Rövidesen közösségi töltőhálózat kezdi meg működését Budapesten; a Powershare révén meghosszabbodhat a népszerű elektromos kerékpárok, robogók, rollerek útvonala.
A töltőhálózat kiépülését a környezetbarát közlekedési eszközök használói is ösztönözhetik, ha a Powershare interaktív internetes felületén megjelölik, hol látják legnagyobb szükségét a töltőpontoknak. A töltőhálózatot működtető Servo Movement cég a fővárosi sikerek után megyeszékhelyekkel és nagyvárosokkal bővíti hálózatát.
Mikromobilitás és járműmegosztás – a városi közlekedés legújabb kulcsszavai. Egyre népszerűbbek a járműkölcsönző szolgáltatások, amivel egyidejűleg a magántulajdonban lévő elektromos kis járművek száma is ugrásszerűen nő. A járműforgalmazói összesítésekre alapozott becslések szerint ma már minden huszadik fővárosi háztartásban van elektromos meghajtású bicikli, roller vagy robogó. Ezeknek a személyi e-járműveknek a piaca sokkal gyorsabban fejlődik, mint például az elektromos autóké – ráadásul állami támogatás nélkül is kitart a lendület.
A fejlődés ütemét azonban lassítja, hogy egyelőre kevés a töltőhely. Miközben viszonylag lendületesen fejlődik az elektromos autók töltőhálózata, az általában egyszemélyes, a mikromobilitást serkentő eszközökre ennél sokkal kevesebb figyelem jut, sokaknak elveszi a kedvét az elektromos rollerek, robogók, kerékpárok vásárlásától, használatától.
Holott van megoldás, a Powershare, az utcai járműtöltés alternatívája. Az elsősorban kültérre szánt, falra vagy állványra rögzíthető, a rongálásnak is ellenálló és vízálló Powershare doboz nem nagyobb, mint egy postaláda. 230V-os csatlakozói maximum 1000 W-os fogyasztásig használhatók, és ezek révén meghatározott időegységekben tölthető bármilyen mikrojármű. Az időegységeket (a sparkokat) előre megvásárolhatják a járműhasználók, a töltést pedig mobiltelefonnal, a Powershare készüléken látható QR-kód beolvasásával indíthatják. A felhasznált spark után jutalékot kap a Powershare-készülék házigazdája, vagyis az adott kávézó, mozi, ügyfélszolgálati iroda, vagy éppen a közterület tulajdonosa. Így működik a Powershare; tessék kattintani!
A Servo Movement cég számításai szerint a működtetőnek már 1–2 éven belül megtérülhet a Powershare készülék ára, ráadásul a kiépítés nem engedélyköteles, viszonylag egyszerű villanyszerelői munka. A Powershare-pontokat máris telepítik Budapest több pontján, a végleges hálózatot a használók igényei szerint szeretnék kialakítani, igazodván a közlekedési és használati szokásaikhoz. Az igyekezet első lépése a most közzétett interaktív térkép, amelyen egy használó egyszerre három konkrét helyszínt – kedvenc kávézót, teret, vagy akár munkahelyet – is megjelölhet, ahol a legtöbbször töltené eszközét.
A ma használatos e-rollerek átlagos hatótávolsága 25-30 km – az időjárástól, a használó testsúlyától, vezetési stílusától, a tereptől függően. Az e-mopedek tekintetében ugyanez a távolság 40-50 km, az elektromos robogóké egy töltéssel átlagosan 70 km. Ha a fővárosban nem kell aggódni a töltés miatt, akkor az agglomerációból is minden további nélkül vállalható egy túra a belvárosba – rátöltéssel. Becslések szerint a főváros budai kerületeiben, valamint a városközeli agglomerációban további százezrek válhatnak használóvá.
Ezzel a Powershare újrarajzolhatja a közlekedési kultúrát is, amelyben megfér egymás mellett az e-járműveket használók közössége a hagyományos értékrenddel bíró városlakókkal.