Online vásárlás: az EP szigorú fogyasztóvédelemi szabályokat fogadott el

A mostaninál erősebb védelmet és a csalások hatékony felgöngyölítését szolgáló jogszabályt fogadott el ma az Európai Parlament.

Egy 2014-i felmérés szerint az utazással, szórakozással, ruházattal, elektronikai termékekkel és hitelezéssel foglalkozó elektronikus kereskedelmi oldalak több mint egyharmada megsértette az uniós fogyasztóvédelmi jogot. A mostaninál erősebb jogosítványt kapnak a nemzeti hatóságok a csalások megfékezésére.

Összehangolják a fellépést a határokon átnyúló eseteknél.

A korszerűsített Fogyasztóvédelmi Együttműködés részeként a jövőben a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok még szorosabb együttműködésben és több eszközzel vehetik fel a harcot a szabályok internetes megszegése ellen.

Az új szabályok azokat a joghézagokat tüntetik el, amelyek részben az országonként különböző jogalkalmazásból adódnak.

Nyomozás közben a hatóságok ezentúl:

információt kérhetnek a webdoldalakat regisztráló cégtől, illetve bankoktól,

titkos tesztvásárlást végezhetnek,

büntetést róhatnak ki, rendelkezhetnek arról, hogy egy bizonyos oldalra figyelmeztetés kerüljön ki és el is távolíttathatnak bizonyos törvénysértő tartalmakat,

kártérítési kötelezettségvállalásra kötelezhetik a kereskedőket, a fogyasztóknak kártérítési felvilágosítást adhatnak.

Ha a jogsértő magatartás a tagállamok és az EU lakosságának kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a Bizottság irányítja.Ha a jogsértő magatartás a tagállamok és az EU lakosságának kétharmadát érinti, a válaszlépéseket a Bizottság irányítja.

Az EP-nek köszönhetően a fogyasztóvédelmi civil szervezetek nagyobb szerepet kapnak a jogsértések jelzésében.

„Az új jogszabály erősíti az együttműködést a fogyasztóvédelem szereplői között, így hatékonyabb lesz a szabályok ellenőrzése és a nemzetközi ügyek felgöngyölítése. A nemzeti hatóságok, a Bizottság és a civil szervezetek együtt eredményesebben tudnak a csalók ellen a vásárlók védelmében fellépni” – mondta Olga Sehnalová (S&D, Csehország) jelentéstevő.

A jogszabályt 591 szavazattal 80 ellenében 15 tartózkodás mellett fogadták el, és még a Tanácsnak is jóvá kell hagynia. A rendelet 2 évvel életbe lépése után alkalmazható.

Megkérdőjelezhető e-kereskedelmi gyakorlatok:

– több országban rövid ideig hirdetett repjegy-promóció, ahol aztán végül törlik a „diszkont” jegyeket

– 1 euróért árult telefon, ahol az ember közben előfizetővé válik hosszú távra

– egy online kereskedő, aki nem olyan bútort szállít, mint amilyen a képeken van és rendszeresen átteszi a székhelyét egy másik országba

– autóbérlés, ami drágább külföldiek számára

 

A jogszabály szövegeA vita felvételről (2017.11.14.)Az eljárás lépései (angolul)EP-kutatás

Évente százezrek sérülnek meg és több mint 25 000 ember veszíti életét közúti balesetben az EU-ban. Az ilyen balesetek 90%-át emberi hiba okozza.
Minden új járművet fel kell szerelni a vezetést támogató rendszerekkel, mint például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék – mondják az EP-képviselők.

Kötelezővé tenné az EP a vezetéstámogató rendszerek beépítését az új autókba

Az Európai Parlament éppen ezért kötelezővé tenné a vezetést segítő rendszerek beépítését minden új járműbe. A képviselők ma szavaztak az erre vonatkozó jelentésükről, amit 593 szavazattal 39 ellenében 53 tartózkodás mellett fogadtak el.

A vezetéstámogató rendszerek közé tartozik például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék, a kamionok kanyarodását segítő szerkezetek, a holtterek veszélyeit csökkentő kamerák, és a sávtartó rendszerek.

Dieter-Lebrecht Koch (néppárti, német) jelentéstevő elmondta: „Akár a volán mögött, akár gyalog vagy kerékpáron – mindannyian követünk el hibákat. Ilyen esetekben az automatikus segítőrendszerek csendes másodpilótaként segítenek elkerülni a baleseteket”.

Sokáig csak a csúcsmodellekhez járt ez a felszereltség, ma viszont már egyre több autóban megtalálhatóak az ilyen automatikus rendszerek. Gyártásuk azonban többlet költséggel jár, ami az árukra is hatással van – így a legtöbb ember számára még mindig nem elérhetőek.

A költségek csökkentésére az EP mostani állásfoglalása csak azoknak az automatikus rendszereknek a beépítését tenné kötelezővé, amelyek már megfizethető áron elérhetőek a piacon a gyártók számára, és garantáltan életeket mentek. Ilyen például a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő automatikus fék.

„Mindenki számára elérhetővé kell tennünk az ilyen autókat. Éppen a széles körű alkalmazásuk biztosíthatja, hogy ezeknek a modelleknek az ára ne szökjék egekbe, csak egy kicsivel lesznek drágábbak” – tette hozzá Dieter-Lebrecht Koch.

Az EP-képviselők ezen felül arra kérik a Bizottságot, hogy vizsgálja meg, miként lehet nullára csökkenteni a járművezetők számára megengedett véralkoholszintet Európa-szerte. A Parlament támogatja, hogy minél több tagállam a zéró tolerancia elvét alkalmazza ittas vezetés esetén.

Jelentés

Sajtóközlemény a bizottsági szavazásról (2017. október, angolul)

Dieter-Lebrecht Koch (EPP, Németország) jelentéstevő