Rajtol a Go-Kart, Go-Bosch! – cél a mérnöki hivatás népszerűsítése

A magyarországi Bosch csoport a versenyben a gokartok, az beépítendő Bosch-komponensek és a szakmai felkészítés mellett, tapasztalt mérnök mentorokkal is támogatja a csapatokat. Az öt senior csapat már 2013 ősze óta dolgozik gokartjain, az öt junior csapat tavaly debütált, miután 2014 őszén csatlakozott a versenysorozathoz.

A csapatoknak az eddigi évadok során a gokartba elektromos gázpedált, az eredeti fékrendszertől független és elektromosan második szezonban a gokarthoz a csapatok egy önindítót és két elektromotort kaptak a Bosch csoporttól. Ezekkel és a gokart gyári benzinmotorjának kombinálásával kellett hibrid hajtást megvalósítaniuk

Az idei utolsó szezonban három kategóriában állhatnak rajthoz a lelkes egyetemisták: a hatékony, az intelligens és az önjáró gokart szekcióban. Egy csapatnak legalább az egyikben el kell indulnia, de akár mindhárom kategóriában is részt vehet.

A „Hatékony gokart”-kategóriában hibrid hajtóművel felszerelt gokartot kell építeni. A fékenergia-visszanyerés a hibrid hajtásláncok alapvető komponense, ezért ezt a funkciót a csapatoknak is meg kell valósítaniuk. A hallgatóknak a hátsó tengelyen differenciálművet kell beépíteniük, amely lehetővé teszi a kerekek egymástól független elfordulását, javítva ezzel a tapadást.

Az „Intelligens gokart”-kategóriába benevezők a Bosch által rendelkezésre bocsátott kamera- és radar-rendszerek segítségével a legkorszerűbb vezetéstámogató rendszereket valósítják meg. Gokartjaiknak képesnek kell lenniük az automatikus parkolásra, illetve a navigálásra otthoni környezetben. A parkolás mellett két további vezetéstámogató rendszert kell beépíteni, a sávtartást, mint komfort funkciót és az automatikus vészfékezést, mint biztonsági funkciót.

Az „Önjáró gokart”-kategória az autonóm közlekedés vízióját tükrözi: itt összetettek a feladatok, hiszen a gokartoknak nemcsak automatikusan kell elnavigálniuk a megadott úti célhoz, hanem saját szenzoraikra épülő vezetéstámogató rendszereik, illetve külső jelek segítségével bizonyos forgalmi szituációkban önjáró módon kell funkcionálniuk.

A kihívások adottak, a csapatok máris gőzerővel vetették bele magukat a projektek megvalósításába. A lelkes hallgatói csapatokat nézve megállapíthatjuk, hogy a Go-Kart, Go-Bosch! verseny – az önjáró gokart megalkotása mellett – beteljesíti másik  fő célját is: a mérnök szakma és a gyakorlatorientált képzés magyarországi népszerűsítését.