Praktikus pályaművek érkeztek a Lexus dizájnversenyére

LÁTVÁNYOS ÉS PRAKTIKUS PÁLYAMŰVEK ÉRKEZTEK A LEXUS DIZÁJNVERSENYÉRE

A világ vezető prémium hibrid autógyártója, az elmúlt években formabontó, futurisztikus formatervű, jövőbemutató technológiákkal teletűzdelt modelljei révén értékesítéseit világszerte látványosan növelő Lexus által meghirdetett formatervezési díjra, amelynek a YET, azaz az ’Ugyanakkor’ volt a témaköre, 63 országból összesen 1152 nevezés érkezett.

{gallery}

2013-ban rendezték meg először a Lexus formatervezési versenyét, amelynek célja, hogy teret biztosítson a világ feltörekvő, tehetséges tervezőinek és alkotóinak. A Nagydíj nyertesét egy elit dizájnerekből összeállított kreatív zsűri választotta ki, miután a négy, prototípust készítő győztes bemutatta nekik, milyen eredeti és innovatív szemlélettel valósították meg elképzelésükben a ‘YET’ filozófiát. Az utóbbi időben maga is számos neves nemzetközi dizájn elismerést bezsebelő japán luxus autómárka, a Lexus által meghirdetett 2017-es Lexus Design Award formatervezési verseny nagydíját Hiroto Yoshizoe ‘Pixel’ című pályázata nyerte, ám összesen 12 pályamű prototípusának legyártásáról született döntés.

 

A Lexus Design Award mindig hű képet ad arról, mi foglalkoztatja leginkább a fiatal tervezők fantáziáját, és hogy szerintük mi jelenti napjaink dizájnjában a legfontosabb kihívásokat és a legérdekesebb lehetőségeket. Ám az idei megmérettetésre érkezett beadványok minden eddiginél sokoldalúbb és minőségibb ötleteket vonultattak fel. Nagyon nehéz feladat volt kiválasztani közülük a tizenkét legjobbat, majd pedig azt a négyet, amelyekből prototípus készülhet – nem beszélve a Nagydíj nyerteséről, még ha e kiválasztási folyamat minden egyes fázisa élvezetes és izgalmas vitát is szült.” – avat be Alice Rawsthorn dizájn-kommentátor, a 2017-es Lexus Design Award zsűritagja.

 

Mind a négy prototípus-győztes bonyolult és fontos problémákra kereste a választ, olyan témakörökben, mint a menekültek és a hajlék nélkül élők sorsa, az épületek környezettudatosságának vonzó és költői módon történő megvalósítása, a hagyományos kézművesség és a legmodernebb technológiák fúziója, vagy éppen a gyerekek ösztönzése arra, hogy hangszereket készítsenek, és játsszanak is azokon. A kérdésekre adott válaszok pedig eklektikusak és igen eredetiek, és bár minden döntős hű maradt az eredeti ‘Yet’ témakörhöz, ötleteik mégis hatalmas képzeletről, sokoldalúságról és kitartásról árulkodnak.” – teszi hozzá Rawsthorn.

A fődíjat megnyerő Hiroto Yoshizoe a Musashino Művészeti Egyetemen szerzett diplomát. Jelenleg Tokióban él, art directori és dizájneri munkákat végez kereskedelmi létesítmények tértervezőjeként. Központi témája a térben történő változás, a mozgás és az idő értelmezéséből eredő formatervezés modern és analóg megközelítésben. „PLANTS-SKIN” munkája díjat nyert a 2016-os Lexus Design Award versenyen.

A PIXEL olyan eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a fény és az árnyék létezését teljes tudatossággal tapasztaljuk meg. Az eszköz a látogatók körvonalát használja fel az optikai effektek skálájának létrehozásához. Az ismételt belső visszaverődés által a bevitt képeket négyzet alakú outputokká átlagolja. A fény és az árnyék tiszta, érzékeny formává történő átalakítása által gyönyörű, fundamentális jelenség érzékelésében lehet részünk. A dizájn határvonalat hoz létre a két ellentétes elem közötti; ekkor a két elem rezonál egymásra, és ez a szemlélőt is megmozdítja. A szemlélő azt fogja látni, hogy a kontrasztok ténylegesen egybefonódnak. Fény és Árnyék, belül és kívül, az egyik és a másik oldalon – a képernyő, amely e két ellentét között létezik, olyan eszköz lehet, amely kettéoszt, átalakít és „összeköt” egyazon pillanatban. A Lexus Design Award versenyen Hiroto Yoshizoe mentora a Snarkitecture volt.