Napok óta sztrájkolnak a norvég autóbusz-vezetők – országos leállás is lehet

(Oslói tudósítónktól) Vasárnap óta állnak az autóbuszok a norvég fővárosban, Oslóban és vonzáskörzetében. Elégséges szolgáltatás sincs. Az autóbusz-vezetőket képviselő négy nagy szakszervezet kész az egész országra kiterjeszteni a sztrájkot, ha nem sikerül megegyezni a buszos cégekkel. (A nyitó kép forrása: Aftenposten.)

A sztrájk ideje alatt teljes körűen szünetel az autóbusz-közlekedés az érintett norvég városokban. Sztrájktörésre nincs lehetőség – ezt a sztrájkőrség hivatott megakadályozni. A leállás idejére az autóbuszvezetők nem kapnak fizetést az őket alkalmazó cégektől, ellenben: ha szakszervezeti tagok, akkor az heti 3850 koronát utal nekik, illetve további 500-at minden 18 év alatti gyermek után, ha igazoltan a gyermekét egyedül nevelő szülőről van szó. Négy héttel számolva ez elmarad a megszokott havi bértől, így egyeseket súlyosan érinthet.

Jócskán megnövekedett az utasszám az alternatív tömegközlekedési eszközökön, így a metrón és a villamoson, ami manapság egészségügyi kockázatokat rejt. (Kép: NRK)

Még rosszabbul jártak azok, akik nem tagjai egyik szakszervezetnek sem. Ők erre az időre „permittert” státuszt kapnak, ami gyakorlatilag munkaviszony alól való felfüggesztést jelent – az viszont még nem tisztázott, hogy állami segélyért folyamodhatnak-e erre az időszakra. Ezt a munkaügyi hivatalnál kell kérvényezniük. Egyes pénzintézetek az ilyen és hasonló krízishelyzetekre lehetőséget adnak a meglévő hitelek átalakítására.

A norvég rádiókban óránként többször elhangzik egy fizetett hirdetés, amelyben az autóbusz-vezetők nevében türelmet és megértést kérnek azoktól a potenciális utasoktól, akiknek az életét megnehezíti a sztrájk, és röviden elmagyarázzák, miért történik mindez. A szakszervezetek az öt pontban foglalják össze az okokat és követeléseiket:

1. A munkaadók nem voltak hajlandóak leülni tárgyalni a szakszervezetek bérezésre és a vállalható munkakörülményekre vonatkozó követeléseiről, pedig a koronavírus kitörése miatt márciusban közös megegyezéssel őszre halasztották ezeket a tárgyalásokat.

2. Az autóbusz-vezetők évek óta nem kaptak tisztességes bérkompenzációt (amit például az infláció megkövetelt volna). Tizenhárom éve várják, hogy a bérek megközelítsék az ipari ágazatban dolgozóékét.

3. Több időt követelnek a járművek biztonsági ellenőrzésére, hogy azt a sofőröknek ne a szabadidejükben kelljen elvégezniük. Jelenleg nagyjából 6 perc fizetett idő áll rendelkezésre műszak előtt a busz átvételére.

4. Azt akarják, hogy a megállapított munkaidőn túl az esetleges késésekből adódó túlórát is kifizessék. (Ezt sok cég már most megteszi, de helyenként csak 10 perc feletti késés esetén.)

5. A turistabusz-vezetőknek is tisztességes bérezést követelnek, amely figyelembe veszi a meglévő szakmai képesítéseiket.

Szó volt róla, hogy a sztrájkot felsőbb utasításra beszüntetik a koronavírus miatti fertőzésveszélyre hivatkozva, de úgy látszik, az állam mégis csak legalizálta. Akár hetekig is elhúzódhat, és fokozatosan az egész országra kiterjedhet a sztrájk. Információink szerint a buszos cégek részéről elég nagy az ellenállás, sok még tárgyalóasztalhoz sem hajlandó ülni a másik féllel, inkább a médián keresztül üzenget, a szolidaritás hiányával vádolja a szakszervezeteket, miközben azok minden eddiginél elszántabban küzdenek.

A megállókban felirat jelzi, hogy ott nem érdemes várakozni, sztrájk miatt nem várható érkező busz. (Kép: NRK)

Norvégia – miként a világ többi országa is – egyre nagyobb hiányt szenved autóbusz-vezetőkből: évi ezer új sofőrre lenne szüksége. Egykoron Norvégiában is megbecsült, professzionális szakmának számított autóbusz-vezetőnek lenni, az idős sofőrök ma is elképesztő hivatástudattal végzik a munkájukat. Zömük a nyugdíj-korhatár elérése után is. Azonban így is egyre többen mennek nyugdíjba, miközben a norvég fiatalok számára sem vonzó jövőkép már az autóbusz-vezetés, inkább valamilyen kényelmesebb, jobban fizető állást szeretnének elégséges szabadidővel és kisebb felelősséggel.

Bizonyára nagyban közrejátszik az értékrendek változása is, ami a társadalmi megbecsültség mind nagyobb hiányát okozza a szakmunkák irányába anyagi és egyéb értelemben egyaránt – így van ez az egész világon, Magyarországon is.

A skandináv országban (is) egyre inkább bevándorlók (köztük lengyelek és magyarok) vezetik a buszokat, és mivel nincs megfelelő utánpótlás, az utóbbi években elkezdték kiképezni a menekülteket is erre a szakmára – állami támogatással szerezhetnek vezetői engedélyt, és részben az állam állja a bérüket is, így a cégek motiváltak az alkalmazásukban.

Csakhogy közülük kevés érkezik vezetési tapasztalattal, Norvégiában viszont nehéz és veszélyes körülmények között kell helytállniuk a buszvezetőknek, ezért a frissen kiképzettek többsége akár heteken belül abbahagyja ezt a munkát, mert nem vállalja/bírja a vele járó stresszt. Hozzá kell tenni, hogy a közlekedési kultúra hanyatlása is mind nagyobb nehézséget jelent az autóbusz-vezetők számára, sokuk a rendőrség és a közlekedési hatóság hatékony fellépését szorgalmazza a gyorshajtókkal és egyéb agresszív szabályszegőkkel szemben.

A szakszervezetek azt remélik, hogy tisztességes bérezéssel és vállalható munkakörülményekkel újra vonzóvá lehet tenni az autóbusz-vezető szakmát mind a norvég fiatalok, mind a külföldről érkező képzett munkaerő számára, így megoldódik az egyre kritikusabb sofőrhiány.