Példásan növekszik az elektromos autók az népszerűsége hazánkban

Friss: hazánkban száz autóból már öt alternatív meghajtású. Honfitársainknak több, mint fele elektromos vagy hibrid autót vásárolna legszívesebben, háromszor annyi, mint négy évvel ezelőtt. A válaszadók szerint az elektromos autó legfontosabb előnye a környezetkímélő közlekedés és az eddigieknél olcsóbb fenntartás

Látványosan nőtt az elektromos autók népszerűsége Magyarországon: ma háromszor annyian vásárolnának elektromos meghajtású autót mint négy évvel ezelőtt – derült ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített reprezentatív felmérésből. Noha a magántulajdonban lévő személygépkocsik nagy többsége továbbra is benzin-, illetve dízelüzemű, 2018 óta érdemben nőtt az alternatív hajtású autók száma.

A magyar lakosság körében megnőtt az igény a környezetkímélő autózásra, a következő években az elektromobilitás várhatóan egyre nagyobb teret nyer és meghatározó közlekedési móddá válik. Az elektromobilitásra történő átmenetben ugyanakkor továbbra is fontos szerepe marad a hagyományos belső égésű motoroknak” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitás-fejlesztés igazgatója.

A Bosch nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli technológia irányába, folyamatosan fejleszti a belső égésű motorokat is, és elkötelezett támogatója a nulla károsanyag-kibocsátású járművezetés megvalósításának.

A felmérés szerint a magántulajdonú alternatív meghajtású autók aránya a múlt évek egy százalék körüli arányáról 5 százalékra emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a magyar gépjárműparkban már 100 autóból 5 alternatív hajtású, azaz gázüzemű, elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid. A magyar autóállomány nem egészen kétharmada – 63 százaléka – továbbra is benzines, de ma már 19 százalékkal kevesebb ilyen autó fut az utakon, mint négy évvel ezelőtt. Eközben a dízelmeghajtásúak részaránya a 2018-ban mért 17-ről 32 százalékra emelkedett.

A Bosch 2018-ban készült kutatásához képest az elektromos autók vonzereje egyre nagyobb a teljes lakosság körében. A válaszok azt mutatják, hogy ma ugyanannyian vennének elektromos meghajtásút (27 százalék), mint hibrid és plug-in hibridet (27 százalék), és csaknem ugyanennyien választanák a benzines autót (26 százalék); a megkérdezetteknek csak 9 százaléka vásárolna dízelt. Összességében: a múlt négy évben az elektromos autók iránti érdeklődés több mint a háromszorosára nőtt, és a dízelüzemű gépkocsik népszerűsége a felére csökkent.

Az elektromos autó választása melletti legfőbb érv a környezetkímélő közlekedés – az ilyen autóra nyitott válaszadók 72 százaléka említette ezt –, és szintén fontos szempontként jelent meg az olcsóbb fenntartás, valamint a halk működés is. A teljes lakosság körében ugyanakkor a közlekedési mód megválasztásának elsődleges szempontja a kiszámíthatóság, majd ezt követi a kényelem, az alacsony fenntartási költség és a környezetvédelem. A várakozások szerint 2035-ben az újonnan regisztrált járművek 60 százaléka elektromos lesz.

A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatási és fejlesztési központja legyen az elektromos és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén. A magyarországi vállalatcsoport a kiterjedt K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt a hatvani, miskolci és maklári telephelyén.