszont a jelképes utalások, s az egymást felülmúló képek. Ezekből jól kivehető, hogy az alkotó gárda mit gondol a háborúsdiról, annak résztvevőiről, s a megnyert ütközet jelen(tő)ségéről.

Vasmarok?!

Tálalva?

Ágyúgolyó-futam, idétlenül, időtlenül

Megnyert ütközet

Ami különösen tetszik: ellentétben egyes kései követőkkel, itt senki nem veszi halálosan komolyan önmagát. Itt a buta pátosz helyét az önirónia tölti ki. Az pedig a képeken magyarázat nélkül is látszik. Tessék nézni!!!

Magas lóról, viszont önmagát (jól) kineveti

Operatívak, operettkatonák?

Állig felfegyverkezve

Odaadók áhítata

Százas értelmi és érzelmi IQ felett álló nézőknek különösen ajánlom.

Münchausen báró kalandjai; 126 perces, 12 karikás, klasszikus brit fantasy, romantikus kalandmozi és meseparódia; remek magyar szinkronhanggal és felirattal. Blu-Ray lemezen megvásárolható; egyes online filmkluboknál elérhető. Miért érdemes?

Mert pl. él a Monty Python kultusz: világszerte, s itthon is. A Münchausen-saga is arról a tőről fakad. Külön net-oldal gyűjti csokorba a legjobb idézeteiket. Három adekvát szösszenet ad mélt(at)ó zárszót az MP duma-klasszikusok közül. 1. Ő nem a Messiás, hanem egy nagyon rossz fiú. (Forrás: Brian élete.) 2. A királyod vagyok! Én ugyan nem szavaztam rád! (Forrás: Gyalog galopp.) 3. A mai specialitásunk a kisebbségek. (Forrás: Az élet értelme.)

Rendezte: Terry Gilliam, a Monty Python frontembere. Írta: Charles McKeown és Terry Gilliam. Fényképezte: Giuseppe Rotunno. Jelmeztervező: Gabriella Pescucci. A speciális és a vizuális effekteket mintegy 100 fő alkotta meg; a maguk idejében rendkívülien. Kulcsszereplők: John Neville, Eric Idle, Uma Thurman. Készült 1988-ban. 4 Oscar-díjra jelölték, 10 egyéb díjat el is nyert.

A képek a film nyilvános oldaláról valók, köszönet értük.