A mostaninál erősebb védelmet és a csalások hatékony felgöngyölítését szolgáló jogszabályt fogadott el ma az Európai Parlament.
Egy 2014-i felmérés szerint az utazással, szórakozással, ruházattal, elektronikai termékekkel és hitelezéssel foglalkozó elektronikus kereskedelmi oldalak több mint egyharmada megsértette az uniós fogyasztóvédelmi jogot. A mostaninál erősebb jogosítványt kapnak a nemzeti hatóságok a csalások megfékezésére.
Összehangolják a fellépést a határokon átnyúló eseteknél.
A korszerűsített Fogyasztóvédelmi Együttműködés részeként a jövőben a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok még szorosabb együttműködésben és több eszközzel vehetik fel a harcot a szabályok internetes megszegése ellen.
Az új szabályok azokat a joghézagokat tüntetik el, amelyek részben az országonként különböző jogalkalmazásból adódnak.
Nyomozás közben a hatóságok ezentúl:
információt kérhetnek a webdoldalakat regisztráló cégtől, illetve bankoktól,
titkos tesztvásárlást végezhetnek,
büntetést róhatnak ki, rendelkezhetnek arról, hogy egy bizonyos oldalra figyelmeztetés kerüljön ki és el is távolíttathatnak bizonyos törvénysértő tartalmakat,
kártérítési kötelezettségvállalásra kötelezhetik a kereskedőket, a fogyasztóknak kártérítési felvilágosítást adhatnak.
Ha a jogsértő magatartás a tagállamok és az EU lakosságának kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a Bizottság irányítja.Ha a jogsértő magatartás a tagállamok és az EU lakosságának kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a Bizottság irányítja.
Az EP-nek köszönhetően a fogyasztóvédelmi civil szervezetek nagyobb szerepet kapnak a jogsértések jelzésében.
„Az új jogszabály erősíti az együttműködést a fogyasztóvédelem szereplői között, így hatékonyabb lesz a szabályok ellenőrzése és a nemzetközi ügyek felgöngyölítése. A nemzeti hatóságok, a Bizottság és a civil szervezetek együtt eredményesebben tudnak a csalók ellen a vásárlók védelmében fellépni” – mondta Olga Sehnalová (S&D, Csehország) jelentéstevő.
A jogszabályt 591 szavazattal 80 ellenében 15 tartózkodás mellett fogadták el, és még a Tanácsnak is jóvá kell hagynia. A rendelet 2 évvel életbe lépése után alkalmazható.
Megkérdőjelezhető e-kereskedelmi gyakorlatok:
– több országban rövid ideig hirdetett repjegy-promóció, ahol aztán végül törlik a „diszkont” jegyeket
– 1 euróért árult telefon, ahol az ember közben előfizetővé válik hosszú távra
– egy online kereskedő, aki nem olyan bútort szállít, mint amilyen a képeken van és rendszeresen átteszi a székhelyét egy másik országba
– autóbérlés, ami drágább külföldiek számára
A jogszabály szövege; A vita felvételről (2017.11.14.); Az eljárás lépései (angolul); EP-kutatás |
Évente százezrek sérülnek meg és több mint 25 000 ember veszíti életét közúti balesetben az EU-ban. Az ilyen balesetek 90%-át emberi hiba okozza.
Minden új járművet fel kell szerelni a vezetést támogató rendszerekkel, mint például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék – mondják az EP-képviselők.
Kötelezővé tenné az EP a vezetéstámogató rendszerek beépítését az új autókba
Az Európai Parlament éppen ezért kötelezővé tenné a vezetést segítő rendszerek beépítését minden új járműbe. A képviselők ma szavaztak az erre vonatkozó jelentésükről, amit 593 szavazattal 39 ellenében 53 tartózkodás mellett fogadtak el.
A vezetéstámogató rendszerek közé tartozik például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék, a kamionok kanyarodását segítő szerkezetek, a holtterek veszélyeit csökkentő kamerák, és a sávtartó rendszerek.
Dieter-Lebrecht Koch (néppárti, német) jelentéstevő elmondta: „Akár a volán mögött, akár gyalog vagy kerékpáron – mindannyian követünk el hibákat. Ilyen esetekben az automatikus segítőrendszerek csendes másodpilótaként segítenek elkerülni a baleseteket”.
Sokáig csak a csúcsmodellekhez járt ez a felszereltség, ma viszont már egyre több autóban megtalálhatóak az ilyen automatikus rendszerek. Gyártásuk azonban többlet költséggel jár, ami az árukra is hatással van – így a legtöbb ember számára még mindig nem elérhetőek.
A költségek csökkentésére az EP mostani állásfoglalása csak azoknak az automatikus rendszereknek a beépítését tenné kötelezővé, amelyek már megfizethető áron elérhetőek a piacon a gyártók számára, és garantáltan életeket mentek. Ilyen például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék.
„Mindenki számára elérhetővé kell tennünk az ilyen autókat. Éppen a széles körű alkalmazásuk biztosíthatja, hogy ezeknek a modelleknek az ára ne szökjék egekbe, csak egy kicsivel lesznek drágábbak” – tette hozzá Dieter-Lebrecht Koch.
Az EP-képviselők ezen felül arra kérik a Bizottságot, hogy vizsgálja meg, miként lehet nullára csökkenteni a járművezetők számára megengedett véralkoholszintet Európa-szerte. A Parlament támogatja, hogy minél több tagállam a zéró tolerancia elvét alkalmazza ittas vezetés esetén.
• |
|
• |
Sajtóközlemény a bizottsági szavazásról (2017. október, angolul) |
• |