Politikai állásfoglalás: Orbánék nem szavazták meg Ukrajnának a hitelt

Andrej Novakov a legfiatalabb politikusként, 26 évesen jutott be az Európai Palamentbe 2014-ben. A bolgár kereszténydemokrata képviselő az Európai Néppártnak, az EPP-nek a tagja, sőt, a parlamenti költségvetési bizottságnak meg a költségvetési ellenőrző albizottságnak is. (A nyitó képen Szófia talán legismertebb jelképe, az Alekszander Nevszkij katedrális; kép forrása: https://gerb-epp.info)

Andrej Novakov.

Ezért is kérdeztem, mi az álláspontja a magyar ügyekről? Először persze ’in medias res’ arról, tudja-e, hogyan fog szavazni a bolgár pénzügyminiszter, ha végre a Magyarországnak kiutalandó covid-féle helyreállítási (5800 millió euró), illetve a kohéziós alapok (7500 millió euró) odaítéléséről határoznak. Mai árfolyamon a kettő (átszámítva) 5 550 000 millió forint, tehát igen nagy pénz sorsa forog kockán.

– Biztosíthatom arról, hogy ügyvezető kormányunk is követi a magyar eseményeket, de nem akarok spekulálni, hogyan szavaz majd a megbízott pénzügyminiszter. Hivatalos álláspont nincs még erről.

– Tudható már Brüsszelben, a parlamentben, hogy egyáltalán melyik napon szavaznak majd az alapok sorsáról? Arról, hogy továbbra is felfüggesztik ezeket a pénzeket vagy mégiscsak kiutalják?

Nem, és erről sem akarnék találgatni. Azt viszont mindenképpen megjegyezném, hogy általában úgy szavaznak a tanács illetékes miniszterei, jelen esetben majd a pénzügyminiszterek, ahogy azt a bizottság előzetesen javasolja. A mi pénzügyminiszterünkről egyelőre nem tudok semmit, azt viszont igen, hogy az Európai Néppárt is tartani fogja magát a bizottsági javaslathoz.

– Ami – az eddigi ismereteink szerint azt jelenti, hogy a kohéziós alapoknak a kétharmadát nem kapjuk meg, mindaddig, amíg a jogállami normák helyre nem állnak hazánkban, illetve a covidról elnevezett helyreállítási alap összege kiutalható, illetve elérhető lesz… Amikor a magyar kormány teljesíti ígéreteit, csakhogy az általa ígért 17 pontot az Európai Bizottság még 10 ponttal megtoldotta, így aztán 27 „szupermérföldet” kell megtenni ahhoz, hogy befolyhassanak ezek a pénzek a magyar államkasszába.

Azt viszont mindenképpen hozzáteszem, hogy hálásak vagyunk azért Magyarországnak, hogy kormánya támogatja felvételünket a schengeni övezetbe, ezért aztán nem tartom kizártnak, hogy ezt a támogatást akár viszonozhatja is a bolgár pénzügyminiszter.

– Minősített többségre van szükség a pénzügyminiszterek szavazásánál, s a szavaiból arra következtetek, hogy az Európai Tanács megosztottabb lehet annál, mint amire előzetes információk alapján számítani lehetett.  A 27 tagállambóól – leszámítva Magyarországot – 15-nek egyformán kell szavaznia, hogy hatályba léptethető legyen a szavazati eredmény.

Hadd tegyem tágabb perspektívába az ügyet. A jogállami elvárások mechanizmusa sokkal szélesebb annál, mint hogy azt leszűkítsük – jelen esetben – Lengyel- vagy Magyarországra, amik ellen most ezt az eljárásrendet alkalmazza Brüsszel. A jogállami normák megtartása minden pénzügyi alap esetében követelmény, az egész unió működését alapvetően meghatározza. Ha magának az Európai Uniónak a költségvetéséről van szó, akkor is jogállami elvárások alapján kell döntést hozni. Ami viszont nyugtalanító: még mindig nem teljesen világos, hogy mennyire jutnak érvényre a mennyiségi vagy minőségi elvárások a jogállam megítélésekor. Ez esetben nem feltétlenül gondolok Magyarországra fogalmazza meg Andrej Novakov burkoltan azt, hogy nem elég a „szupermérföldkövekhez” eljutni, másképpen: az ígéreteket papírra vetni, de azokat a valóságban is teljesíteni kellene.

– Szerintem nem megosztott az Európai Tanács, mert általában irányadónak tekinti az Európai Bizottság javaslatát – folytatja a bolgár politikus. – A tagság többsége meg fogja szavazni az uniós források további befagyasztását Magyarország kárára. Ugyanakkor a személyes véleményem: egy-egy miniszter rossz döntésén nem múlhatna a magyar állampolgároknak juttatandó pénzek sorsa. Szerintem a magyar kormánnyal meg kellene egyezni arról, hogy milyen pénzek pontosan hova „könyvelődnek”. Nem szabad büntetni az állampolgárokat egy-egy rossz szavazattal.

– Például: a bolgár parlamentben is kemény vita alakult ki arról, hogy például Hollandia nem támogatja a bolgár és román schengeni csatlakozást. Egy, mondjuk, az osztrákok vétója miatt sem szabadna büntetni az országot.  Nagyon jól tudom, mennyire feszült a helyzet a magyar kormány és a brüsszeli bizottság között. Ebből jó dolog nem sülhet ki. A magyar agrártermelők nem lehetnek túszai ennek a konfliktusnak.

– Késhegyre menő viták voltak a múlt években a bulgáriai korrupcióról is az Európai Parlamentben. Sőt, időnként olyan hangokat is hallhattunk, hogy önöknél még a magyar korrupciónál is rosszabb állapotok vannak. Nyilván nem akarnak maguk sem a magyar vizsgálathoz hasonló jogállami eljárást és felelősségre vonást a nyakukba…

Nyilván. Még mindig úgy tűnik föl, elárasztja a korrupció az országot. Mint ahogy ezt mondták az elmúlt 15 évben is. Ma már számos intézményünk igenis sikeresen küzd a korrupcióval szemben, folyamatosan horogra akadnak az oligarchák. Szerintem jó úton halad a leszámolás a korrupcióval. És nem mellékesen megjegyzem: Bulgáriában a hollandok a legnagyobb befektetők. Ebből következik, hogy ők korrumpálhatják a hatóságokat, de az is lehet, hogy az eleve korrupt környezet teszi őket is azzá. Lehet, hogy egyik sem így igaz, de szimultán mind a kettő is igaz lehet. Szerintem minden országban létezik korrupció, és nálunk semmivel sem rosszabb a helyzet, mint bármelyik országban.

– Ráadásul ismét nem jutottak be a schengeni övezetbe…

Schengenhez tartozni annyit jelent, miként tudod védeni a határodat. Meggyőződésem, hogy mi épp ugyanolyan jól védjük a határainkat, mint bármelyik uniós tagország, ha nem jobban. Hollandia nem szavazta meg a csatlakozásunkat. Legfrissebb adataink szerint naponta átlagosan 1000 menekült érkezik a határainkhoz, s ha utánaszámol, akkor karácsonnyal bezárólag félmillió menekültnek kellene lennie Amszterdamban. Mert tőlünk általában odamennek az illegális bevándorlók. De mivel nem így van, bizonyítottuk, hogy meg tudjuk védeni a határainkat… Mi történt a minap is? A szurkolók – akik Észak-Afrikából menekültek – tűzbe borítottak Brüsszelben és Amszterdamban is számos utcát.(Miután a focivébén a marokkóiak győztek a belgák ellen – a szerk. megj.) Ilyen viszont nálunk nincs. És ugyanezt tudom elmondani az eurózónához való csatlakozásunkról is: fegyelmezett költségvetést vezetünk, nem lépjük túl a még megengedett hiányt, jól haladunk a maastrichti feltételek teljesítésében. Szóval mindenhol vannak olyan problémák, mint nálunk, ezért nem értem, miért kell önkényes döntéseket hozni – lásd ez esetben Hollandiát vagy Ausztriát. Ez egyáltalán nem tesz jót az Európai Unió egységének.

– Ha már az EU egységéről beszélünk: a hét elején egyedül a magyar pénzügyminiszter nem szavazta meg az Ukrajnának szánt 18 000 millió euró hitelt az Európai Tanácsban. Ehhez mit szól?

Sok kérdés fogalmazódott meg bennem ennek kapcsán. Azt talán meg tudom érteni, hogy Magyarország bizonyos oknál fogva nem akar katonai segítséget nyújtani Ukrajnának és nem engedi át országán a szállítmányokat, jelesül a fegyvereket. De mi baj van a hitellel? Hiszen Ukrajna vissza fogja fizetni a hitelt. És ezzel egy olyan ország újjáépítését támogatjuk, amely kénytelen elszenvedni az orosz agressziót. Őszintén: egyszerűen nem találok magyarázatot arra, miért vétózta meg Orbán a hitelnyújtást. Az Európai Parlamentben még a szélsőségesek többsége is megszavazta, vagy tartózkodott, de ellene nem szavazott. Tényleg érthetetlen.

– Mit tudnak tennie ebben a helyzetben? Van valamilyen megoldás erre? Hiszen Ukrajnának nagy szüksége van erre a hitelre!

Szerintem Lengyelországnak juthat kulcsszerep az egyeztetésben. Mert: egyrészt ott van a legtöbb menekült, és a lengyelek voltak kénytelenek elszenvedni azt is, hogy rakéta zuhant a területükre. Tudtommal Varsó és Budapest között jó a kapcsolat. Talán a lengyeleknek sikerül meggyőzniük a magyar kormányt. Nem értem, hogy nem lehet Ukrajnát támogatni, egyszerűen nem találok rá magyarázatot.

– Ahogy hallható, olvasható elemzőktől: a magyar kormány az oroszok trójai falova, amit most szépen betol Európa szívébe. Sok mendemonda kereng Putyin és Orbán jó barátságáról is.

Találgatásokra nem adok, a konkrét politikai kijelentések számítanak. Márpedig a magyar kormány részéről a hitelmegtagadás politikai álláspont is egyben. Én továbbra is várom a magyar kormány magyarázatát erről a vétóról, illetve arról, hogy mit tehetünk mi azért, hogy a magyar kormány tevőlegesen is megváltoztassa a véleményét.

– A konkrét magyarázat erre a kormány részéről ez volt: nem akarja, hogy eladósodjék az EU.

– Értem én, de Ukrajna is az EU tagja akar lenni és elképzelhetetlen szenvedésen megy keresztül az ország népe. Ebben e helyzetben nem segíteni és cserben hagyni őket – mivel magyarázható? Nem kellene a magyar kormánynak összekötnie a hitelt az ukránok uniós aspirációjával. Csak ismételhetem: ez maximum a hitelkamat tekintetében érintheti a tagországokat, a hitelt ugyanis Ukrajna vissza fogja fizetni.

– Végül az önök energiapolitikájáról: mennyire sikerül leválni az oroszoktól és függetlenedni tőlük? Mert Magyarország nyíltan deklarálja, hogy nem is kíván függetlenedni, és kivételeket követel magának.

A kozloduji (dunai) atomerőmű.

Válasszuk ketté az energiapolitikát. Az elektromos energiáról és a fűtésről Bulgária viszonylag önállóan gondoskodik. Ezek egyik felét a szénerőművek állítják elő, másik felét pedig a dunai (kozloduji) atomerőmű biztosítja; még exportálunk is. Ami viszont az olajat és részben a gázt illeti, kijelenthetem, eddig 100%-ban függtünk az oroszoktól. A múlt 12 évben viszont fokozatosan igyekszünk elszakadni Oroszországtól, és a görögöktől vesszük az LNG-t, a cseppfolyósított gázt. Jó évtizede, 2009–10 táján ugyanis az oroszok önkényesen leállították az olaj- és gázszállításokat, s a tél kellős közepén nem volt fűtés az iskolákban és a kórházakban sem.

– Szóval az elmúlt években önök valódi alternatívát dolgoztak ki?

Nem kérdéses. Így aztán nem értem, hogy miért nem akar a magyar kormány része lenni az egységes uniós döntéseknekzárta beszélgetésünket az Európai Néppárt bolgár képviselője, Andrej Novakov.