Az Európai Bizottság ma két javaslatot terjesztett elő a nemzetközi utazások témájában: az egyik az EU-n belüli szabad mozgás korlátozásával kapcsolatos összehangolt megközelítés aktualizálását célozza, a másik pedig arra irányul, hogy további biztosítékok és követelmények lépjenek életbe az EU-ba belépni szándékozó utazókra.
Tekintettel a koronavírus-mutációk felbukkanására és arra, hogy sok tagállamban igen sok a friss fertőzött, határozottan vissza kell szorítani a nem alapvetően szükséges utazást, ugyanakkor el kell kerülni a határok lezárását és általános utazási tilalom életbe léptetését, mindeközben pedig gondoskodni kell az egységes piac és az ellátási láncok további zavartalan működéséről. Ezért a Bizottság szerint aktualizálni kell az Európai Unión belüli szabad mozgásra vonatkozó koordinációs intézkedéseket. A Bizottság egyebek mellett az eddiginél szigorúbb intézkedések bevezetését szorgalmazza a magas kockázati besorolású területekről érkező utazókra vonatkozóan, és azt javasolja, hogy az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ bővítse sötétvörös színnel az általa közzétett térképen feltüntetett színkódokat.
A koronavírus új mutációi és a világszerte rendkívül bizonytalan egészségügyi helyzet miatt újabb intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy az Európai Unióba irányuló beutazás minden esetben biztonságos legyen. A Bizottság ezért további biztosítékok és követelmények életbe léptetését szorgalmazza az EU-ba belépni szándékozó utasokra vonatkozóan, és – a legfrissebb tudományos szakvélemények figyelembevételével – az EU-ba irányuló, nem alapvetően szükséges utazások engedélyezésének mérlegelésekor alkalmazott kritériumok aktualizálását is szükségesnek ítéli. A cél az, hogy a beutazási korlátozás esetleges feloldására a kiindulási országra jellemző tesztelési arány, az ottani pozitív teszteredmények száma és az aggodalomra okot adó vírusvariánsok helyi előfordulása alapján kerüljön sor.
Az Európai Bizottság neves európai vállalatok részvételével kezdeményezi a környezettudatos fogyasztás. A kísérletben részt vevő első vállalatok – a Colruyt Group, a Decathlon, a LEGO, a L’Oréal és a Renewd – máris kötelezettséget vállaltak arra, hogy konkrét intézkedéseket hoznak a fenntarthatóság javítására.
A kezdeményezéshez csatlakozók megígérték, hogy gyorsítják azokat a lépéseket, amelyek a zöld gazdaságra való átállást szolgálják. A vállalt kötelezettségeket a Bizottság és a kísérletben részt vevő vállalatok közösen dolgozták ki. A cél: tegyenek még többet a vállalatok a fenntartható gazdasági fellendülés előmozdításáért, a fogyasztók pedig legyenek nagyobb bizalommal a vállalatok és termékek környezeti teljesítménye iránt. Ahhoz, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak, a fogyasztóknak nagyobb átláthatóságra van szükségük a termékek szénlábnyomát és fenntarthatóságát illetően.
A környezettudatos fogyasztást ösztönző kezdeményezés öt alapvető vállaláson alapul.
A vállalatok akkor csatlakozhatnak a kezdeményezéshez, ha írásban ígéretet tesznek arra, hogy olyan intézkedéseket hoznak, melyek révén javul környezetre gyakorolt hatásuk, fogyasztóik pedig könnyebben tudják vásárlóként a fenntarthatóságot szem előtt tartani. A cégeknek az öt vállalási terület közül legalább három esetében konkrét lépéseket kell tenniük, az általuk elért előrehaladást pedig bizonyítaniuk kell, nyilvánosságra hozva az eredményeket igazoló adatokat. A kezdeményezésben részt vevő cégeknek vállalniuk kell, hogy:
- kiszámítják a vállalat szénlábnyomát, beleértve az ellátási láncot is, és szénlábnyomuk csökkentése érdekében megfelelő eljárásokat alakítanak ki;
- kiszámítják a vállalat egyes alaptermékeinek szénlábnyomát, és meghatározott mértékben csökkentik;
- növelik a fenntartható termékek és szolgáltatások értékesítését;
- a vállalati pr-kiadások egy részét a fenntartható módszerek népszerűsítésére fordítják;
- könnyen hozzáférhető, pontos és közérthető információkat adnak a fogyasztóknak a vállalattal és a termékek szénlábnyomával kapcsolatban.
A környezettudatos fogyasztásra vonatkozó kezdeményezés, melynek középpontjában a nem élelmiszer jellegű termékek állnak, az Európai Bizottság új fogyasztóügyi stratégiájának jegyében útnak indított első kezdeményezés, mely egyúttal az uniós szintű európai éghajlati paktumnak is része.


